• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Kessler

Rolex
Tycker den är bättre på ett finare mesh själv.
Strapcode har annars länkar med solida ändlänkar.

Annars de självklara. Gummi eller sailcloth.

Länkar utan ändar gillar jag inte riktigt.
Tog av länken och tryckte till ändlänkarna så det ser ok ut igen.

Menar du när det blir ett glapp mellan länken och boetten? Det gillar inte jag heller. Avvaktar nu när jag fixat till länken med att köpa en till länk, kanske blir ett gummi att byta med ibland dock :)

För att vara mer on topic: Jag kan rekommendera att fixa bezeln/dykarringen (vad man nu helst kallar den) på Mako/Ray. Min fastnade nästan när jag polerade glaset, antar att det kom in glasspån och polermedel och kanske nåt mer skräp. Tog ungefär 2min att vrida ett varv om man slet ut naglarna. Vred jag "normalt" gick det inte alls. Som de flesta som äger en antagligen vet är det segt redan från början på en ny, kanske tog ungefär 10-20sek att vrida runt och man får ta i mer än vad som borde vara standard. Tog loss min, rengjorde och tryckte ner sprintarna lite grann och nu är det lättare och ett varv går på ungefär 5-7sek! Och allt som behövdes var en kökskniv :) Men skulle verkligen rekommendera att ha bra verktyg och någon typ av handskar för de som inte är lika galna som mig. Var väldigt enkelt för mig att få av med kniven men risken finns ju att man slinter, vilket jag gjorde en gång och var nära att skära mig i handen... men enkelt iaf. Få dit den med enbart handkraft var lite meckigare.

Trevlig klocka att mecka med. Tycker sånt är kul och så lär man sig hur det fungerar osv.

Edit: Helvete. Den är trög som fan igen...

Edit 2: Nu har den funkat bra ett tag. Lite trögt i början men sen snurrar den på bra.
 

Bilagor

  • 20181106_115732.jpg
    20181106_115732.jpg
    111.1 KB · Visningar: 1
  • 20181106_142454.jpg
    20181106_142454.jpg
    127.2 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

enilssonrios

Breitling
Bra fredag! Fick äntligen hem en efterlängtad beställning! Orient SEV0J005WH
Känns verkligen gedigen, och bra prislapp :)
 

Bilagor

  • 3F0441AE-4E81-4405-B75A-9F148BBA85D8.jpeg
    3F0441AE-4E81-4405-B75A-9F148BBA85D8.jpeg
    109.3 KB · Visningar: 2
  • 6367914D-582A-49E4-9442-D1A9A46374CE.jpeg
    6367914D-582A-49E4-9442-D1A9A46374CE.jpeg
    114 KB · Visningar: 2
  • FA34B043-4913-485B-8AEE-E5258ECE39CA.jpeg
    FA34B043-4913-485B-8AEE-E5258ECE39CA.jpeg
    147.4 KB · Visningar: 1

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Stiften till länken i en orient Ray hur knepiga är de att få tag i? Köpte en beggad men saknar 3 stift för att kunna använda alla länkbitar.

Eller är det bara att köpa vilka som helst?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Stort tack! Jäkligt svår att få tag på bara.

Beställde just nya band till Makon :) Slänger upp bilder när de dykt (hehe) upp.
Finns på Ebay. Både från Japan och Europa. Rätt mycket billigare från Japan, men då är det nog dags att beställa nu med tanke på hur seg tullen kan vara.

https://www.ebay.co.uk/itm/Orient-Q...812658?hash=item41f33e2db2:g:QLIAAOSwHt1b13QF från UK.

https://www.ebay.com/p/Orient-Quart...s-Elegant-Watch-Ssw01004w0-Sw01004w/701615478
från Japan.

Finns såklart fler, men då får du göra jobbet själv. :p
 

Kessler

Rolex
Finns på Ebay. Både från Japan och Europa. Rätt mycket billigare från Japan, men då är det nog dags att beställa nu med tanke på hur seg tullen kan vara.

https://www.ebay.co.uk/itm/Orient-Q...812658?hash=item41f33e2db2:g:QLIAAOSwHt1b13QF från UK.

https://www.ebay.com/p/Orient-Quart...s-Elegant-Watch-Ssw01004w0-Sw01004w/701615478
från Japan.

Finns såklart fler, men då får du göra jobbet själv. :p
Tack igen :D

Men siktar in mig på nåt annat än klocka som julklapp. Blir ju bara sugen på några till mig själv istället när jag kollar runt. Känns mer värt att köpa denna från svensk butik annars för några hundra mer:

orient-FTW00003W0.jpg



Någon som har sin Mako/Ray på gummi? Köpte ett blått band men vill ha inspiration till ett annat band i en kontrasterande färg :)
 

Djonk

Breitling
Ni som har/haft en Ray Raven 2, hur bra håller sig den svarta färgen?
Hur driftsäkert är verket ?
Hur nöjda är ni/har ni varit med klockan?
 

midikem

Cartier
Ni som har/haft en Ray Raven 2, hur bra håller sig den svarta färgen?
Hur driftsäkert är verket ?
Hur nöjda är ni/har ni varit med klockan?
Färgen har inte varit några problem. Jag har använt den som bruksklocka hemma och på badhus. Har fungerat bra för dessa ändamål. Har inte kollat verket, men de brukar ju vara bra på orient enligt de flesta i denna tråden. Nackdelen med klockan är som sagt att det inte är solida ändlänkar och att den saknar safirglas.
 
Topp