• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Inget fel på romerskt. Dessutom är det bara två av sammanlagt 12 timmarkeringar som har romerska siffror. Den dag datumvisningen och gångreserven blir romersk kan jag hålla med om att det blir lite för mycket.:)
 
Gokväll!

Har precis stött på en Orient till salu på eBay, har aldrig sett modellen tidigare, inte konstigt då mitt intresse för mekaniska/automatiska klockor endast är 5 månader gammalt
Hur som helst, kan någon kunnig person kanske ge lite info om objektet som benämns:
FE06-C1-A Orient Excursionist

Tacksam för det som kan delges en nybörjare!
Med vänlig hälsning, Tobbe
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Gokväll!

Har precis stött på en Orient till salu på eBay, har aldrig sett modellen tidigare, inte konstigt då mitt intresse för mekaniska/automatiska klockor endast är 5 månader gammalt
Hur som helst, kan någon kunnig person kanske ge lite info om objektet som benämns:
FE06-C1-A Orient Excursionist

Tacksam för det som kan delges en nybörjare!
Med vänlig hälsning, Tobbe
Vad vill du veta?

Lite kvickt:
Äldre GMT
Ej hack el handuppdragning.
Mineralglas
45 mm så stor.

Inte skitvanliga till salu numer och priserna har gått upp lite.
orient-diver-200m-gmt-fe06-c1-a-138568-26d86afd.jpg
orient-diver-200m-gmt-fe06-c1-a-138568-26d86afd.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tack för snabbt svar, undrar även vilket urverk, vad är rimligt pris, är det ngt särskilt man skall fråga/kontrollera innan ev köp!
Här är en recension med infon om den:
https://www.creationwatches.com/rau...orts-gmt-ffe06001b0-ffe06001b-mens-watch.html

De jag sett går för runt 2k vilket är mer än de kostade nya (från gråhandlare).
De har ju några år på nacken så kolla att den går inom spec och har bra reserv (-15 +25, och 40 h ).

Edit:// Ingen aning om hur gmt'n funkar på det verket. Bara intresserat mig för de nyare som är som eta. Kan vara värt att kolla upp.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Här är en recension med infon om den:
Edit:// Ingen aning om hur gmt'n funkar på det verket. Bara intresserat mig för de nyare som är som eta. Kan vara värt att kolla upp.
Nu är jag inte helt 100, men jag har för mig att man inte kan göra några justeringar alls på 24 tim visaren (som på t ex OS "Seeker" och nyare GMT både under OS och standard Orient varumärkena). GMT funktionen får du genom att justera vridringen i förhållande till 24 tim visaren.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nu är jag inte helt 100, men jag har för mig att man inte kan göra några justeringar alls på 24 tim visaren (som på t ex OS "Seeker" och nyare GMT både under OS och standard Orient varumärkena). GMT funktionen får du genom att justera vridringen i förhållande till 24 tim visaren.
Just det. Så var det ja.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vad menar du?
Att den ser champagnefärgad ut i vissa ljus?
Bra bonus isf (imho).
Båda är ju produktbilder och är jättestor skillnad i färg på bilderna. Den andra ser ju förjävlig ut. Ser ut som en vit klocka som legat i solen i 20år och sen har någon kissat på den. Ser dessutom lite b ut, typ som en fejkad variant av den första.

Visst kan produktbilder skilja en hel del, men det där är väldigt stor skillnad.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Båda är ju produktbilder och är jättestor skillnad i färg på bilderna. Den andra ser ju förjävlig ut. Ser ut som en vit klocka som legat i solen i 20år och sen har någon kissat på den. Ser dessutom lite b ut, typ som en fejkad variant av den första.

Visst kan produktbilder skilja en hel del, men det där är väldigt stor skillnad.
Den övre är tagen i vitt ljus (om det nu inte är en officiell rendering (svårt att se pga kompression)).
Den undre är garanterat tagen i ett gulare ljus och reflekterar det (och är extremt hårt komprimerad),

TB1QJj5ncbI8KJjy1zdXXbe1VXa_!!0-item_pic.jpg


TB1BmbBLXXXXXamXpXXXXXXXXXX_!!0-item_pic.jpg

Här är det också viss skillnad.
 

Daddyeo

Omega
Någon som vet ifall det finns någon urmakare i Sverige som rör moderna Orient? Min klocka byter inte datum automatiskt vilket stör mig så pass att klockan bara blivit liggandes.
IMG_20190308_163251.jpg
 
Gastons Ur i Göteborg kan säkert hjälpa. Han tillhörde Stjärnurmakarna i 30 år och de hade Orientagenturen har jag för mig. Nu är han egen. Mkt trevlig och kan sina saker.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Det va så men finns nu ett ett 20-tal som antingen tog upp det sent i vintras eller nu i vår. Orient har som vision att finnas tillgängliga i de flesta butiker med likvärdig kvalitet på sortimentet ( Seiko, Certina, Tissot mf ) men lär väl ta några år innan dom dom e där.
Men det är väl bara Zackrisons som är AD och har tillgång till verkstadskedjan?`
Eller har jag missat nåt?
 

Zacko

Omega
Nä alla fysiska (tror jag) butiker är AD och kan således beställa delar från JBA som är distributörer för Orient i Sverige.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ja alla butiker som har köpt genom JB Agency som är distributör för Orient i Sverige. Sen är ju inte Orient Rolex direkt och kan naturligtvis leverera delar till butiker med be urmakare utan att dom säljer märket.
Vilka mer fysiska butiker finns?
Har bara sett Zackrissons, som är JB Agency, och massa webshoppar.
Ingen blir lyckligare än jag över att kunna handla över disk och prova först.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Lite nya släpp!

Nya OS Retrograde
retrograde.png
39,5 mm (46.7 vertikalt). Lite tjock kanske med 15 mm, men det är med kupat safir.
Bra vattentäthet med sina 10 bar.
Blå och Grön är riktigt bra i min bok.

En helt ny Field watch-serie
fieldwa.png

41 mm (49 mm vertikalt), 12.1 mm tjock.
Uppdaterade verket med 50 h reserv,
10 bar vattentät.
Tyvärr vet jag inte vilken typ av teknik som använts för att göra dem svarta.

Tycker de med svart boett är skitbra.

Hoppas bara Orient släpper dessa världen över.

Kolla in på https://www.orient-watch.jp/orientstar/index.php för mer bilder och lite filmer.
 

midikem

Cartier
Lite nya släpp!

Nya OS Retrograde
retrograde.png
39,5 mm (46.7 vertikalt). Lite tjock kanske med 15 mm, men det är med kupat safir.
Bra vattentäthet med sina 10 bar.
Blå och Grön är riktigt bra i min bok.

En helt ny Field watch-serie
fieldwa.png

41 mm (49 mm vertikalt), 12.1 mm tjock.
Uppdaterade verket med 50 h reserv,
10 bar vattentät.
Tyvärr vet jag inte vilken typ av teknik som använts för att göra dem svarta.

Tycker de med svart boett är skitbra.

Hoppas bara Orient släpper dessa världen över.

Kolla in på https://www.orient-watch.jp/orientstar/index.php för mer bilder och lite filmer.
Nya verket med 50h är nice. Har jag ju på min nya standard date.
Hört rykten från Zackrissons ur att det ska komma massor med nya modeller från Orient. Så kommer nog mer inom en snar framtid.

En bonusbild på standard daten med sina 50h gångreserv:
20190308_092013.jpg
 
Topp