• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den nya - Zenith Cronometro Tipo CP 2 (A. Cairelli)

Donkii

Boushh
2-Faktor
Då kom den "äntligen", Zeniths Re-edition på den klassiska Cairelli som nyttjades av det italienska flygvapnet (Aeronautica Militare Italiana). Att originalet kallas Cairelli kommer från en handlare i Rom vars namn var just A. Cairelli och det var han som tog hem Zenith klockorna och försåg flygvapnet med dessa på 60-talet.

En re-issue brukar ju sällan vara någonting uppskattat hos oss som "gillar" klockor. Snarare nått av en förbannelse då dessa tenderar att glida iväg både i storlek och utförande mot originalen. Här ska Zenith ha en eloge för att man inte frångått någonting alls i princip. Gillar ni denna Re-Edition av CP 2? Den nya är också till en början utgiven i en limiterad utgåva om 1000st och kostar nånstans kring 70,000kr.

Mer läsning finns hos Zeniths nya gullegris, Hodinkee.
https://www.hodinkee.com/articles/zenith-cronometro-tipo-cp-2-introducing

Originalet! Diameter 42,5-43mm Tjocklek 12,5mm
upload_2016-10-17_15-18-21.png



Uppföljaren, Re-Edition. Diameter 43mm Tjocklek 13mm
upload_2016-10-17_15-19-30.png
upload_2016-10-17_15-19-42.png
upload_2016-10-17_15-19-50.png
upload_2016-10-17_15-19-55.png
upload_2016-10-17_15-20-4.png
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kronograftavlorna sitter tightare och bättre på originalet.
du menar väl att dom sitter luftigare på orginalet? På originalet har kronograftavlorna lika mycket luft runt sig var, typ 2_2+2_2. På den nya är det snarare 3_3_3. Dom linjerar med 10/8 på vänster sida och 2/4 på höger. Snyggare på originalet tycker jag också
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast det har ju inget med yttermåttet att göra. Håller med om att kronograftavlorna sitter bättre på originalet. De bryter in för mycket mot mitten på den nya.
Ja?
du menar väl att dom sitter luftigare på orginalet? På originalet har kronograftavlorna lika mycket luft runt sig var, typ 2_2+2_2. På den nya är det snarare 3_3_3. Dom linjerar med 10/8 på vänster sida och 2/4 på höger. Snyggare på originalet tycker jag också
Ytterkant som är det viktigaste måttet för harmoni.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
För att här har man gjort en re-issue på något som från början var 43mm istället för att som många andra göra en re-issue och helt frångå originalmåtten på klockan.
Jo, jag vet. Men överlag ändå, känns som på senaste har man sett fantastiska klockor som sedan visar sig vara lite för stora enligt mitt tycke.

Eller tvärtom; Hittade en svinsnygg Heuer-kronograf förra veckan och hovrade på köpknappen. Tills jag såg att den var 35mm :(
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jo, jag vet. Men överlag ändå, känns som på senaste har man sett fantastiska klockor som sedan visar sig vara lite för stora enligt mitt tycke.

Eller tvärtom; Hittade en svinsnygg Heuer-kronograf förra veckan och hovrade på köpknappen. Tills jag såg att den var 35mm :(
Av ren nyfikenhet, jag vill inte på något vis kritisera, men hur kommer det sig att så många är millimeter jägare? Är det just förhållandet till den egna handleden som är referens eller är det något annat? Personligen tycker jag alltid att det måste finnas harmoni i hur tavlan känns att titta på och bryr mig mindre om yttermåtten. Jag har tex en citizen som är 45mm med 48mm lug till lug och en tissot som är 36mm med 46 mellan luggarna och gillar hur båda ser ut
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, jag vill inte på något vis kritisera, men hur kommer det sig att så många är millimeter jägare? Är det just förhållandet till den egna handleden som är referens eller är det något annat? Personligen tycker jag alltid att det måste finnas harmoni i hur tavlan känns att titta på och bryr mig mindre om yttermåtten. Jag har tex en citizen som är 45mm med 48mm lug till lug och en tissot som är 36mm med 46 mellan luggarna och gillar hur båda ser ut
Diametern är sällan av relevans men däremot lug till lug måttet. Cairellin är en stor klocka och att ha luggar hängandes ut över handleden är inte särskilt snyggt eller för den delen bekvämt. Originalet är en stor klocka och inte helt enkel för vem som helst att bära upp..
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, jag vill inte på något vis kritisera, men hur kommer det sig att så många är millimeter jägare? Är det just förhållandet till den egna handleden som är referens eller är det något annat? Personligen tycker jag alltid att det måste finnas harmoni i hur tavlan känns att titta på och bryr mig mindre om yttermåtten. Jag har tex en citizen som är 45mm med 48mm lug till lug och en tissot som är 36mm med 46 mellan luggarna och gillar hur båda ser ut
Egna handleden. Jag har ägt klockor allt mellan 36-45 mm och hittat min comfort zone i 39-41mm. Det sitter bäst och snyggast på mig. Jag känner mig mest bekväm med de storlekarna. 36 kan jag nog vänja mig vid. 42+ tar tid.

Speedyn sitter iofs fint på mig - men den hade inte skadat om den var någon millimeter mindre.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Denna skapelse tycker jag att Zenith ska ha cred för. Bra poänger med subtavlorna ovan, men utöver det är det en fullträff tycker jag. Sen anser jag att originalet, likt denna, är för stora för min smak men cudos till att de behåll originalstorleken.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
... Studera uppblåsta kronografer och återkom vad som är den mest störande detaljen enligt dina grafikerögon.
:p du vill sätta mig i arbete bara för att du uttrycker dig som att det du tycker är fakta. Mansplaining fungerar inge vidare på mig ;). Men jag delar fortfarande att den tidigare layouten var snyggare :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Egna handleden. Jag har ägt klockor allt mellan 36-45 mm och hittat min comfort zone i 39-41mm. Det sitter bäst och snyggast på mig. Jag känner mig mest bekväm med de storlekarna. 36 kan jag nog vänja mig vid. 42+ tar tid.

Speedyn sitter iofs fint på mig - men den hade inte skadat om den var någon millimeter mindre.
Jag har funnit att lug till lug är viktigast för mig, får gärna ligga på -50 för att det ska se snyggt ut på mina armar
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ovanligt bra reissue! Det enda jag störde mig på först va mixmatchen mellan index-siffrorna som har rätt och mycket vacker font för att sedan kladda sönder insertet med "fel" font och spetsig 4:a.

Sen såg jag att subdialsen sitter på tok för tight och drar tanken till fakeklockor med urverk som inte är anpassade för subdialsens position...

Nu låter jag som gnällmaja - men det är måndag. Och jag är faktiskt glad att Zenith har gjort denna klocka trots de "fel" jag påpekat :)

16332522576_d31e0e42af_b.jpg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Fullträff, men jag är tillräckligt dilettant för att inte ha ont av re-issues alls. Känns som ett guldalternativ för oss i "jag kommer aldrig att få händerna på en Viggen så why not"-klubben
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
:p du vill sätta mig i arbete bara för att du uttrycker dig som att det du tycker är fakta. Mansplaining fungerar inge vidare på mig ;). Men jag delar fortfarande att den tidigare layouten var snyggare :)
Jag vet att jag har rätt, så när du drar grafiker-kortet tycker jag det förpliktigar något mer? Vi pratar ju uppenbarligen om referensramar. Vilka parametrar är viktigare för hur tight en tavla är?
 
Topp