• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

seventyfour

Breitling
Dags igen...

Orient_2017_ver2.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vi kan konstatera att nya dykaren har kaliber 40.
Hade inte Orient larvat sig med att OS inte ska innehålla tool-watches hade det mao varit en sån.
Lillebror till OSD med andra ord.

Mest spännande för mig är om de kommer bygga samtliga 40 till de toleranser som månfasen har (5/15). Då har de en konkurrensfördel på riktigt gentemot Seiko.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Kikade på den japanska hemsidan, och ser att månfasen släpps i en budgetversion, som "vanliga" Orient, ej OS. Än så länge finns två varianter, en på länk och en guldtonad på läder. EDIT ser att det bara verkar vara en sun-and-moon-indikator:

http://www.orient-watch.jp/product/catalog/orient_watch_flyer.pdf

57000 JPY skall riktpriset ligga på. Det är väl någonstans i de trakterna som deras GMT:er (Polaris och Constellation) ligger på. Åtminstone min DJ05001W har hållit riktigt bra kvalitet – jag skulle säga att den är snudd på likvärdig med min standard OS – så om månfaserna håller samma standard kan vi nog förvänta oss rätt mycket KPK.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Kikade på den japanska hemsidan, och ser att månfasen släpps i en budgetversion, som "vanliga" Orient, ej OS. Än så länge finns två varianter, en på länk och en guldtonad på läder. EDIT ser att det bara verkar vara en sun-and-moon-indikator:

http://www.orient-watch.jp/product/catalog/orient_watch_flyer.pdf

57000 JPY skall riktpriset ligga på. Det är väl någonstans i de trakterna som deras GMT:er (Polaris och Constellation) ligger på. Åtminstone min DJ05001W har hållit riktigt bra kvalitet – jag skulle säga att den är snudd på likvärdig med min standard OS – så om månfaserna håller samma standard kan vi nog förvänta oss rätt mycket KPK.
Det är väl sun and moon och inte månfas? Det vill säga att den visar dag och natt och inte månens faser?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kikade på den japanska hemsidan, och ser att månfasen släpps i en budgetversion, som "vanliga" Orient, ej OS. Än så länge finns två varianter, en på länk och en guldtonad på läder. EDIT ser att det bara verkar vara en sun-and-moon-indikator:

http://www.orient-watch.jp/product/catalog/orient_watch_flyer.pdf

57000 JPY skall riktpriset ligga på. Det är väl någonstans i de trakterna som deras GMT:er (Polaris och Constellation) ligger på. Åtminstone min DJ05001W har hållit riktigt bra kvalitet – jag skulle säga att den är snudd på likvärdig med min standard OS – så om månfaserna håller samma standard kan vi nog förvänta oss rätt mycket KPK.
Det är väl sun and moon och inte månfas? Det vill säga att den visar dag och natt och inte månens faser?

Det stämmer, det är en variant av Sun & Moon som bara har ett sol-/månhjul som en form av 24 timmars visning.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Det är väl sun and moon och inte månfas? Det vill säga att den visar dag och natt och inte månens faser?
Du var mig en riktig felfinnare då ;)

Tyvärr verkar måtten på klockan vara lite i största laget, 42 mm i diameter och 14 mm tjock. OK för en toolklocka, men i största laget för en klocka som skall föreställa lite dressigare.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Du var mig en riktig felfinnare då ;)

Tyvärr verkar måtten på klockan vara lite i största laget, 42 mm i diameter och 14 mm tjock. OK för en toolklocka, men i största laget för en klocka som skall föreställa lite dressigare.
Jo, jag har haft en sun and moon (gen 2).
Väldigt vacker klocka men bärs skitstort.

Så den fick lämna snabbt!
 

Matte78

Omega
Detta måste vara min 6-7e i ordningen.
Jag köper, sen säljer eftersom jag aldrig använder dom. Här en Ray II på strapcode superoyster. Använd typ 2ggr

Någon intresserad?
eller borde jag behålla? Eller sälja och aldrig mer köpa igen?

IMG_0671.JPG

Svårt att inte bli lite intresserad. Ser mycket trevlig ut. Hur håller en sådan klocka tiden ungefär?

Mvh
Matte
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Visst har de gjort om (den internationella) Orient-sidan sen jag vad där senast? https://orient-watch.com
Försöker luska ut om det betyder att något nytt är på gång...
Nog bara en uppdatering. Mkt bra sådan dessutom.

Jag har lärt mig lite nytt iaf.
Bl.a att nya dykaren har kaliber 40N, är 43.4 mm, och har safir med AR samt har chockabsorbering deluxe (som m-force).
Alltså bekräftat att den hade varit OrientStar om inte Orient var så jäkla styvmoderliga.
https://orient-watch.com/Collections/ORIENT/Sports/ORIENT:-Mechanical-Sports-Watch/p/RA-EL0001B

Mini Sat Diver alltså (utan heliumtätheten)
 

Mojbjörn

Cartier
Beställde en Mako II i onsdags, väntar med spänning!
Velade mellan Mako II och Ray II. Det slutade med Mako II då den känns lite mer unik med sin tavla samt att jag föll för dess charm mera.
Kan hålla med om att Ray är mer "tool" säkert bättre lume och större siffror på vridringen. Tror dock ingen dykare tänkt fan oxå borde köpt Ray jag ser inte de små siffrona på ringen eller fan oxå jag borde köpt Ray för jag ser inte sekundvisaren i mörker. Men men smaken är som baken! båda är riktigt fina men Mako mer unik därför valde jag Mako :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
SER1T002D_800x.jpg

Nyhet!
SER1T002D

Calibre 48743
Glass Sapphire
Width (without crown) 40mm
Thickness 11mm
Lugs 22mm
Lug to lug 44mm
Water resistance 30mm
Dial Blue
Case material Steel
Band material Steel
189 Euro

Rätt snygg. Bra Storlek!
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
30 mm water resistant lät ju väldigt lite???

Samma som bambino.
Egentligen inga konstigheter för en dressare även om jag givetvis föredrar mkt mer.
Ska ju bara räcka för att tvätta händerna på tillställning.

Jag tänkte också först att 30 meter är ju ingenting som är särskilt konstigt för en dressare, men sedan när jag läste inlägget en extra gång noterade jag att det kanske var ett stavfel som smugit sig in...
 
Topp