• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

JPSwe

Omega
2-Faktor
Hyggligt bra klocka för pengarna.
Ha en bra vecka, allihopa!
IMG_20171218_103937481.jpg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Spännande saker nu runt Jul. Min egna julklapp fick bli en Orient Panda modell WV0041TX. Hoppas den hinner fram innan den stora dagen så man får smälla på ett rött band på den! :)
 

Mojbjörn

Cartier
Fick hem min Mako II idag! Det stod mellan Ray och Mako. Jag valde Mako och ångrar inte det en sekund!
Lumen är absolut inte så hemsk som alla säger. Den är en av de bättre klockorna jag har haft! Jämn med min seiko skx013. Wow vilken kvalitetsklocka! Är sjukt imponerad nästan tagen! Bättre val än Seiko skx modellerna. Love my Mako II. Denna kommer användas fliitigt! :cigar:
A740411E-2511-47AA-975E-DBC19B8037FB.jpeg
A696054E-585B-447C-A60F-298D36C97861.jpeg
7EA46B22-E5E7-43F7-966B-C6B1E22CAE85.jpeg
 
Senast ändrad:

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag hörde att Orient skall ta bort power-reserven från de "billigare" klockorna, och reservera denna komplikation för Orient Star och eventuellt några andra "high-end"-modeller.
 

Mojbjörn

Cartier
Jag hörde att Orient skall ta bort power-reserven från de "billigare" klockorna, och reservera denna komplikation för Orient Star och eventuellt några andra "high-end"-modeller.
nu förstår jag inte riktigt vad du menar? om de tar bort power-reserven hur ska klockan ticka så fort armen inte rör på sig?
Får man fråga vart du hört eller läst detta?
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
nu förstår jag inte riktigt vad du menar? om de tar bort power-reserven hur ska klockan ticka så fort armen inte rör på sig?
Får man fråga vart du hört eller läst detta?

Det skulle förstås vara power reserve-indikatorn, jag hörde från Big Time att denna framöver bara skall finnas på OS (och eventuellt några andra dyrare modeller). Jag tvivlar på att en klocka med 0h gångreserv skulle sälja så bra.
 

Mojbjörn

Cartier
Det skulle förstås vara power reserve-indikatorn, jag hörde från Big Time att denna framöver bara skall finnas på OS (och eventuellt några andra dyrare modeller). Jag tvivlar på att en klocka med 0h gångreserv skulle sälja så bra.
Jaha nu förstår jag! Ok men varken Mako eller Ray har den funktionen. Jag tog för givet att det var dem vi snackade om. My bad sorry
 

Mojbjörn

Cartier
De flesta billigare Orient, som Bambino, saknar väl redan gångreservmätare. Men jag tror det finns en del i mellansegmentet som har det, som jag förstått kommer att försvinna.
Det var intressant info! tack för att du delar den :) Jag är så nöjd med min Mako så jag funderar redan på nästa klocka och självklart en till orient! Vet inte riktigt vilken det blir ännu. Har de någon med GMT funktion? gärna utan power-reserv indikatorn då jag verkligen ogillar den
 

Mojbjörn

Cartier
5479695319_7b480cecff_b.jpg

Någon som vet vart jag kan finna ett sådant gummiband? Hålen sitter väldigt långt ner och långt ut på Mako så det ser inte bra ut med vilket band som helst. Vill att den tätar mot boetten sådär snyggt
 
Senast ändrad:

Mojbjörn

Cartier
Är det någon som vet ifall indexmarkeringarna på Orient Mako är skålade som på Rolex submariner med vitguldsindex?
Det jag vill veta är: har man bara stämplat på lume-materialet på ett "upphöjt" index eller är de verkligen skålade och sedan uppfyllda med lume-massa?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det någon som vet ifall indexmarkeringarna på Orient Mako är skålade som på Rolex submariner med vitguldsindex?
Det jag vill veta är: har man bara stämplat på lume-materialet på ett "upphöjt" index eller är de verkligen skålade och sedan uppfyllda med lume-massa?
Vad jag vet är de fyllda, dock inte lika mycket som på t ex OSD som kan användas för att vinka in flygplan med.
 

Mojbjörn

Cartier
Vad jag vet är de fyllda, dock inte lika mycket som på t ex OSD som kan användas för att vinka in flygplan med.
Jag har försökt ta kort på detta med lupp och sedan zoomat in och jag tycker det ser ut som att de är tryckta på en platt yta och inte en "skålad" yta.
Någon annan här som kanske vet? Någon som har relumat sin kanske?
 
Topp