• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Gamla militärstilen är jag väl ute efter tror jag.
Har du något tips på bra sida där man kan kolla modellerna som finns?
Jag vet tyvärr ingen sida som listar samtliga modeller.

Skulle luta åt en kombination av sidor som säljer klockor så som:

skywatches.com.sg
longislandwatch.com
orientuhren.de
seriouswatches.com

Samt att man kan titta på Orient watch US hemsida www.orient-watch.com

Och Orients japanska sida orient-watch.jp
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Makon firar 10 år och därmed har en specialutgåva dykt upp med gul urtavla :)

image.jpg


Ryktas dock att den skall vara i begränsad upplaga så hur lätt det kommer vara att få tag i en (om man gillar gult) kan jag inte svara på :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är allt lite sugen på en sån... Hur tycker du att den funkar storleksmässigt och framför allt höjdmässigt? Jag har hört lite olika bud om hur stor den faktiskt är.
Personligen tycker jag den är lite i största laget med sina 44 mm, men jag är heller ingen fan av monsterklockstrenden som är just nu. Höjden har jag däremot inget problem med då klockan ändå känns väldigt platt.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Personligen tycker jag den är lite i största laget med sina 44 mm, men jag är heller ingen fan av monsterklockstrenden som är just nu. Höjden har jag däremot inget problem med då klockan ändå känns väldigt platt.

Jo, 44mm är ju inget att leka med. Trivdes dock hyfsat med min Sumo, så det är nog inte någon egentlig dealbreaker. Köper eventuellt en i USA, där är ju priset ganska rimligt för närvarande.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jo, 44mm är ju inget att leka med. Trivdes dock hyfsat med min Sumo, så det är nog inte någon egentlig dealbreaker. Köper eventuellt en i USA, där är ju priset ganska rimligt för närvarande.
Jag tror det enklaste är att prova en om du får möjligheten (är du i sthlm och vågar träffa en slusk kan du få prova min ;) ). Jag gillar dock den klockan skarpt då den ändå har ett eget utseende och jag tycker den känns gediget byggd. Enda klagomålet jag egentligen har är att jag hellre hade sett att klockan var 40-42 mm.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Makon firar 10 år och därmed har en specialutgåva dykt upp med gul urtavla :)

image.jpg


Ryktas dock att den skall vara i begränsad upplaga så hur lätt det kommer vara att få tag i en (om man gillar gult) kan jag inte svara på :p
Gul Mako har funnits tidigare (iaf fram till 2009).
Intressant att se vad som skiljer denna specialutgåva från den gamla.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sa ju att jag knappast skulle bära den. :p
Har lite samlingsmani gällande Orients dykare för tillfället och är den limiterad så är den. Om den nu är det.

Om du får tag i en NOS eller väldigt fin Dolphin med vit tavla och blå ring kan jag informera om att jag är beredd att köpa den av dig för en (i sammanhanget) ganska stor summa pengar :p

EDIT:// Va faan får du tag i den blåtavlade eller svarttavlade är jag intresserad av dem också, men den vita är snyggast enligt mig.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Dubbelinlägg!

För er som undrar vad en Dolphin är så är det klockan på bilderna nedan som gick ur produktion (tyvärr) för ett eller två år sedan. När den såldes låg den i samma prisklass som Mako/Ray ligger i idag.

Jag skulle ge min högra pungkula för att få tag på en NOS :p

CER1A001B
P3260092.jpg


CER1A002D
f2c65688.jpg


CER1A002W
orientcer1a002w_h.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Dubbelinlägg!

För er som undrar vad en Dolphin är så är det klockan på bilderna nedan som gick ur produktion (tyvärr) för ett eller två år sedan. När den såldes låg den i samma prisklass som Mako/Ray ligger i idag.

Jag skulle ge min högra pungkula för att få tag på en NOS :p

CER1A001B
P3260092.jpg


CER1A002D
f2c65688.jpg


CER1A002W
orientcer1a002w_h.jpg
Låg en på bukten för inte så länge sen som jag glömde bort.
Minns iofs inte färg.
Väldigt fina de där.

Försöker låta bli att köpa fler just nu, då det blivit fyra Orient sen jul. Varav tre dykare.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Låg en på bukten för inte så länge sen som jag glömde bort.
Minns iofs inte färg.
Väldigt fina de där.

Försöker låta bli att köpa fler just nu, då det blivit fyra Orient sen jul. Varav tre dykare.
Kom igen när du får tag på en KD 1000 m, såg en på bukten i vintras för 5700 kr i lite halvrisigt skick, men den försvann snabbt ändå :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Om du får tag i en NOS eller väldigt fin Dolphin med vit tavla och blå ring kan jag informera om att jag är beredd att köpa den av dig för en (i sammanhanget) ganska stor summa pengar :p

EDIT:// Va faan får du tag i den blåtavlade eller svarttavlade är jag intresserad av dem också, men den vita är snyggast enligt mig.
Ligger en blå nu på bukten för överkomliga pengar. Visserligen endast usa men om du frågar snällt kanske det går att lösa. 5 dagar kvar på auktionen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ligger en blå nu på bukten för överkomliga pengar. Visserligen endast usa men om du frågar snällt kanske det går att lösa. 5 dagar kvar på auktionen.
Tack för tipset, jag har kontaktat honom och vi får se vad han säger :)

Dock lite i dyraste laget för en begagnad klocka, hade det varit sen med vit tavla hade jag iof inte tvekat en sekund om han vill skicka till sverige ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tack för tipset, jag har kontaktat honom och vi får se vad han säger :)

Dock lite i dyraste laget för en begagnad klocka, hade det varit sen med vit tavla hade jag iof inte tvekat en sekund om han vill skicka till sverige ;)
Vet du ungefär vad de där brukar gå för på bukten?
Kommer väl en dag då jag får för mig att köpa och man vill ju inte gå på en mina. De verkar ju inte vara så många ute till försäljning.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag kika lite på bukten och såg att det finns 2 olika länkar till Makon. Vad skiljer klockorna åt förutom länken?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag kika lite på bukten och såg att det finns 2 olika länkar till Makon. Vad skiljer klockorna åt förutom länken?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Är du säker på att det inte var en Mako och en Ray som du såg.
Ray brukar relativt ofta benämnas som Mako på bukten (vilket eg. är korrekt då den är nya Makon, namnet Ray kommer från OrientUSA).
DSC5758.jpg

Bild från nätet. Ray till vänster och Mako till höger.

Tavlan. länken och bezeln skiljer sig. Intern är de identiska.
Smaksak vilken man föredrar. Ray i mitt fall.

Är det vanliga Mako som du sett med olika länk kan jag inte hjälpa dig då jag aldrig sett det.
Aftermarket?

Spindel kanske har bättre koll än jag.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vet du ungefär vad de där brukar gå för på bukten?
Kommer väl en dag då jag får för mig att köpa och man vill ju inte gå på en mina. De verkar ju inte vara så många ute till försäljning.

Har faktiskt ingen aning annat än lika mycket som en ny kostade eller mer :p



Jag kika lite på bukten och såg att det finns 2 olika länkar till Makon. Vad skiljer klockorna åt förutom länken?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Vad jag vet finns bara en länk till Makon i orginalutförande. Dock, som Mforce nämner, finns även Orient Ray som är exakt samma klocka som Mako med några få kosmetiska skillnader.

Det finns även en Mako XL som kan dyka upp om man söker på "Orient Mako" på ebay. Även om urverket är det samma är skillnaderna större mellan Mako och Mako XL än vad de är mellan Mako och Ray.

Som tillägg kan nämnas att namnen Mako/Ray/Mako XL inte är någon officiell namngivning från Orient utan namn som år påhittade av Orient Watch USA som enbart är återförsäljare av Orientklockor i USA och inte har något med klocktillverkaren Orient att göra.

Vill du ha en mer korrekt sökning är det korrekta namnen på de klockor som kallas Orient Mako följande:

Svart urtavla på länk: EM65001B alt CEM65001B alt FEM65001B
Svart urtavla på gummi: Samma som ovan men med slutsiffror 4B
Orange tavla på länk: slutsiffror 1M
Blå tavla på länk: slutsiffror 2D
Blå tavla på gummi: slutsiffror 5D
Pepsi på länk: slutsiffror 6D
Pepsi på gummi: slutsiffror 3D

För Ray fortsätter det som följer, samma initiala siffror som mako och:

Svart urtavla på länk: Slutsiffror 8B
Svart urtavla på gummi: slutsiffror BB
Orange tavla på länk: slutsiffror AM
Blå tavla på länk: slutsiffror 9D
Blå tavla på gummi: slutsiffror CD
Svart pulverlackad boett och länk: slutsiffror 7B
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tänkte tipsa om att det ligger en Orient Star Dynamic från 1956 (se mitt första inlägg i denna tråd för bild) på eBay just nu. Klockan ser ut att vara i bra skick och jag har själv inte bestämt mig för om jag skall buda på den eller ej :)

Därför tänkte jag att jag kan tipsa om det om vi har någon vintageintresserad här som kan tänka sig en :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Då jag lyckas få fel i det första inlägget försöker jag korrigera med nya inlägg efterhand :)

Klockan på bilderna nedan dök precis upp på bukten och hör till den första "center second" serien och är en Orient Star från 1949. Synd att klockan är så sliten annars hade jag budat på den :p

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp