• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya större mattråden

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är höst! (utropade han med glädje)

Den är inte post-gul. Den är kantarell-gul!

52421974122_a17402b80f_k.jpg

52421974077_e00be659b8_h.jpg

52421974052_dcd6568946_h.jpg

52421974017_958ae8d31b_3k.jpg


Livskvalitet... Mopedkörning på grusväg, svampplockning, rensning, tillagning, äta, bock-öl och snaps.

Jösses, här slog begäret till! Snyggt. 😃
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Har postat snarlika bilder tidigare i tråden men dessa är nya för helgen. Var till min 90-åriga mamma och som vanligt skulle jag gödas upp... Åland style.

Började på fredagen med sälgryta. En grov kalops på säl och lök (gul, scharlotten- samt vit-). Sälen brynt i groteska mängder smör. Likaledes larvigt mycket grädde samt svartpeppar och kryddpeppar. Puttrade sedan i timmar. Serverades med potatis, morötter (mest smör igen...) och hennes egna syltade tomater. Till detta en Rioja av någorlunda kvalitet (glömt mer exakt). Koma i timmar efteråt. Åt mig fördärvad.

52432689994_474e4513e8_k.jpg


Lördag... Enkelpanerade abborrfiléer med sås på stekt gul lök (nästan friterad) och brynt smör. Till det egen pressgurka och potatis. Öl och snaps. Koma.

52432419171_febfb73a1e_k.jpg

52432689839_34dcef7867_k.jpg


Hur jag ska undgå svältdöden efter att hon kilat vidare är för mig en gåta. Jag får väl börja äta smör direkt ur paketet... ;-) Jag hoppas på fler år - hon är pigg som en mört. Helt klar och med i matchen. Matmässigt har hon aldrig stagnerat. Hon fann en nytt matintresse när några av barnbarnen och barnbarnsbarnen i sin förvirring blev vegetarianer och veganer. Hon kör stenhårt nytt och på deras linje när de kommer på besök. Å andra sidan har hon också omvänt en av dem till köttätare. Förvånar mig inte. Tänk att missa sälgrytan!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Dagens botanikfråga: Vad är det här? Det växter på ängar så vanligtvis går vi över det utan att tänka på vad som finns i andra änden.
332E29C2-DF62-443C-869E-6568A4D0B7D4.jpeg
65B04E81-5F25-4B1C-A7E6-E1B3881A6BA1.jpeg
5F03CB3B-FE24-4312-838F-DDD46A0EF349.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det liknar pepparrot, men jag är inte helt hundra.
Helt rätt! Jag gick i skogen med en vän. Vi kom ut på en äng. Där visade hon att där växer det pepparrot. Jag hade ingen aning om att pepparrot växte vilt och att det bara är att ta upp en. Jag är dålig på botanik så jag blev nog extra glad. De flesta går nog bara förbi. Du verkar kunna en del om mat i naturen.
E7972DE5-6D81-420F-8FEC-3878BF77D276.jpeg
1EAEB86C-AA41-4423-9CB2-FE331AA477EA.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Stektermometer, för de gånger man kör en större bit kött, fisk modell stor eller hel. Idag har jag en Thermapen som är otrolig, älskar den.
Men då man inte vill lyfta på locket till grillen eller öppna ugnens lucka. Alltså något trådat eller trådlöst som sitter i det jag vill mäta under tillagning.

Jag vill inte spendera mer än 500 egentligen, då tillfällena jag har behovet inte riktigt rättfärdigar det.
Så vad jag köper jag om jag inte vill köpa en ETI Chefalarm t.ex?

 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Stektermometer, för de gånger man kör en större bit kött, fisk modell stor eller hel. Idag har jag en Thermapen som är otrolig, älskar den.
Men då man inte vill lyfta på locket till grillen eller öppna ugnens lucka. Alltså något trådat eller trådlöst som sitter i det jag vill mäta under tillagning.

Jag vill inte spendera mer än 500 egentligen, då tillfällena jag har behovet inte riktigt rättfärdigar det.
Så vad jag köper jag om jag inte vill köpa en ETI Chefalarm t.ex?

Det finns en uppsjö varianter med tråd du drar ut genom luckan, en del ett par hundringar billigare än Etin du länkar till. De är alla hyggligt bra, ju dyrare desto fler funktioner (larm mm). Samtliga har i min erfarenhet (som säljare, har använt de jag testat väldigt lite) lite begränsad livslängd, dvs högre pris innebär inte nödvändigtvis bättre kvalitet/livslängd. I min erfarenhet är det sonddelen/stickan/kabeln som fallerar så om jag själv skulle varit spekulant skulle jag letat efter antingen en billig variant som är ok som slit och släng eller en dyrare där det finns kabeldel att köpa löst till som reservdel.
 
Hej allihopa. Jag fick fransyska viltsvin av min pappa. Min fråga: kan man tillaga detta i slow cooker? Isåfall hur bör man göra?
Snälla dumförklara mig inte, jag är nybörjare på matlagning 😁
 

Minuten

Cartier
Morgondagens matlåda 😋

Jasminris, wokad( nåja stekpanna ) kycklingfilé, lök, vitlök, paprika, ingefära, smak/färgsatt med soja, fisksås och ostronsås, garnerad med lite salladslök och nån gul halvststark chili och sesamfrön.
 

Bilagor

  • 20230116_210531.jpg
    20230116_210531.jpg
    955.3 KB · Visningar: 17

stigge

Omega
2-Faktor
Hej allihopa. Jag fick fransyska viltsvin av min pappa. Min fråga: kan man tillaga detta i slow cooker? Isåfall hur bör man göra?
Snälla dumförklara mig inte, jag är nybörjare på matlagning 😁
Äger inte ngn slow cooker men göra en gryta på den sitter aldrig fel. Tänk tex rödvin, viltfond, championer, lök, enbär, timjan, sidfläsk och låta det gå länge för mustig och mör gryta.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag lagar i princip aldrig mat efter recept men av någon anledning sparade jag den här artikeln någon gång 2021:

20210502_171745_resized.jpg


Den gångna helgen passade innehållet i kylskåpet någorlunda in på receptet. MEN - är det inte lite lustigt att där står "Försök få tag på..." och sedan i receptet "frysta pannkakor"!!?

Vem f-n köper färdiga pannkakor och än värre - frysta pannkakor!?

Någon ordning får det väl ändå vara.

Följde inte receptet men det var en bra utgångspunkt. Tyvärr var pepparroten jag hade lite klen i smaken men det kunde delvis kompenseras med mer mängd. Då vi var tre hungriga män ökades receptet på till 200g gravad lax/pers (600g tot samt 3dl crème fraiche). Blandade sedan allt (inte som i receptet) och skar ned en hälsosam mängd dill. Skulle säga att receptets 8 minuter för gratinering bör ökas till 12-15 för att osten ska få lite krispighet. 10 pannkakor (1l mjölk, 5dl vetemjöl, 2 hela ägg + en extra gula, salt och socker samt lite smält smör). Hade sikrom hemma så det fick bli så. Öl och snaps. Koma följde.

Rekommenderat recept (att följa på ett ungefär...)

Farmors gamla pannkakslagg i gjutjärn är underbar. Den låga kanten underlättar livet.

20240323_140841.jpg
 
Senast ändrad:
Topp