• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Eterna Sverige

Breitling
Sidor som orientuhren säljer orient och använder Orients namn utan tilllåtelse, de är de sidorna som Orient vill åt, de förstör marknaden. Det här är inget jag har att göra med men som jag kan se rent företagsmässigt fördärvar marknaden och försvårar för seriösa AD. Gällande quartz verken så har jag fått informationen att Epson gör delar till Orients quartz verk, resten monteras och görs på Orients fabriken. Det här är information från Epson, Orients ägare. För övrigt tillverkar Epson väldigt stora delar av Seiko's klockor. Där av kan du ha kopplingen till Seiko. Vet inte vad som officiellt eller inte så kan inte nämna några siffror men skall kolla upp vad som får nämnas.
 

Eterna Sverige

Breitling
Missade en sak, Seiko Epson & Seiko är två helt skillda företag. Seiko köper väldigt mycket av Seiko Epson men de har inget ägande andel i varandra. Folk från Seiko Epson sitter i Seiko's styrelse och tvärtom. Detta endast på grund av nära sammarbeten. Men Seiko Epson har endast ett klockmärke och det är Orient. Även på wikipedia står det fel har jag fått förklarat för mig.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Sidor som orientuhren säljer orient och använder Orients namn utan tilllåtelse, de är de sidorna som Orient vill åt, de förstör marknaden. Det här är inget jag har att göra med men som jag kan se rent företagsmässigt fördärvar marknaden och försvårar för seriösa AD. Gällande quartz verken så har jag fått informationen att Epson gör delar till Orients quartz verk, resten monteras och görs på Orients fabriken. Det här är information från Epson, Orients ägare. För övrigt tillverkar Epson väldigt stora delar av Seiko's klockor. Där av kan du ha kopplingen till Seiko. Vet inte vad som officiellt eller inte så kan inte nämna några siffror men skall kolla upp vad som får nämnas.
Okej. Låter som två sidor får byta namn då (orientuhren och orient-uhren-shop (om de nu finns kvar)).
Tack för svar.

Vad gäller kvartsen så motsätter det ju inte alls vad jag sa. Orient gör vissa delar och monterar. Seikos design. Det där med in-house är luddigt och dessutom rätt ointressant när det kommer till 25 spänns kvartsverk. Det ska fungera. Och fungerar gör de.

Att Epson står för en del av anläggningarna är fullt logiskt då jag utgår från att de kan ställas om till annan produktion om så krävs.

Kul att ni gör detta förresten och är här och svarar på frågor!
 

Eterna Sverige

Breitling
Håller med inte så intressant gällande quartz verken, men jag gillar verkligen klockmärken där man gör som det var tänkt, klockor ocb inte bara designar något, och det du säger stämmer säkert. Vi har varit på Orient i flera år då de är en av de få klocktillverkarna kvar som gör sina egna klockor. De har sagt nej till alla nya länder och att komma från lilla Sverige så har det varit svårt att ens föra en dialog, men nu är vi första nya landet i Epson / Orients nya satsning. Att fortfande ha en tavelfabrik som gör skna egna tavlor är rätt unikt. Att de har Epson bakom sig som är riktigt stora klocktillverkare gör inte saken sämre.
 

Eterna Sverige

Breitling
Såg att man bör nog citera inlägg så kommer de på ny plats:) Är lite ny på det här, har följt klocksnack i många men ej med inlägg. Tack för de uppmuntrade orden att vi gör det här, att vi svarar ser jag som en själklarhet och skyldighet. Kundvård är a&o och vi behöver er för att få Orient stort i Sverige. Vi kommer att koncentrera på automaterna från Orient och gärna de lite finare. Vi kommer även att köra Orient Star (en ny limmiterad variant är på ingående).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Seriouswatches är och kommer att förbli ad från Orient, det var inte de jag syfta på.
Lät på dig som att det var ni och inte Orient som skulle stämma ngn i första posten därav frågan. Du klargjorde tydligt att så inte var fallet i förra posten. Seriouswatches tog jag upp mest för att de är de enda som säger sig vara AD.
Men skitsamma. Det är tydligt nu.

Vad gäller Orient så behöver du inte predika för mig vilket nog blir tydligt om du kollar bak i tråden. ;)
 

Eterna Sverige

Breitling
Lät på dig som att det var ni och inte Orient som skulle stämma ngn i första posten därav frågan. Du klargjorde tydligt att så inte var fallet i förra posten. Seriouswatches tog jag upp mest för att de är de enda som säger sig vara AD.
Men skitsamma. Det är tydligt nu.

Vad gäller Orient så behöver du inte predika för mig vilket nog blir tydligt om du kollar bak i tråden. ;)
Har förstått det;) Kanske vi kan få till något sammarbete framöver:)
 

J Carl

Omega
Beställde denna för ungefär 1 vecka sen. Den borde komma vilken dag som helst nu. Min första orient. Ska bli kul :)
Även min första rektangulära klocka.
Screenshot_20171106-133626.png
 

J Carl

Omega
Hej.!
Slog för några dagar se till på de här
https://www.bukowskis.com/sv/lots/941382-orient-multi-year-calendar-armbandsur-44-mm
Är egentligen ingenting som faller mej i smaken, men den gick ju så billigt så kunde inte stå emot :)

Om någon här är intresserad så släpper jag iväg den för samma peng som jag gav, ca 900kr inkl provision och slagsavgift om jag minns rätt.
Lite rolig klocka . Synd att den ska vara så stor bara ( det är inte många enligt min mig som kan bära en 44 mm i diameter snyggt).
Btw; du borde kanske flytta annonsen till "köp och sälj".
 

bullen

Cartier
Lite rolig klocka . Synd att den ska vara så stor bara ( det är inte många enligt min mig som kan bära en 44 mm i diameter snyggt)
Btw; du borde kanske flytta annonsen till "köp och sälj".
Ja lite mysig är den allt. Tyckte inte den kändes så stor faktiskt, kan iofs ha att göra med att jag nu mera är van med en Panna :) Bukowskis kanske t.om har öppetköp, ska läsa upp mej på avtalet. Annars hamnar den på köp & sälj ja, tänkte bara om nån här skulle få chansen först.
 

J Carl

Omega
Beställde denna för ungefär 1 vecka sen. Den borde komma vilken dag som helst nu. Min första orient. Ska bli kul :)
Även min första rektangulära klocka.
Screenshot_20171106-133626.png


Nu har den kommit, och vilken kvalité. Jag som aldrig ägt en orient hade ganska låga förväntningar med tanke på det låga priset. Men wow!!!! Allt från tyngden på klockan till kvalitén på bandet och presentationen i boxen, allt är över förväntan.
20171110_121930.jpg
 

Memento

Breitling
Tjenixen klockfanatiker!
Ny här på forumet. Har skummat igenom denna tråden och förstått att Orient inte går att köpa hos ÅF i Sverige.
Märkte dock att sidan www.reaklockor.se säljer dessa.
Någon som handlat där tidigare? Känns lite som bluff, någon input på detta?
 
Topp