• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Camo00

Patek
IgÄr, men ÀndÄ... :)
20170611_173216.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Sitter hÀr med en Avenger 2 GMT pÄ lÀnk och tÀnkte justera passformen lite genom att flytta en lÀnkbit frÄn ena sidan lÄset till den andra.

Börjar lossa nÄgra skruvar men gÄr bet pÄ skruv no 2. Det visar sig att hela "pinnen" som skruven fÀster i roterar. Dvs stÄlpinnen som gÄr rakt genom lÀnken och hÄller ihop alla bitar snurrar. Pinnen har alltsÄ slÀppt frÄn den bit av lÀnken dÀr den ska sitta fast.

Hur gör man nu? Finns det nÄgra tricks?

Har 4 dagar kvar pÄ garantin men ADŽn som har sÄlt den ny vill inte svara i telefon just nu sÄ jag testar med expertisen hÀr tills vidare.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Sitter hÀr med en Avenger 2 GMT pÄ lÀnk och tÀnkte justera passformen lite genom att flytta en lÀnkbit frÄn ena sidan lÄset till den andra.

Börjar lossa nÄgra skruvar men gÄr bet pÄ skruv no 2. Det visar sig att hela "pinnen" som skruven fÀster i roterar. Dvs stÄlpinnen som gÄr rakt genom lÀnken och hÄller ihop alla bitar snurrar. Pinnen har alltsÄ slÀppt frÄn den bit av lÀnken dÀr den ska sitta fast.

Hur gör man nu? Finns det nÄgra tricks?

Har 4 dagar kvar pÄ garantin men ADŽn som har sÄlt den ny vill inte svara i telefon just nu sÄ jag testar med expertisen hÀr tills vidare.
Ska nog vara sÄ.
Pinnen Àr lös, du bara trycker ut den med en liten mejsel eller dyl.
SĂ„ minns jag den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skruven
IMG_4639.JPG


Änden som roterar
IMG_4640.JPG
Jag fattar. Flummigt uppbyggd. NÄgon kanske satt locktite pÄ skruven, dÄ behövs mothÄll. Gissar att du testat trycka pÄ den platta delen samtidigt som du skruvar frÄn andra sidan. Kom pÄ nÄgot smart mothÄll sÄ Àr du hemma men sitter skruven hÄrt sÄ...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag fattar. Flummigt uppbyggd. NÄgon kanske satt locktite pÄ skruven, dÄ behövs mothÄll. Gissar att du testat trycka pÄ den platta delen samtidigt som du skruvar frÄn andra sidan. Kom pÄ nÄgot smart mothÄll sÄ Àr du hemma men sitter skruven hÄrt sÄ...

En av de andra skruvarna satt rÀtt hÄrt men den fick jag loss till slut. Verkar ju uppenbart att nÄgot Àr trasigt hÀr i alla fall. Har 4 dagar kvar pÄ garantin :cigar: Försöker ringa @ERIKSON URHANDEL men de vill inte svara idag. Kanske mycket kunder i butiken?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
En av de andra skruvarna satt rÀtt hÄrt men den fick jag loss till slut. Verkar ju uppenbart att nÄgot Àr trasigt hÀr i alla fall. Har 4 dagar kvar pÄ garantin :cigar: Försöker ringa @ERIKSON URHANDEL men de vill inte svara idag. Kanske mycket kunder i butiken?
Jag tror skruven satt sÄ pass hÄrt sÄ att du drog röret som Àr fastlött. Bara att banka ut och ersÀtta lÀnkbiten tror jag, det blir nog billigast och enklast.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
De kan nog en urmakare göra utan Äverkan.

Jag vet inte hur man ska lösa det annars. Kanske limma sidan som slÀppt, sedan köra blÄslampa pÄ skruven sÄ loctiten dÀr slÀpper. Sen skruva upp den, sÄ lÀnge superlimmet pÄ andra sidan hÄller. Sen lösa upp superlimmet och dra ut den det hÄllet.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
De kan nog en urmakare göra utan Äverkan.

Jag vet inte hur man ska lösa det annars. Kanske limma sidan som slÀppt, sedan köra blÄslampa pÄ skruven sÄ loctiten dÀr slÀpper. Sen skruva upp den, sÄ lÀnge superlimmet pÄ andra sidan hÄller. Sen lösa upp superlimmet och dra ut den det hÄllet.

Hmm svÄrt fall.

Ska förtydliga att jag aldrig upplevde att skruven satt hÄrt. Hela elÀndet började rotera direkt nÀr jag satte igÄng med mejseln.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Hmm svÄrt fall.

Ska förtydliga att jag aldrig upplevde att skruven satt hÄrt. Hela elÀndet började rotera direkt nÀr jag satte igÄng med mejseln.
För att inte strula till det med garantin skulle jag lÄta bli och gÄ till AD istÀllet som sÀkert kan fixa det enkelt. Om du mailar dem sÄ att du informerar innan garantins utgÄng sÄ lÀr det inte vara nÄgra problem och fixa det senare.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Hmm svÄrt fall.

Ska förtydliga att jag aldrig upplevde att skruven satt hÄrt. Hela elÀndet började rotera direkt nÀr jag satte igÄng med mejseln.
Hittade detta, du Àr i all fall inte ensam om problemet.
http://www.thewatchforum.co.uk/index.php?/topic/74385-screw-pin-bracelet/
I lÀnken Àr det nÄgon som föreslÄr att strÀcka lÀnken och att detta skulle skapa friktion men jag Àr tveksam till att denna skulle vara tillrÀcklig... skulle lÀmna till AD för garantifix.
 
Topp