• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

hroges

Plast
Hejsan,

Har införskaffat mig en Breitling Chronomat AB0140 från 2019 för ett par veckor sedan.

Finns dock en sak jag funderar över och tänkte att någon här på forumet kanske har svar på min fråga.

På dessa senare modeller av chronomaten så är ju pusher-knapparna som startar och stoppar kronograffunktionen gängade/skruvade.

För er som inte vet så är det i inskruvat läge inte möjligt att trycka ned knapparna utan man måste skruva ut dem helt för att kunna starta och stoppa tidtagningen.

Undrar ifall klockan fortfarande är vattentät även när pusher-knapparna är i det utskruvade läget.

Förstår att den kanske inte klarar 30 ATM i detta läge men hur är det med att t.ex. tvätta händer och skölja över klockan med vatten när knapparna urskruvade.

Tack på förhand! :D

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Premium
Hejsan,

Har införskaffat mig en Breitling Chronomat AB0140 från 2019 för ett par veckor sedan.

Finns dock en sak jag funderar över och tänkte att någon här på forumet kanske har svar på min fråga.

På dessa senare modeller av chronomaten så är ju pusher-knapparna som startar och stoppar kronograffunktionen gängade/skruvade.

För er som inte vet så är det i inskruvat läge inte möjligt att trycka ned knapparna utan man måste skruva ut dem helt för att kunna starta och stoppa tidtagningen.

Undrar ifall klockan fortfarande är vattentät även när pusher-knapparna är i det utskruvade läget.

Förstår att den kanske inte klarar 30 ATM i detta läge men hur är det med att t.ex. tvätta händer och skölja över klockan med vatten när knapparna urskruvade.

Tack på förhand! :D
Ja, den är lika tät med kronorna urskruvade. Det är bara en låsring för att du inte ska kunna trycka in knapparna.

Maxer

Silver
Premium
sant sant!!
tänkte rensa lite i samlingen
även om denna är löjligt grym så dras jag till dom äldre chrinomaterna mer!

kan också ha varit en liten heads up om nån e sugen så att säga så slipper man göra en jädra annons och fp massa skumma bytes förfrågningar
F-n va kul! Du börjar låta som mig, bara sälj nu så vi får se lite roliga Brattar i rotation på k&s.
Och ja, de äldre choromaterna är bättre...tyvär

Rulle

Guld
Jag söker ju fan extrajobb både i dörren och hos handlarna, cv frågar dem? Då trycker jag upp den i ansiktet på dem och så säger dem, - det där funka på 90-talet grabben så går jag hem med svansen mellan bena och tänker- vad fan köpte jag denna för? 😉😉😉😉😉
så det är så walk of shame uppfanns?

skönt att man inte är så gammal så man fick uppleva dörrvakter med bra klockor
dom i min stad känns mest som gängmedlemmar men där finns några klassiska anabolakillar med dyra klockor!!

hroges

Plast
Ja, den är lika tät med kronorna urskruvade. Det är bara en låsring för att du inte ska kunna trycka in knapparna.
En ska jag funderade över;
Varför vill man isåfall kunna låsa knapparna om den ändå är lika vattentät?
Är det för att om man trycker in knapparna och aktiverar kronografen när man är under vattnet så finns det risk att trycka in vatten i klockan?

Rulle

Guld
upplevt att saker säljs billigare på klocksnack än chrono24 därav frågan om hur mycket man kan få för den här på klocksnack.
blir rätt lätt så när man inte ser bilder!;)

ta några bilder på klockan så kan du nog få några vettiga svar på vad du skulle kunna få den för!

vi ska ju inte behöva jobba å hålla på å klicka å försöka zooma på en kass profilbild

Nissestr

Brons
INTRESSEKOLL Breitling chronomat 44 ref A13356
Uppskattat värde 23 926 kr − 28 672 kr enligt chrono24.
köpt ifrån godkänd handlare på chrono24.
Hur mycket tror ni man kan få för den här?
Ni ser bild på klockan på min profilbild.

Kaliber/Urverk
Breitling 13
Baskaliber
Valjoux 7750
Gångreserv
42
Antal stenar
25
Material på bezelen (ringen)
Stål
Glas
Safirglas
Vattentät
30 ATM
Urtavla
Silver
Siffror urtavla
Inga siffror
Sen kan det vara gött att ha med år, servicehistorik, tillbehör med mera, små delar men som ändå påverkar slutpriset

BirkCE

Plast
Premium
125FE5FF-68F2-4D3A-9248-C221472BE85A.jpeg

Boozer_87

Tantal
På riktigt detta måste ju anses som ett jävla niceprice?

daveid

Tantal
Skulle tippa på att marknadsvärdet ligger nånstans runt 20-25k beroende på köpare. Ofta får man runt 20-25% rabatt på list på dessa om man prutar hos AD. De går att få för runt 30k nya på Chrono24, gummibezel-varianten flyger nog inte av hyllorna hos AD.

Boozer_87

Tantal
Skulle tippa på att marknadsvärdet ligger nånstans runt 20-25k beroende på köpare. Ofta får man runt 20-25% rabatt på list på dessa om man prutar hos AD. De går att få för runt 30k nya på Chrono24, gummibezel-varianten flyger nog inte av hyllorna hos AD.
Jo jag vet ju såklart att ingen betalar list, men har du 25% får du jättegärna "köpa ut" klockor till mig 😉

Edit: har någonsin någon B-modell flygit av hyllorna förutom nya SO- limitedmodellerna?

Jo.Jo

Plast
@Jo.Jo Du kan inte lägga upp en sådan bild, utan bild på klockan också. :)
Hehe På den tiden tog det två veckor att få en bild framkallad och man brydde sig inte:)
Såg en stor pappfigur i ett skyltfönster gissar att det var franks ur. två veckor senare blev det affär
Det intressanta i det hela var att jag bytte visare och armband direkt (man gjorde så för att personifiera klockan på den tiden)

SeikoZ

Guld
Hehe På den tiden tog det två veckor att få en bild framkallad och man brydde sig inte:)
Såg en stor pappfigur i ett skyltfönster gissar att det var franks ur. två veckor senare blev det affär
Det intressanta i det hela var att jag bytte visare och armband direkt (man gjorde så för att personifiera klockan på den tiden)
Ja, men syftade på klockan idag. Vill så gärna se den.

Weberg

Silver
Säkert bra, men särskilt dyra är de inte. Du får en svart 42 mm helt ny för 20 k i Japan.

Eurenius

Den norrländska rörtången

Verkligen!

Topp