• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tja!
Jag är sugen på att köpa en Orient klocka för att ha något att växla med. Men har lite frågor! Hur reptåligt är deras glas? Såg att klockorna inte har safir glas men hur reptåliga upplever ni klockorna? Vad är den väsentliga skillnaden mellan Orient och Orient Star? Tack på förhand
Finns vanliga Orient med safir och Orient Star med mineral.
Safir är rätt mycket mer reptåligt.
Orient Star brukar däremot ha bättre AR än Orient, som ofta är obehandlade (på safirglasen alltså).
Men en nedsida av det är att behandlingen finns på utsidan av glaset också, och repor kan uppkomma i den istället för glaset.
Av den anledningen hade de dyraste, Royal Orient, sämre AR än Orient Star.

Skillnaden mellan Orient och OS ligger inte så mycket i glasen som i finish och byggkvalitet.
 

midikem

Cartier
Tja!
Jag är sugen på att köpa en Orient klocka för att ha något att växla med. Men har lite frågor! Hur reptåligt är deras glas? Såg att klockorna inte har safir glas men hur reptåliga upplever ni klockorna? Vad är den väsentliga skillnaden mellan Orient och Orient Star? Tack på förhand
Finishen är bättre på Orient Star på alla sätt. Orient star är helt enkelt bättre klockor skulle jag säga. Lägg pengarna på OS istället, det kommer du inte ångra. Undvik mineralglas. Det blir repigt om man inte är tillräckligt försiktig.
 

Virrjet

Omega
2-Faktor
Orient Day Date

Sommaren 2018, det var då jag fick upp ögonen på denna underbara rackare... nästan ett år skulle det ta tills den dök upp till ett vettigt pris, men nu så!

70514314_513371812542233_8164752766934188032_n.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ägt en Orient Mako XL. Trevlig klocka för pengarna. Jag har börjat intressera mig för vintage Orient. Orient King diver ser coola ut.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ägt en Orient Mako XL. Trevlig klocka för pengarna. Jag har börjat intressera mig för vintage Orient. Orient King diver ser coola ut.
De är ascoola.
Men som vanligt när det kommer till Japansk vintage finns sjukt mycket skräp ute.
Priserna har dessutom gått upp på senare tid. Köp från Japan, mesta skiten finns annorstädes.

Eller plocka nyrealeasen King Master, originalet från 1965 eller 1966, om åldern inte spelar så stor roll för dig.
7196SBBdzDL._UX342_.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
De är ascoola.
Men som vanligt när det kommer till Japansk vintage finns sjukt mycket skräp ute.
Priserna har dessutom gått upp på senare tid. Köp från Japan, mesta skiten finns annorstädes.

Eller plocka nyrealeasen King Master, originalet från 1965 eller 1966, om åldern inte spelar så stor roll för dig.
7196SBBdzDL._UX342_.jpg
Dom som Jag sett Har sett grymma ut. Är det på Rakuten Isåfall?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ju äldre ju bättre tycker jag, 27, 23 eller 17 stenar spelar ingen roll men håll dig ifrån SK modellerna som känns tråkiga tycker jag.

43440256611_a362f577a6_c.jpg
Håller generellt med.
Mycket godis i den samlingen.Men de bra har ju börjat bli jäkligt dyra.
De mest vanliga finns sjukt mycket skit från olika delar av asien, därav rådet köpa från Japan,
Nyreleasen ger ju mer problemfritt ägande. Helt klart jobbigare att få tag i delar här än i Japan.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag också.
Tycker den är bättre än den gamla de hade. Loggan är lite mindre och ingen text under visarna och ett litet mindre typsnitt ger ett mer klassiskt B-uhr-utseende.
Smalare glasring är bättre också
Sen är ju uppdaterat verk aldrig fel.

Minus på att minutvisaren är lite för kort.

Gillar dessa 2 bäst.
1540.png

1542.png

Gamla för referens
ER2A004D-2.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet vart man kan köpa sig deras "Orient SK Diver" modell inom EU eller går den bara att köpa i USA?
Har den släppts i USA bör den vara på gång hit också. Orient har mig veterligen aldrig släppt en klocka där som inte kommit hit.
Maila seriouswatches och kolla.

(Och ja, jag är medveten om Mako USA, men den är ingen officiell modell från Orient i Japan.)
 

Vargunge1

Breitling
Badat i saltvatten, fiskat Gädda å badat den i dyvatten. Gnuggat med cement i jobbet. Glömt den ute. Spelat biljard där jag fått en stenhård boll direkt på glaset. Inte en skråma på klockan. Drar sej +7 sec dygnet. Växlar datum vid 12. Spanska klockan 01-02:30. sedan svenska. Kan dras upp manuellt. Armbandet klagar en del på. Inte jag. Sitter perfekt. Bezeln aningens tungvriden, men det går att leva med...Går knappast hitta bättre klocka under 2000kr
62009868_2372078306356186_2443521428587282432_o.jpg
 

Tobyponken

Cartier
Badat i saltvatten, fiskat Gädda å badat den i dyvatten. Gnuggat med cement i jobbet. Glömt den ute. Spelat biljard där jag fått en stenhård boll direkt på glaset. Inte en skråma på klockan. Drar sej +7 sec dygnet. Växlar datum vid 12. Spanska klockan 01-02:30. sedan svenska. Kan dras upp manuellt. Armbandet klagar en del på. Inte jag. Sitter perfekt. Bezeln aningens tungvriden, men det går att leva med...Går knappast hitta bättre klocka under 2000kr
62009868_2372078306356186_2443521428587282432_o.jpg
Min fortar sig ca 3 sek per dygn. Trög bezel på min med. Jag hade lite svårt för länken men har inte nån annan att jämföra med. Kanske länkar i allmänhet jag inte gillar. Tips är brunt läder till den blåa modellen. Riktigt snygg kombo imo.
 

sigmabeta

Breitling
Fick hem igår en Orient Kamasu, blå ring med gummiarmband och safirglas, köpt från uret.se för endast 2060 kr. Wow vilken positiv överraskning, Orient har verkligen "steppat upp sitt game" vad gäller deras klockor av instegs dykare. Enorm "facelift" från deras tidigare serie av instegs dykare så som mako 2 och ray 2, btw detta är något Seiko borde tagit till sig för längesen vad gäller deras mest beryktade dykare Seiko skx 007/009.
Cheers!



IMG_20190923_171209.jpg
 
Fick hem igår en Orient Kamasu, blå ring med gummiarmband och safirglas, köpt från uret.se för endast 2060 kr. Wow vilken positiv överraskning, Orient har verkligen "steppat upp sitt game" vad gäller deras klockor av instegs dykare. Enorm "facelift" från deras tidigare serie av instegs dykare så som mako 2 och ray 2, btw detta är något Seiko borde tagit till sig för längesen vad gäller deras mest beryktade dykare Seiko skx 007/009.
Cheers!



IMG_20190923_171209.jpg


Snygg! Är i köptaget om en Kamasu med röd urtavla. Den har verkligen satt sig i mitt huvud. Så jävla snygg färg. Blått är inte dumt heller :)
 
Topp