Uri Dinkansson
Breitling
Jag är kär! Perfekt size. Ingen kärringstorlek här inte!
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dom är fler än bara ett yttermått. Om du till exempel tittar på Omegas olika speedmastermodeller kan du se att när det bara är två kronograf tavlor ser det lite tomt ut medans när det är tre tavlor är det mer harmoniskt trots samma yttermått. Då det är tre tavlor harmoniserar dom med texten i övre delen av tavlan medans då det är två blir den undre delen väldigt tom (även om det sitter ett datumfönster där). Som ett exempel på vad jag tycker är en lyckad design kan jag ta denna.Jag vet att jag har rätt, så när du drar grafiker-kortet tycker jag det förpliktigar något mer? Vi pratar ju uppenbarligen om referensramar. Vilka parametrar är viktigare för hur tight en tavla är?
Dom är fler än bara ett yttermått. Om du till exempel tittar på Omegas olika speedmastermodeller kan du se att när det bara är två kronograf tavlor ser det lite tomt ut medans när det är tre tavlor är det mer harmoniskt trots samma yttermått. Då det är tre tavlor harmoniserar dom med texten i övre delen av tavlan medans då det är två blir den undre delen väldigt tom (även om det sitter ett datumfönster där). Som ett exempel på vad jag tycker är en lyckad design kan jag ta denna.
Som ett exempel på mindre lyckad design skulle jag kunna ta denna.
Här har man använt ganska små tavlor och försökt att fylla det döda utrymmet med gigantiska index och att ha både loggan och datumet bredvid varandra för att balansera vänster sidan av tavlan. Man har liksom index för synskadade medans man har kronografer för folk som alltid bär en lupp i fickan.
Båda klockorna har ju kronograferna relativt nära ytter kanten.
En annan mindre lyckad kronograf design tycker jag denna är...
Alla visare sitter nära mitten av tavlan men man har försökt lura ögat med att göra gigantiska ringar som till och med går in i varandra, ett datum på det och hela tavlan hänger som om den ska rinna ur boetten.
Det är alltså inte bara yttermått som spelar roll för om en tavla är "tight". Man kan ju ha en personlig smak för vad man gillar, men gyllene snittet skojar man inte bort.
El Primeron är ju verkligen fulsnygg med sin helt galna design med färger och former som är "all over the place". Boetten som är hal som en tvål, glasringen som en 14 kantig mutter, dom fyrkantiga indexen som ser ut som dom kom direkt ur mackjärnet och sedan armbandet på det. Om Blixt Gordon hade haft en klocka hade det varit dennaApropå gigantiska ringar som går in i varandra med datum.. Som bonus en speedmaster på ett hörn.. Lyckade konfigs på båda tavlorna imo.
[/IMG]
Stackarn..Riktigt fin, men håller med att det är synd med centrerade subdials - tyvärr i största laget för mig men det var ju även originalet. Jag får vara nöjd med min 1969 El primero 38mm.
Hehe, ja men vilka kronografer i gammalt stuk är inte det?Trots siffror på tavlan och avsaknad av 1 st subdial (om man inte tittar på vintage-varianten) så är den ju rätt lik JLC Deep Sea Chrono'n? Kanske därför alla tycker den är snygg å andra sidan...
Så sant, så sant.Hehe, ja men vilka kronografer i gammalt stuk är inte det?
Skulle dock aldrig ge 70 för en Zenith när man kan köpa en JLC för 90.