• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ännu snyggare!
Screenshot_20181006-084326.jpg
Funnits ett tag i Japan. Kul att de skickar fler och fler modeller hitåt.
Hoppas vi på resten också.

Edit:// Såg sen att det var det du skrev. Att de är nya här. :oops:
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Fick hem min första Orient i veckan, och även min första mekaniska klocka. Känns riktigt bra efter ett par dagars användande :)

E1C24048-60D3-41D8-B812-06A3AB00C59B.jpeg
2C2886B1-424F-4E78-B624-567BA07F0F7C.jpeg
C32B64C1-9519-43EE-943F-23998364CE72.jpeg

Min första Orient som jag hade för några år sedan hade också multiårskalender. Har stundom varit sugen på att inhandla en ny. Det har dock inte blivit av, så jag får köra domedagsmetoden i huvet istället....
 

kuma-kun

Audemars
Försöker avhålla mig från att köpa väggur och bordsur men en sån här har jag velat haft länge
Orient i plexiglas som jag tror kommer från 50-talet, det var i alla fall då dom använde den snirkliga Orient Star logon på armbandsuren.
Tyvärr gör min bilder inte klockan rättvisa, härligt charmig.
44242637055_ccc02914c4_z.jpg

43340365580_6bcb91ba48_z.jpg

44242703735_f0d1474514_z.jpg

30215673437_ffe6c3bda7_z.jpg

44432542254_262095711b_z.jpg


30216777177_51af75469d_z.jpg
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
Nästa nylansering står från Orient kommer i slutet av september. Det är ny dykare i Mako/Ray serien. Den kommer med bättre verk, safirglas samt min egen favorit med annan dykarring. Pris 2700-3000. Finns på lager i Sverige i slutet av september.
Har de kommit? Hittar inte på Zackrissons. Kommer det komma någon med Mako-tavla? Alltså typ "Mako 3"
 

EmilSve

Cartier
Hej!
Har en Orient Ray 2 som jag är fantastiskt nöjd med. Billig klocka värd varenda krona. Såg den som ett bra insteg då Seiko SKX007 med sitt äldre urverk inte kommer i närheten av F6922 kalibern. Frågan är dock nu efter några några månader om 15-25 sekunder per dag + är normalt och då inte utifrån specifikationernas perspektiv utan alldagligt användande. Har tyvärr ingen tidgraf för mätning men vågar man justera lite själv ändå eller kommer allt förvärras?

Tack på förhand
Emil
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Har en Orient Ray 2 som jag är fantastiskt nöjd med. Billig klocka värd varenda krona. Såg den som ett bra insteg då Seiko SKX007 med sitt äldre urverk inte kommer i närheten av F6922 kalibern. Frågan är dock nu efter några några månader om 15-25 sekunder per dag + är normalt och då inte utifrån specifikationernas perspektiv utan alldagligt användande. Har tyvärr ingen tidgraf för mätning men vågar man justera lite själv ändå eller kommer allt förvärras?

Tack på förhand
Emil
Låter som att du haft lite otur. De brukar gå mkt bättre än så från fabrik.

Det GÅR att rucka själv. Finns en liten spak (2 egentligen. Men ena (beat error ) är det direkt dumt att röra utan timegrapher )) som man kan peta till inne i verket.
Inget jag rekommenderar om man inte vet vad man sysslar med. Extremt finlir (tiondels mm vi pratar om).

Länk om hur man gör på ett Seiko 7s.
Orient funkar på samma sätt.
https://en.m.wikibooks.org/wiki/Budget_Watch_Collecting/Regulating

Det du kan göra utan att öppna klockan är att testa att lägga den i olika positioner när den inte används.
notice.jpg

Här är ett gammalt dokument från Rolex om det. Principen för Orient är den samma. Inte säker på om Orient har exakt samma positioner men utgå från den och testa dig fram. Jag har själv fått en Seiko att gå +-0 på 2 veckor med hjälp av detta dokument och samma positionering så jag tror de stämmer hyfsat här också.

Edit// nu funkar länken.
 
Senast ändrad:

EmilSve

Cartier
Låter som att du haft lite otur. De brukar gå mkt bättre än så.
Det GÅR att rucka själv. Finns en liten spak (2 egentligen. Men ena (beat error ) är det direkt dumt att röra utan timegrapher )) som man kan peta till inne i verket.
Inget jag rekommenderar om man inte vet vad man sysslar med. Extremt finlir (tiondels mm vi pratar om).

Länk om hur man gör på ett Seiko 7s.
Orient funkar på samma sätt.
g/wiki/Budget_Watch_Collecting/Regulating

Det du kan göra utan att öppna klockan är att testa att lägga den i olika positioner när den inte används.
notice.jpg

Här är ett gammalt dokument från Rolex om det. Principen för Orient är den samma.

Tack! Trodde nog nästan det. Känns väldigt ovärt att gå in och reglera för att "hoppas" över fler dagar. Hade slutat upp med minuter - istället förmodligen. Att lämna in är ju inte ett alternativ heller hehe. Men så farligt är det ju inte. Får sätta rimliga förhoppningar antar jag. Men tack för svar!
 

EmilSve

Cartier
Låter som att du haft lite otur. De brukar gå mkt bättre än så.
Det GÅR att rucka själv. Finns en liten spak (2 egentligen. Men ena (beat error ) är det direkt dumt att röra utan timegrapher )) som man kan peta till inne i verket.
Inget jag rekommenderar om man inte vet vad man sysslar med. Extremt finlir (tiondels mm vi pratar om).

Länk om hur man gör på ett Seiko 7s.
Orient funkar på samma sätt.
g/wiki/Budget_Watch_Collecting/Regulating

Det du kan göra utan att öppna klockan är att testa att lägga den i olika positioner när den inte används.
notice.jpg

Här är ett gammalt dokument från Rolex om det. Principen för Orient är den samma. Inte säker på om Orient har exakt samma positioner men utgå från den och testa dig fram. Själv fått en Seiko att gå +-0 på 2 veckor med hjälp av detta dokument och samma positionering så jag tror de stämmer hyfsat här också.

Annars funderar jag över att köpa en Seiko Sarb033. Vad tycks om det uret? Vet att den inte hör till tråden men har fått väldigt lite respons på Seikotråden. Orient ligger ju ganska nära :)
 

EmilSve

Cartier
Helt ärligt så blir faktiskt Sarben lite för mkt nästanklocka för mig. Väldigt lik en GS men samtidigt väldigt långt ifrån.

OrientStar har för mig mer egen identitet.

Men det är klart du ska ha en Sarb. Grym klocka för vad det är.Jag är ju skadad.

Jo men du har ju en poäng med likheten. Nästan lite mycket, håller med.
När man fastnat så har man ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor

EmilSve

Cartier
De som ligger närmast Sarb är nog classic.
1200Wx1200H

1200Wx1200H

Fast jag gillar den här bättre. Tavlan är roligare.
1200Wx1200H

(Fanns i svart med kolfibertavla också. Går att få tag på också).
Orient-Star-Standard-Date-2.jpg


Hela internationella kollektionen:
https://www.orient-watch.com/Collections/ORIENT-STAR/c/o3?q=:name-asc&page=0&text=

Japanska kollektionen ifall du har lust beställa från moderladet:
https://www.orient-watch.jp/orientstar/

Att man inte sett dem förut... Fantastiska haha. Den med kolfiber såg himla trevlig ut. Nu kanske det blir att man snöar in sig på orient igen haha.
 

EmilSve

Cartier
De som ligger närmast Sarb är nog classic.
1200Wx1200H

1200Wx1200H

Fast jag gillar den här bättre. Tavlan är roligare.
1200Wx1200H

(Fanns i svart med kolfibertavla också. Går att få tag på också).
Orient-Star-Standard-Date-2.jpg


Hela internationella kollektionen:
https://www.orient-watch.com/Collections/ORIENT-STAR/c/o3?q=:name-asc&page=0&text=

Japanska kollektionen ifall du har lust beställa från moderladet:
https://www.orient-watch.jp/orientstar/

Hur finner man den med kolfibertavaln? Finns inte med på hemsidan.
 
Topp