• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Testar lite nya mocka band på bambinon.
IMG_20161109_213534.jpg
IMG_20161109_215112.jpg

IMG_20161109_213931.jpg
IMG_20161109_215203.jpg

Vilken tycker ni passar bäst? Desert brown eller chocolate brown?
desert brown var riktigt läckert
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tror jag bestämt mig för att köpa en World time, ORIENT STAR SJC00001B
Någon som har tips på vart jag kan köpa den? http://www.seriouswatches.com/orient/orient-star/orient-star-sjc00001b-jc00001b-worldtimer.html har den i lager för €699 Är detta ett bra pris eller kan jag hitta den för en bättre peng någon annan stans?
Går säkert att hitta ngt billigare i Asien men med momspåslag kommer det knappast vara värt det.
I Europa vet jag att orientuhrshop.de (Ungersk handlare) brukar vara billigast på den blå brorsan men jag har inte sett svarta där. Men du kan ju alltid kolla.

Jag skulle köpt från seriouswatches och fått garantier som funkar och snabbt bra bemötande och snabba leveranser.
 

matalm

Cartier
Går säkert att hitta ngt billigare i Asien men med momspåslag kommer det knappast vara värt det.
I Europa vet jag att orientuhrshop.de (Ungersk handlare) brukar vara billigast på den blå brorsan men jag har inte sett svarta där. Men du kan ju alltid kolla.

Jag skulle köpt från seriouswatches och fått garantier som funkar och snabbt bra bemötande och snabba leveranser.
...och en waffel!!!
 
Går säkert att hitta ngt billigare i Asien men med momspåslag kommer det knappast vara värt det.
I Europa vet jag att orientuhrshop.de (Ungersk handlare) brukar vara billigast på den blå brorsan men jag har inte sett svarta där. Men du kan ju alltid kolla.

Jag skulle köpt från seriouswatches och fått garantier som funkar och snabbt bra bemötande och snabba leveranser.

Tack för tipsen! Beställt nu.
 

matalm

Cartier
Hörs och känns rotorn lika mycket i urverken till Orientstar som det gör i de vanliga orient urverken?
Jag har en bl.a. en Orient Mako CEM 65002D och en Orient Star DJ00001B men inte från någon hör jag något nämnvärt ljud. Det hörs t ex inte ett knäpp i ett knäpptyst sovrum, även om den ligger 30 cm från örat. Kanske jag haft tur? Jag har hört att en del upplever störande ljud. Inte heller min numera avyttrade Bambino lät särskilt mycket. Jag har bra hörsel btw;-)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hörs och känns rotorn lika mycket i urverken till Orientstar som det gör i de vanliga orient urverken?
Är kullagren som hörs så det är olika mellan olika klockor. Nya Orient Star har Kaliber 40 som också sitter i ganska många "vanliga" (OSD, Mforce, GMT bl.a). Min Mforce är tystare än min OSD t.ex. Min Ray är tystare än båda dem.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en bl.a. en Orient Mako CEM 65002D och en Orient Star DJ00001B men inte från någon hör jag något nämnvärt ljud. Det hörs t ex inte ett knäpp i ett knäpptyst sovrum, även om den ligger 30 cm från örat. Kanske jag haft tur? Jag har hört att en del upplever störande ljud. Inte heller min numera avyttrade Bambino lät särskilt mycket. Jag har bra hörsel btw;-)
Jag menar när rotorn rör sig så ger kullagren som Mforce pratar om här nedan ljud ifrån sig, även att man känner när den rör sig.
Är kullagren som hörs så det är olika mellan olika klockor. Nya Orient Star har Kaliber 40 som också sitter i ganska många "vanliga" (OSD, Mforce, GMT bl.a). Min Mforce är tystare än min OSD t.ex. Min Ray är tystare än båda dem.
Alltså så hörs och känns det lika mycket som i de "vanliga" orienterna. Tack för svar.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ja kanske ;)

Trodde faktiskt att rotorn eller kullagren skulle låta och kännas av mindre i urverken till Orientstar modellerna. Det är väl Orients grej eller nått :)
Grejen är ju att alla verk har 469 som bas (eller ursprung) och just den delen tror jag inte de ändrat.
@Spindel kan väl tala om hur det är med RO och ljudet på de finare versionerna av kal.40.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Grejen är ju att alla verk har 469 som bas (eller ursprung) och just den delen tror jag inte de ändrat.
@Spindel kan väl tala om hur det är med RO och ljudet på de finare versionerna av kal.40.
Min Mako är överlag min bullrigaste Orient (lite lustigt att du anser att din OSD är bullrigare än din Ray), med bullrig menar jag att det låter som ett tröskverk när rotorn far runt. Mina OS är betydligt tystare, skulle påstå att man inte hör kullagren i dem utan snarare kan höra "klickandet" när de drar upp urverket om det är tyst i rummet. Samma sak gäller min RO.

OSDn är bullrigare än mina OS och min RO, dock tystare än Makon. Tror detta mest beror på att det är en tätare klocka med grövre boett som ljudisolerar bättre (samt att urverket är flytande). Däremot anser jag att man verkligen känner att rotorn är tyngre i OSDn eftersom den drar med sig klockan lite när den roterar.

Min Dolphin är mer som mina OS ljudmässigt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det nån som har sett och klämt å kännt på en orient star open heart? Ligger ju en ute på köp å sälj.
Open heart är coolt!

I övrigt är den i linje med de flesta andra OS när det kommer till subjektiv kvalitetskänsla.

(har tittat på någon modell i butik i japan, orkar dock inte kolla vilken som ligger på säljdelen på forumet nu)
 
Topp