• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Men Àr det dÄ inte billigare att köpa ett urverk utan dagkomplikation? SÄ slipper man pilla pÄ verken och stoppar direkt in i boetten istÀllet.
Det tror jag inte. 7750 Àr ett prisvÀrt och vÀldigt driftsÀkert verk, med historia. Finns inget vettigare alternativ egentligen, dessutom kan de flesta urmakare hantera verket. Det baseras pÄ Valjoux 7733 som i sin tur baseras pÄ Venus 188. (Valjoux köpte Venus, Eta köpte Valjoux osv). Dessutom gillar ju Breitling att omarbeta verken och kalla de sitt eget namn.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det tror jag inte. 7750 Àr ett prisvÀrt och vÀldigt driftsÀkert verk, med historia. Finns inget vettigare alternativ egentligen, dessutom kan de flesta urmakare hantera verket. Det baseras pÄ Valjoux 7733 som i sin tur baseras pÄ Venus 188. (Valjoux köpte Venus, Eta köpte Valjoux osv). Dessutom gillar ju Breitling att omarbeta verken och kalla de sitt eget namn.
NÀr jag lÀser din text sÄ uppfattar jag det som att Breitling helt enkelt vill fÄ en anledning att döpa om urverket i marknadsföringssyfte, dÀrför vÀljer de ett urverk som de kan pilla lite i.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
NÀr jag lÀser din text sÄ uppfattar jag det som att Breitling helt enkelt vill fÄ en anledning att döpa om urverket i marknadsföringssyfte.
NÀstan alla klockmÀrken gör ju sÄ nÀr de omarbetar verken lite, ger de ett eget internt namn. Men de hÄller heller ingen hemlighet att Breitling B13 Àr ett Valjoux/ETA 7750 i grunden.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
NÀstan alla klockmÀrken gör ju sÄ nÀr de omarbetar verken lite, ger de ett eget internt namn. Men de hÄller heller ingen hemlighet att Breitling B13 Àr ett Valjoux/ETA 7750 i grunden.
MÄnga tillverkare gör ju sÄ. Man tar ett standardverk och omarbetar det i olika storlekar omfattning, för att sedan sÀtta sin egen "caliber" pÄ det.
Jo, det vet jag. Det Àr vÀl bara micro-mÀrken som inte pillar och har sig. Men i mina öron lÄter det som att Breitling mfl pillar enbart för att fÄ en anledning att döpa om verket i marknadsföringssyfte.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jo, det vet jag. Det Àr vÀl bara micro-mÀrken som inte pillar och har sig. Men i mina öron lÄter det som att Breitling mfl pillar enbart för att fÄ en anledning att döpa om verket i marknadsföringssyfte.
Det Àr vÀl för att markera att det inte Àr ett standardverk utan ett cosc-cerifierat verk som de sÀtter ihop, justerar och finisherar sjÀlva. Ganska normalt. Ett cosc-7750 finisherat och justerat frÄn Breitling har en mycket högre kostnad Àn ett standard-7750.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det Àr vÀl för att markera att det inte Àr ett standardverk utan ett cosc-cerifierat verk som de sÀtter ihop, justerar och finisherar sjÀlva. Ganska normalt. Ett cosc-7750 finisherat och justerat frÄn Breitling har en mycket högre kostnad Àn ett standard-7750.
GÄr vÀl att köpa COSC-7750 fÀrdigt, eller? LÀste nÄgonstans att man kan göra det.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Det Àr vÀl för att markera att det inte Àr ett standardverk utan ett cosc-cerifierat verk som de sÀtter ihop, justerar och finisherar sjÀlva. Ganska normalt. Ett cosc-7750 finisherat och justerat frÄn Breitling har en mycket högre kostnad Àn ett standard-7750.
Hur mycket skiljer sig Breitlings 7750 mot standard?

Att det Àr finjusterat enligt cosc och finisherat vet jag. Men skiljer det sig Àven Ät nÀr det gÀller komponenter i verket?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
GÄr vÀl att köpa COSC-7750 fÀrdigt, eller? LÀste nÄgonstans att man kan göra det.
Det gÄr, och dÄ lÀr klockmÀrket sÄklart skryta med det och inte annonsera det som ett billigt standardverk. ;)

Men Breitlings (och andra tillverkares) 7750 Àr mer Àn ett cosc-7750 som levereras frÄn ETA. Breitling egna urmakare sÀtter ihop verken, justerar, har egna delar som mÀrkt brygga, rotor etc. Det Àr inte direkt billigt med högklassiga urmakare i Schweiz, som faktiskt gör ett hanrverk av varierande grad och krav.
 
Senast Àndrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hur mycket skiljer sig Breitlings 7750 mot standard?

Att det Àr finjusterat enligt cosc och finisherat vet jag. Men skiljer det sig Àven Ät nÀr det gÀller komponenter i verket?
Inte sÄ mycket mer Àn att det Àr Breitlings urmakare och att det möter deras kvalitetskrav. Det Àr ju inte stÄlet som gör kostnaden. Det Àr hantverket.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Men de tidiga 7750 som den i min 81950 som jag postade ovan har ett ganska standard 7750. Jag vet inte exakt graden pÄ dessa frÄn 84-85 men de Àr vÀldigt generiska och omÀrkta. Inget fel pÄ det, men det funkar inte om man ska sÀlja nya moderna premiumklockor imo. Coolt pÄ gamla vintage dock.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Absolut! Bara nyfiken pÄ om hur omfattande omarbetning som görs.
Det Àr ju ett 7750 som de köper in frÄn ETA sÄ inget konstigt. De sÀtter ihop och fixar, certifierar, och dÀr ligger kostnaden + en fet marginal för mÀrket sÄklart som alla klocktillverkare. Branschen Àr ju högmarginal och mÀrkesfixerad med enkla gummiband för flera tusen kronor etc.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det gÄr, och dÄ lÀr klockmÀrket sÄklart skryta med det och inte annonsera det som ett billigt standardverk. ;)

Men Breitlings (och andra tillverkares) 7750 Àr mer Àn ett cosc-7750 som levereras frÄn ETA. Breitling egna urmakare sÀtter ihop verken, justerar, har egna delar som mÀrkt brygga, rotor etc. Det Àr inte direkt billigt med högklassiga urmakare i Schweiz, som faktiskt gör ett hanrverk av varierande grad och krav.
Eller kanske gick? Vet inte. ETA sÀljer vÀl inte verk till mÄnga lÀngre, Breitling Àr ett av fÄ undantag. DÀrför kör sÄ mÄnga Sellita och andra motsvariga nu, plus att de Àr lite billigare.

Som jag har fattat det sĂ„ fĂ„r mĂ„nga klassiska mĂ€rken fortfarande köpa in ETA. Breitling har ett över hundra Ă„r gammalt samarbete med ETA och dess föregĂ„ngare/uppköpta företag som Venus och Valjoux sĂ„ det Ă€r ju en ganska god och lĂ„ngvarig relation antar jag. Även om de Ă€gs av Swatch idag. Men jag vet inte...
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Eller kanske gick? Vet inte. ETA sÀljer vÀl inte verk till mÄnga lÀngre, Breitling Àr ett av fÄ undantag. DÀrför kör sÄ mÄnga Sellita och andra motsvariga nu, plus att de Àr lite billigare.

Som jag har fattat det sĂ„ fĂ„r mĂ„nga klassiska mĂ€rken fortfarande köpa in ETA. Breitling har ett över hundra Ă„r gammalt samarbete med ETA och dess föregĂ„ngare/uppköpta företag som Venus och Valjoux sĂ„ det Ă€r ju en ganska god och lĂ„ngvarig relation antar jag. Även om de Ă€gs av Swatch idag. Men jag vet inte...
Jag tror som du att Breitling har en vÀldigt nÀra och god relation till ETA.

Jag har inga problem med att det sitter omarbetade standardverk i premiumklockor, men dÄ rÀcker det inte med en graverad rotor i mitt tycke.

(SÀger inte att Breitling gör sÄ) :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag tror som du att Breitling har en vÀldigt nÀra och god relation till ETA.

Jag har inga problem med att det sitter omarbetade standardverk i premiumklockor, men dÄ rÀcker det inte med en graverad rotor i mitt tycke.

(SÀger inte att Breitling gör sÄ) :)
Jag gillar ju de hĂ€r verken för dess historia som Ă€r hundraĂ„rig eller mer. Det Ă€r generation pĂ„ generation av skickliga hantverkare som har förfinat och utvecklat dessa i över 100 Ă„r i raka led. 7750 Ă€r ett praktexempel pĂ„ detta. Även Venus 188 Ă€r ju baserad pĂ„ tidigare Venus-verk, som i sin tur Ă€r baserade och förfinade frĂ„n tidigare verk osv. SĂ„ att just 7750 nĂ€stan har blivit nĂ„got av ett go-to verk gĂ€llande bra driftsĂ€kra kronografer Ă€r ingen slump. Det Ă€r ett fantastiskt verk, en riktig Volvo herrgĂ„rdsvagn innan elektroniken tog över Volvo.
 

Madmaxzz

Breitling
Grattis till nyköp, de dÀr 39mm Chronomaterna Àr sÄ hÀrliga och de har gjort mig fast i Bratte trÀsket.
Tack sÄ jÀtte mycket! HÄller med dig. Har testat vÀnnens olika Rolex samt AP modeller och trots att dem Àr tio till tjugo gÄnger dyrare sÄ tycker jag att Chronomaterna Àr sÄ jÀkla snygga och tilltalande för vad jag letar efter i en klocka. Likt dig Àr Àven jag fast i trÀsket!
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag gillar ju de hĂ€r verken för dess historia som Ă€r hundraĂ„rig eller mer. Det Ă€r generation pĂ„ generation av skickliga hantverkare som har förfinat och utvecklat dessa i över 100 Ă„r i raka led. 7750 Ă€r ett praktexempel pĂ„ detta. Även Venus 188 Ă€r ju baserad pĂ„ tidigare Venus-verk, som i sin tur Ă€r baserade och förfinade frĂ„n tidigare verk osv. SĂ„ att just 7750 nĂ€stan har blivit nĂ„got av ett go-to verk gĂ€llande bra driftsĂ€kra kronografer Ă€r ingen slump. Det Ă€r ett fantastiskt verk, en riktig Volvo herrgĂ„rdsvagn innan elektroniken tog över Volvo.
Absolut, det Àr ju ett grymt urverk helt enkelt.

Men jag upplever att det finns eller har funnits en "in house-hets". Att sÄ fort en klocka har ett in house-verk sÄ Àr det automatiskt finare och bÀttre Àn andra "standard-verk".
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Absolut, det Àr ju ett grymt urverk helt enkelt.

Men jag upplever att det finns eller har funnits en "in house-hets". Att sÄ fort en klocka har ett in house-verk sÄ Àr det automatiskt finare och bÀttre Àn andra "standard-verk".
Det Àr ju mest en trend för sÄ Àr det ju inte. Visserligen Àr vÀl Omegas nya verk jÀvligt vassa rent tekniskt med fiffiga saker, men de Àr ju bara en utveckling av tidigare verk frÄn de klassiska tillverkarna nÀr man bryter ner det. De har ju inte direkt uppfunnit hjulet pÄ nytt. De som verkligen uppfann hjulet igen var ju faktiskt Seiko med sin Spring Drive, dÀr snackar vi nytÀnk och innovation.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Sen Ă€r det svĂ„rt med defintionen av "bra". Vad Ă€r egentligen bra? Ett Patek-verk som Ă€r superinvecklat och vĂ€ldigt kĂ€nsligt mot stötar och tufft anvĂ€ndande jĂ€mfört med ett 7750 som oftast klarar bĂ„de det ena och det andra som golf, tennis m.m. Är inte dĂ„ 7750 egentligen ett bĂ€ttre verk dĂ„ det fyller sin funktion bĂ€ttre, att helt enkelt hĂ„lla, visa tiden och kunna anvĂ€ndas i de flesta situationer. Det Ă€r lite samma i andra branscher, som bilbranschen. Vad Ă€r bra? Vad Ă€r syftet? En Volvo 740 som bara gĂ„r och gĂ„r och gĂ„r, eller en överteknisk Ferrari som gĂ„r sönder stup i kvarten, svindyr att laga som knappt nĂ„gon kan, men som Ă€r hur grym som helst rent tekniskt och i prestanda?
 

Rulle

Audemars
Eller kanske gick? Vet inte. ETA sÀljer vÀl inte verk till mÄnga lÀngre, Breitling Àr ett av fÄ undantag. DÀrför kör sÄ mÄnga Sellita och andra motsvariga nu, plus att de Àr lite billigare.

Som jag har fattat det sĂ„ fĂ„r mĂ„nga klassiska mĂ€rken fortfarande köpa in ETA. Breitling har ett över hundra Ă„r gammalt samarbete med ETA och dess föregĂ„ngare/uppköpta företag som Venus och Valjoux sĂ„ det Ă€r ju en ganska god och lĂ„ngvarig relation antar jag. Även om de Ă€gs av Swatch idag. Men jag vet inte...
eta och swatch blev ju tvingade av schweiziska konkurensmyndigheten att sÀlja verk till alla som ville fram tills typ iÄr och nu fÄr dom börja sÀga nej till vem dom vill om jag har fattat allt rÀtt
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
eta och swatch blev ju tvingade av schweiziska konkurensmyndigheten att sÀlja verk till alla som ville fram tills typ iÄr och nu fÄr dom börja sÀga nej till vem dom vill om jag har fattat allt rÀtt
Jaha, var det sÄ det blev? Har dock lÀst att de fortfarande kommer att leverera verk till sina nÀrmaste och klassiska affÀrspartners. NÄgot annat vore konstigt med tanke pÄ historien. Om inte sÄ hoppas jag Breitling gÄr över till inhouse helt.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Ja dÄ kan man posta lite hÀr igen. Var ett tag sen.
Nykomling i lÄdan och min tredje Aerospace men min första EVO. Nyservad och fullset sÄ jag Àr grymt nöjd. Sitter förbaskat skönt :).
9eZhcZ7.jpg
 

Barricello

Audemars
Ja dÄ kan man posta lite hÀr igen. Var ett tag sen.
Nykomling i lÄdan och min tredje Aerospace men min första EVO. Nyservad och fullset sÄ jag Àr grymt nöjd. Sitter förbaskat skönt :).
9eZhcZ7.jpg
Najs! Köpte min första lite dyrare klocka pÄ Klockmaster i Globen -95 ..en Aerospace för 14.500:- ..sjuukt nöjd man va dÄ. Hade den som OWG i mÄnga Är. TyvÀrr försvan Box och papper vid en flytt, samt att klocka i sig gick ivÀg pÄ Kaplans Auktioner för nÄgra Är sedan. (Dumt av mej)
Men Grattis! :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Najs! Köpte min första lite dyrare klocka pÄ Klockmaster i Globen -95 ..en Aerospace för 14.500:- ..sjuukt nöjd man va dÄ. Hade den som OWG i mÄnga Är. TyvÀrr försvan Box och papper vid en flytt, samt att klocka i sig gick ivÀg pÄ Kaplans Auktioner för nÄgra Är sedan. (Dumt av mej)
Men Grattis! :)
Stort tack :). Ja fy för tusan, mÄnga klockor man har Ängrat att man har sÄlt :). För egen del sÄ kommer det man verkligen gillar tillbaka i olika omgÄngar. Tredje gÄngen borde man ju ha fattat att det kanske ska behÄllas tÀnker jag som i detta fallet :D. SlÀngde pÄ ett diver pro 1 gummi som jag tidigare har modifierat för ett Breitling clasp.
SĂ„lde det ihop med en tidigare Aerospace vilket jag kan Ă„ngra nu.
FÄr köra pÄ ett no name lÄs sÄ lÀnge.
Grymt skönt i alla fall :)
4eqFj7y.jpg
 
Topp