• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

CarlFilip

Breitling
DSC_0264.JPG
Mako:n ute på promenix
 

Billy

Breitling
Hejsan,
Jag är på jakt efter min första klocka som inte är en quartz och har likt många andra fått upp ögonen för orient ray 2. Det finns dock några saker jag undrar över eftersom det inte finns många butiker att besöka med orientklockor där jag bor.

Länken som klockan kommer på har inte solida ändlänkar vilket kan leda till att de tappar passformen har jag läst någonstans. Går det att fixa på något sätt eller bör man satsa på en ny länk från strapcode? Sedan undrar jag också om 22mm länken upplevs som betydligt bredare än 20mm?

Mvh
 

Zalath

Panerai
Hejsan,
Jag är på jakt efter min första klocka som inte är en quartz och har likt många andra fått upp ögonen för orient ray 2. Det finns dock några saker jag undrar över eftersom det inte finns många butiker att besöka med orientklockor där jag bor.

Länken som klockan kommer på har inte solida ändlänkar vilket kan leda till att de tappar passformen har jag läst någonstans. Går det att fixa på något sätt eller bör man satsa på en ny länk från strapcode? Sedan undrar jag också om 22mm länken upplevs som betydligt bredare än 20mm?

Mvh
Skulle säga att det är bättre att köpa klockan och slita på den än att köpa en ny länk direkt. Länkar från Strapcode brukar vara riktigt bra, men testa först hur den som kommer till Ray:en passar dig. Blir den rasslig efter några år och du vill ha en ny länk kan du köpa det då istället.. När du kommit så långt är det inte säkert att du vill ha den på länk alls utan kanske hellre kör ett nato eller gummi. :)

Bonusbild på min Mako på gummi. Nästan bara haft den senaste dagarna pga sitter bra.
IMG_20170806_191150.jpg
 

Billy

Breitling
Skulle säga att det är bättre att köpa klockan och slita på den än att köpa en ny länk direkt. Länkar från Strapcode brukar vara riktigt bra, men testa först hur den som kommer till Ray:en passar dig. Blir den rasslig efter några år och du vill ha en ny länk kan du köpa det då istället.. När du kommit så långt är det inte säkert att du vill ha den på länk alls utan kanske hellre kör ett nato eller gummi. :)

Bonusbild på min Mako på gummi. Nästan bara haft den senaste dagarna pga sitter bra.
IMG_20170806_191150.jpg
Tack för ett snabbt svar! Det låter vettigt att börja med standard länken och sen känna därefter. Snygg Mako, tavlan ser fin ut i blått. :)
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Oh den där orienten är trevlig. Har funderat lite på den med. Kan du inte bistå med lite fler bilder.

Tog några bilder under dagen (fast jag lär nog inte vinna några priser för "å
Oh den där orienten är trevlig. Har funderat lite på den med. Kan du inte bistå med lite fler bilder.

Jag försökte ta några bilder under tagen (fast jag lär nog inte vinna några priser för årets mästerfotograf...)
NtgPVupl.jpg

HGWAHYgl.jpg

nTe5dJAl.jpg

5MamTGMl.jpg
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Det kom ett paket med posten idag.
g9siNkOl.jpg

Ända från utlandet.

Vad döljer sig inuti, må'n tro?
nBI16mkl.jpg

Jo, en klocka!

mEdA5Z0l.jpg

En Orient 3 star med svart urtavla.

76yH5mOl.jpg

Nu är dag och datum inställda

GTviJfsl.jpg


Det får bli ett mindre häng tills vidare, annars har jag en "leksakslåda" med diverse verktyg på ingående:
3f6j0nul.jpg


Det skall bli kul att se hur mycket automat man får för drygt 400 svenska kronor. (Sedan tillkommer ju förstås frakt och tull/moms).

Man kan få flera stycken Orient 3 star till priset av en genomsnittlig Michael Kors eller Daniel Wellington, och då är ju Orienterna betydligt roligare :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det kom ett paket med posten idag.
g9siNkOl.jpg

Ända från utlandet.

Vad döljer sig inuti, må'n tro?
nBI16mkl.jpg

Jo, en klocka!

mEdA5Z0l.jpg

En Orient 3 star med svart urtavla.

76yH5mOl.jpg

Nu är dag och datum inställda

GTviJfsl.jpg


Det får bli ett mindre häng tills vidare, annars har jag en "leksakslåda" med diverse verktyg på ingående:
3f6j0nul.jpg


Det skall bli kul att se hur mycket automat man får för drygt 400 svenska kronor. (Sedan tillkommer ju förstås frakt och tull/moms).

Man kan få flera stycken Orient 3 star till priset av en genomsnittlig Michael Kors eller Daniel Wellington, och då är ju Orienterna betydligt roligare :)
*** är ju ultra lågbudget klocka så man skall inte ha för höga förväntningar på dem. Men man kan ha tur, jag köpte en åt tjejen som funkade riktigt bra tills dottern kastade den i kakelgolvet då den tvärdog.
 

alan

Breitling
Det kom ett paket med posten idag.
g9siNkOl.jpg

Ända från utlandet.

Vad döljer sig inuti, må'n tro?
nBI16mkl.jpg

Jo, en klocka!

mEdA5Z0l.jpg

En Orient 3 star med svart urtavla.

76yH5mOl.jpg

Nu är dag och datum inställda

GTviJfsl.jpg


Det får bli ett mindre häng tills vidare, annars har jag en "leksakslåda" med diverse verktyg på ingående:
3f6j0nul.jpg


Det skall bli kul att se hur mycket automat man får för drygt 400 svenska kronor. (Sedan tillkommer ju förstås frakt och tull/moms).

Man kan få flera stycken Orient 3 star till priset av en genomsnittlig Michael Kors eller Daniel Wellington, och då är ju Orienterna betydligt roligare :)
Vilken Orient är det specifikt?
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Vart kan man beställa en sån? hittar inget på ebay

Det måste ha varit den här modellen jag köpte.

Länken är väl sisådar. Kronan kan vara lite svår att få upp. Klockan har ingen hackning eller handuppdragning. Kvaliteten är väl med andra ord ungefär vad man kan förvänta sig av det billigaste sortimentet mekaniska klockor. (Undantaget en och annan kinesisk fulklocka.) Men det skall som sagt bli kul att se hur länge den håller.

Hittade en recension på Youtube. (Den modellen har dock quickset veckodag, vilket saknas på min.)
 
Topp