• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja du jag vet inte vad som händer när jag sover. Hade varit coolt om jag kunde. Men sänggaveln eller sängbordet är väl mest rimliga misstänkta gärningsmän. Men vem vet jag kanske gick upp i sömnen och repade den med en kniv eller nåt :eek:
Låter mer rimligt men någon form av övernaturligt väsen med vassa klor än ett sängbord tycker jag! :blackalien:
 

kuma-kun

Audemars
Flugor i trumpeten...

44528666095_abcc97fd63_z.jpg

44719217554_ce6f1d1685_z.jpg

44528834085_88f5dfa5b1_z.jpg

44719403144_4ea2cf4965_z.jpg
 

kuma-kun

Audemars
Klart man behöver 2, minst. :D
Du är i Japan om jag inte minns fel?
Känns som det underlättar skapandet av din monstruösa samling.
Fortsätt bomba bilder. Det uppskattas!

Japp, det underlättat att bo här men med dagens moderna internet spelar det mindre roll.
Tid tar det och jag har samlat japanska klockor i snart 10 år nu.
Martback har nog minst lika många och intressanta Orienter tror jag.
Saknar mycket, bl.a. 10 beat.
 

Clermont

Omega
Efter att ha läst och kollat på alla klockor är man ruskigt sugen på en Orient nu! Något som vet en bra svensk återförsäljare?
 

Nasutoba

Omega
Nybliven lycklig ägare av en vackert djupblå Orient Somes gen. II. (tack #gdae !) Sjukt lättburen trots originalbandets tjocklek.
Avsevärt mindre i storlek än jag hade visualiserat, men jag antar att det är bra att inte fastna i ett träsk med enbart ganska stora ur.
Avsikten, som även lyckades, var delvis att styra mig själv bort från en SDK02002F, vars gröna färg på tavlan utgjort en enorm lockelse, men som jag nu inte kan se mig köpa i den här lilla storleken.
Så på kort sikt har jag sparat kulor. På såväl kort, medellång som lång sikt befarar jag att det är en ny köpperiod i antågande.
 
Hej.jag har en Orient 58911 som efter batteribyte går för långsamt. Har öppnat boetten för att försöka klura ut om jag kan ändra hastigheten själv, men kan inte
se var jag kan göra det. Någon annan av er som kan tipsa??
 

Bilagor

  • Orient 1.jpg
    Orient 1.jpg
    230.6 KB · Visningar: 1
  • Orient 2.jpg
    Orient 2.jpg
    165.2 KB · Visningar: 2

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hej.jag har en Orient 58911 som efter batteribyte går för långsamt. Har öppnat boetten för att försöka klura ut om jag kan ändra hastigheten själv, men kan inte
se var jag kan göra det. Någon annan av er som kan tipsa??
Låter märkligt att den skulle gå långsammare efter batteribyte. Är du säker på att du fått tag på rätt batteri? Kvartsur brukar inte gå att rucka så om det inte är fel batteri så är det nog en renovering som behövs. Hur gammal är klockan?
 
Låter märkligt att den skulle gå långsammare efter batteribyte. Är du säker på att du fått tag på rätt batteri? Kvartsur brukar inte gå att rucka så om det inte är fel batteri så är det nog en renovering som behövs. Hur gammal är klockan?
Tack för svaret! Det borde vara rätt batterityp eftersom jag lämnade in den till en klockförsäljare (inte en urmakare vad jag förstod). Klockan är iofs typ 35 år gammal
och har varit stilla flera år. Jag fick den i tonåren och gav den till min son. Jag får kanske lämna in den ändå.
 

dannovarius

Breitling
Fick hem denna skönhet förra veckan. Riktigt nöjd faktiskt trots att jag vet att det kommer en ny modell snart. De ca 3.000 kr jag sparar mot den nya kan jag ju lägga på en annan klocka istället. Nu ska jag bara försöka hitta ett nytt armband som kan lyfta den ytterligare då det medföljande inte direkt känns som en kvalitetsprodukt. Några tips på ett bra läderarmband som passar en dressare som denna?
 

Bilagor

  • 20181023_100618.jpg
    20181023_100618.jpg
    173 KB · Visningar: 1

Zacko

Omega
11502AC5-CE5B-4106-9E12-4A9B5E5EC286.png
5D3A9540-2F00-4AAA-9487-BFE3A181B5C1.jpeg
Fick hem denna skönhet förra veckan. Riktigt nöjd faktiskt trots att jag vet att det kommer en ny modell snart. De ca 3.000 kr jag sparar mot den nya kan jag ju lägga på en annan klocka istället. Nu ska jag bara försöka hitta ett nytt armband som kan lyfta den ytterligare då det medföljande inte direkt känns som en kvalitetsprodukt. Några tips på ett bra läderarmband som passar en dressare som denna?

Vad är det som känns fel med bandet? Orient Star brukar ha bra band på dom jag har erfarenhet av. Annars har du Italiensk kvalitet på dessa band från Morelato
 

dannovarius

Breitling
11502AC5-CE5B-4106-9E12-4A9B5E5EC286.png
5D3A9540-2F00-4AAA-9487-BFE3A181B5C1.jpeg


Vad är det som känns fel med bandet? Orient Star brukar ha bra band på dom jag har erfarenhet av. Annars har du Italiensk kvalitet på dessa band från Morelato
Det är inte uselt, men känns lite styvt och glättigt tycker jag. Var kan jag köpa Morelato? Det verkar inte gå att köpa från deras hemsida. Det är också konstigt med företag som säljer små produkter där detaljer är viktiga men som inte har högupplösta bilder på sina hemsidor. Många klocktillverkare är skyldiga här och Morelato framstår verkligen som syndare också.
 

Ploki

Breitling
9A81BE25-DFDE-4513-BC4D-8FBF2DC7A9A5.jpeg

Precis hämtad från glasbyte!
Väldigt synd att de satt dit veckodag och datum (i vitt dessutom) istället för en 3:a. Det förstör hela symmetrin. Samma sak gäller Ray men tycker det gör mindre på den.

Frånsett dag/datum är både Ray och den du har riktigt snygga klockor.
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Är det enkelt att få dit bezeln om man lyckas få av den på en Mako? Min har fastnat när jag polerade glaset (trots att jag tejpade för bezeln) Vet inte om det är värt besväret ifall man skulle slinta med kniven? Men är det lätt att sätta dit den om jag skulle bestämma mig för att ta loss den?
 

Zacko

Omega
Det är inte uselt, men känns lite styvt och glättigt tycker jag. Var kan jag köpa Morelato? Det verkar inte gå att köpa från deras hemsida. Det är också konstigt med företag som säljer små produkter där detaljer är viktiga men som inte har högupplösta bilder på sina hemsidor. Många klocktillverkare är skyldiga här och Morelato framstår verkligen som syndare också.

Håller absolut med, ganska stora företag som dessa borde kunna lösa det relativt enkelt. På nätet har jag ingen koll på vart man kan köpa banden. I övrigt finns dom lite strött över landet men har ny leverantör som jobbar på att sälja in dom så fler och fler kommer. Hirsch har väl premium marknaden på band i Sverige dock så är troligen dom större butikerna som kan tänka sig plocka upp ytterligare ett märke på band i nuläget. Vart i landet håller du hus?
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Är det enkelt att få dit bezeln om man lyckas få av den på en Mako? Min har fastnat när jag polerade glaset (trots att jag tejpade för bezeln) Vet inte om det är värt besväret ifall man skulle slinta med kniven? Men är det lätt att sätta dit den om jag skulle bestämma mig för att ta loss den?
Jag hade loss vridningen flera gånger när jag ägde en Ray. Var inget som helst problem. Smörjde varsamt med symaskinsolja och sen gled den bättre. Lycka till!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Väldigt synd att de satt dit veckodag och datum (i vitt dessutom) istället för en 3:a. Det förstör hela symmetrin. Samma sak gäller Ray men tycker det gör mindre på den.

Frånsett dag/datum är både Ray och den du har riktigt snygga klockor.
Jag gillar att det inte är symmetri. Då brukar jag ändå ogilla datum/dagsvisning. Gillar t.ex. Seiko 5or förutom den jävla dag/datumvisningen.

Men på Mako gillar jag det faktiskt. Hade varit för cleant på nåt sätt annars, är ju en dykare och ingen dressare. Tycker även 1 gen är cool med sin knapp vid kl2. Men visst har Mako II helt annat urverk än första? Gen1 är inte hackable osv.?

Någon som har lite schyssta bilder på sin Ray eller Mako med andra armband än originalet? Trött på ändlänkarna som man får böja till då och då för de glappar. Sett på nato och det ser bra ut men vill personligen inte ha den på nato då jag har det på majoriteten av mina klockor. Kanske gummi? Eller nån länk med solida ändlänkar?

Tack för svar @viwe
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar att det inte är symmetri. Då brukar jag ändå ogilla datum/dagsvisning. Gillar t.ex. Seiko 5or förutom den jävla dag/datumvisningen.

Men på Mako gillar jag det faktiskt. Hade varit för cleant på nåt sätt annars, är ju en dykare och ingen dressare. Tycker även 1 gen är cool med sin knapp vid kl2. Men visst har Mako II helt annat urverk än första? Gen1 är inte hackable osv.?

Någon som har lite schyssta bilder på sin Ray eller Mako med andra armband än originalet? Trött på ändlänkarna som man får böja till då och då för de glappar. Sett på nato och det ser bra ut men vill personligen inte ha den på nato då jag har det på majoriteten av mina klockor. Kanske gummi? Eller nån länk med solida ändlänkar?

Tack för svar @viwe
Testa mesh. Grym på mesh.
74b5024394d743566825c28827521ac2.jpg

fd5eae51d62ddff7fb0e800dea3a47d1.jpg

Inte mina bilder men jag körde ofta Ray på mesh när jag hade en.
Bilder på min gamla finns i tråden men det var länge sen.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Testa mesh. Grym på mesh.
74b5024394d743566825c28827521ac2.jpg

fd5eae51d62ddff7fb0e800dea3a47d1.jpg

Inte mina bilder men jag körde ofta Ray på mesh när jag hade en.
Bilder på min gamla finns i tråden men det var länge sen.
Har väldigt svårt för mesh :/ Mest för det jag har är totalt värdelöst. Ser att det kostade 400 spänn, känns som det är värt 20kr. Får det inte att sitta bra och värdelöst späne. Finns ju shark i samma prisklass med bra spänne iofs.? Sen gillar jag inte hur det ser ut riktigt. Men tack ändå :)

Sorry för OT.

Edit: https://www.klockimport.com/klockar...-22mm/oysterlank-special-rostfritt-stal-22mm/ den kanske passar ok?
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har väldigt svårt för mesh :/ Mest för det jag har är totalt värdelöst. Ser att det kostade 400 spänn, känns som det är värt 20kr. Får det inte att sitta bra och värdelöst späne. Finns ju shark i samma prisklass med bra spänne iofs.? Sen gillar jag inte hur det ser ut riktigt. Men tack ändå :)

Sorry för OT.

Edit: https://www.klockimport.com/klockar...-22mm/oysterlank-special-rostfritt-stal-22mm/ den kanske passar ok?
Tycker den är bättre på ett finare mesh själv.
Strapcode har annars länkar med solida ändlänkar.

Annars de självklara. Gummi eller sailcloth.

Länkar utan ändar gillar jag inte riktigt.
 

dannovarius

Breitling
Håller absolut med, ganska stora företag som dessa borde kunna lösa det relativt enkelt. På nätet har jag ingen koll på vart man kan köpa banden. I övrigt finns dom lite strött över landet men har ny leverantör som jobbar på att sälja in dom så fler och fler kommer. Hirsch har väl premium marknaden på band i Sverige dock så är troligen dom större butikerna som kan tänka sig plocka upp ytterligare ett märke på band i nuläget. Vart i landet håller du hus?
Jag bor i Stockholm. Det borde ju finnas något ställe här i närheten kan jag tycka. Är dock inte insatt i den lokala klockmarknaden ännu då jag är nyinflyttad. Inte så insatt i någon klockmarknad för den delen heller. Ännu. :happyhappy:
 
Topp