• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Psykel

Patek
Aha. Vad är då det "värsta" man kan klick hem ifrån Orient i dagsläget. Gärna bilder :D för slö för google
Denna? Ligger omkring 10.000.
61uCStR0OcL._UY445_.jpg
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Denna? Ligger omkring 10.000.
61uCStR0OcL._UY445_.jpg
Det där är väl det gamla "internationella" skelettet. Finns ju ett som tidigare enbart fanns på den japanska hemsidan, som jag tror ligger snäppet högre:

s-l1600.gif

I alla fall tror jag det är något dyrare, och det kommer på krokodil till skillnad från det andra skelettet som kommer på kossa. Sedan är det väl alltid en smaksak om man gillar skelett eller inte. Denna och månfasen tror jag är de dyraste av de modeller som finns listade på Orients internationella hemsida. Vad de har för nåt i Brasilien och andra länder vet jag inte.
 

Psykel

Patek
Det där är väl det gamla "internationella" skelettet. Finns ju ett som tidigare enbart fanns på den japanska hemsidan, som jag tror ligger snäppet högre:

s-l1600.gif

I alla fall tror jag det är något dyrare, och det kommer på krokodil till skillnad från det andra skelettet som kommer på kossa. Sedan är det väl alltid en smaksak om man gillar skelett eller inte. Denna och månfasen tror jag är de dyraste av de modeller som finns listade på Orients internationella hemsida. Vad de har för nåt i Brasilien och andra länder vet jag inte.
Har noll koll när det kommer till Orient egentligen, så man ska inte lita på vad jag postar.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Men var royal Orients top of THE Line?
Japp! Har själv ingen GS men väl en Credor och The Citizen och jag kan inte påstå att jag tycker min RO är sämre än dem förutom att den har enklare urverk.

Just Brasilien verkar vara enda markanden de fortfarande säljs officiellt (förutom old stock)
http://www.orientnet.com.br/royal.asp
Dessutom inte senaste linjen av RO utan den innan (samma som jag har).
Men Brasilien lever sitt egna lilla liv inom Orientfamiljen.

Så såg senaste (sista?) Skelett Royal ut.
81WcbIZp6bL._AA1500_spo_grande.jpg
 
Senast ändrad:

TLalle

Omega
IMG_20180108_192223.jpg
IMG_20180108_192743.jpg
IMG_20180108_192727.jpg
Fick ett gäng klockor av min pappa som var min farfars. Denna härliga Orient Chandor har jag tyvärr inte lyckats datera; jag hittar inget referensnummer på klockan, har provat de uppenbara men har inte fått något napp ännu. Kanske någon forumsvän som kan hjälpa mig?
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Fick ett paket idag.
QfpD2ul.jpg


Det tycktes innehålla en klocka:
Woy9yaA.jpg

Men vilken då? Jo, en AG03001B:
Gqd7hfq.jpg

Ingen toppmodell, men jag köpte den mest som en ersättning för Bambinon, som fick passera vidare.
U2pGfSq.jpg

38 mm tvärsöver, svart sunburst-tavla, samt ett titthål så man kan försäkra sig om att den verkligen är mekanisk.

Vi får inte glömma det viktigaste:
ijRKjXo.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
IMG_20180108_192223.jpg
IMG_20180108_192743.jpg
IMG_20180108_192727.jpg
Fick ett gäng klockor av min pappa som var min farfars. Denna härliga Orient Chandor har jag tyvärr inte lyckats datera; jag hittar inget referensnummer på klockan, har provat de uppenbara men har inte fått något napp ännu. Kanske någon forumsvän som kan hjälpa mig?
Finns egentligen inga vettiga register över Orient. Det lilla jag funnit som inte är på japanska har varit över äldre mekaniska urverk och de klockor de var i (King Diver , Swimmer etc) och skrivna av etusiaster. Finns några böcker i Japan om klockindustrin genom åren men av dessa har jag bara sett kopierade blad i annonser.

Jag gissar på att din klocka är från 80-talet pga utformningen av tavlan och boetten. Chandor som serie brukar dessutom säljas som just 80-tal.
Värde har den knappast något, vi pratar hundralappar, men den var fin ändå.
 

TLalle

Omega
Finns egentligen inga vettiga register över Orient. Det lilla jag funnit som inte är på japanska har varit över äldre mekaniska urverk och de klockor de var i (King Diver , Swimmer etc) och skrivna av etusiaster. Finns några böcker i Japan om klockindustrin genom åren men av dessa har jag bara sett kopierade blad i annonser.

Jag gissar på att din klocka är från 80-talet pga utformningen av tavlan och boetten. Chandor som serie brukar dessutom säljas som just 80-tal.
Värde har den knappast något, vi pratar hundralappar, men den var fin ändå.

Okej, tack för info! Värdet spelar egentligen inte så stor roll, hade fått vara värt löjligt mycket om jag skulle vilja sälja :) Men återigen, tack!
 
Topp