• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Emil4

Cartier
Den landade hos mig tillslut. TvÀrnöjd, tack @Hoffa
IMG_0994.JPG
 
Kanske en löjlig frÄga, men jag uppskattat smÄ detaljer xD

Har Avenger II GMT "applied markers"? Efter att ha studerat massa bilder upplever jag det nÀstan som att de skulle kunna vara pressade pÄ tavlan och sedan mÄlade. Trollar jag eller kan nÄgon ge input? :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kanske en löjlig frÄga, men jag uppskattat smÄ detaljer xD

Har Avenger II GMT "applied markers"? Efter att ha studerat massa bilder upplever jag det nÀstan som att de skulle kunna vara pressade pÄ tavlan och sedan mÄlade. Trollar jag eller kan nÄgon ge input? :)

I mina ögon Àr de applied.



Edit; nej, jag tror de Àr pressade i tavlan och sedan "kromade".

NÄgra tappra försök till macrobilder.

IMG_4695.JPG
IMG_4696.JPG
IMG_4698.JPG
 
Senast Àndrad:
I mina ögon Àr de applied.



Edit; nej, jag tror de Àr pressade i tavlan och sedan "kromade".

NÄgra tappra försök till macrobilder.

IMG_4695.JPG
IMG_4696.JPG
IMG_4698.JPG

Tack för att du tog dig tid!

DÄ Àr det kanske som jag misstÀnkte. Dags att ta ett samtal med mina inre demoner och höra va de har att sÀga...

Hur upplever du annars klockan? Jag har 17.5 cm handleder. Tror du det funkar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för att du tog dig tid!

DÄ Àr det kanske som jag misstÀnkte. Dags att ta ett samtal med mina inre demoner och höra va de har att sÀga...

Hur upplever du annars klockan? Jag har 17.5 cm handleder. Tror du det funkar?
Om du inte kan se skillnaden pÄ hur de Àr applicerade sÄ spelar det vÀl ingen roll? Det Àr lösa bitar som Àr ditsatta pÄ tavlan, om lumen kommer först eller sist spelar vÀl ingen roll?
 
Om du inte kan se skillnaden pÄ hur de Àr applicerade sÄ spelar det vÀl ingen roll? Det Àr lösa bitar som Àr ditsatta pÄ tavlan, om lumen kommer först eller sist spelar vÀl ingen roll?
Om jag förstod det rÀtt sÄ var det sÄ att de inte var "applicerade". Spelar kanske ingen roll för dig. För mig gör det de.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tack för att du tog dig tid!

DÄ Àr det kanske som jag misstÀnkte. Dags att ta ett samtal med mina inre demoner och höra va de har att sÀga...

Hur upplever du annars klockan? Jag har 17.5 cm handleder. Tror du det funkar?

Inga problem med 17,5. Jag har sjÀlv 17 och tycker den sitter jÀttebra.

Applied index eller inte, det Àr inget man ser nÀr den sitter pÄ armen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om jag förstod det rÀtt sÄ var det sÄ att de inte var "applicerade". Spelar kanske ingen roll för dig. För mig gör det de.
Applicerade betyder ditsatta, vilket de Àr. Enda andra alternativet vore att de skulle pressats ut frÄn baksidan som pÄ vintage-SEIKO. Det vore inte heller det nÄgon nackdel.

IMG_6240.JPG

Denna tavla Àr stÀmplad, knappast fulare Àn pÄ Bratten.
 
Applicerade betyder ditsatta, vilket de Àr. Enda andra alternativet vore att de skulle pressats ut frÄn baksidan som pÄ vintage-SEIKO. Det vore inte heller det nÄgon nackdel.

IMG_6240.JPG

Denna tavla Àr stÀmplad, knappast fulare Àn pÄ Bratten.

Precis. De Àr förmodligen utpressade.

Jag kan vÀl tycka att för det priset kunde de kanske vara applicerade som mÄnga andra dyra mÀrken. Hade det varit exklusivare att pressa ut bakifrÄn pÄ tavlan hade vÀl alla gjort det.

Hur som: Klockan Àr grym och det blir förmodligen ett köp. Var bara det jag undrade. :)
 
Inga problem med 17,5. Jag har sjÀlv 17 och tycker den sitter jÀttebra.

Applied index eller inte, det Àr inget man ser nÀr den sitter pÄ armen.

Roligt att höra!
Inte direkt superviktigt. Var bara intresserad av att veta. Hade de varit applicerade hade de varit en klockren tiopoÀngare i min bok, nu fÄr den nöja sig med 9.5... :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis. De Àr förmodligen utpressade.

Jag kan vÀl tycka att för det priset kunde de kanske vara applicerade som mÄnga andra dyra mÀrken. Hade det varit exklusivare att pressa ut bakifrÄn pÄ tavlan hade vÀl alla gjort det.

Hur som: Klockan Àr grym och det blir förmodligen ett köp. Var bara det jag undrade. :)
Du har ingen aning om vad du pratar om.
Du har lÀst nÄgonstans att tavlor Àr mÄlade eller har applicerade index men att "dyra" klockor har applicerade index.

IMG_6125.jpg

HÀr har du mÄlade index, de Àr alltsÄ mÄlade direkt pÄ tavlan, det Àr det som Àr skillnaden pÄ mÄlade och applicerade index.

Avengern ovan har applicerade index. Och Breitling sysslar nog knappast med krom, snarare rodiering av index och visare.
 
Senast Àndrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Du har ingen aning om vad du pratar om.
Du har lÀst nÄgonstans att tavlor Àr mÄlade eller har applicerade index men att "dyra" klockor har applicerade index.

IMG_6125.jpg

HÀr har du mÄlade index, de Àr alltsÄ mÄlade direkt pÄ tavlan, det Àr det som Àr skillnaden pÄ mÄlade och applicerade index.

Avengern ovan har applicerade index. Och Breitling sysslar nog knappast med krom, snarare rodiering av index och visare.

Aha, sÄ pressade och monterade (typ SUBc) Àr bÄda applicerade? LÄter lite mÀrkligt i mina öron.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha, sÄ pressade och monterade (typ SUBc) Àr bÄda applicerade? LÄter lite mÀrkligt i mina öron.
LÀs inlÀggen igen, det Àr ju rent svammel. Beskriv gÀrna hur index Àr "pressade pÄ tavlan".

Nu var det ju jag som tog upp det med stÀmplade tavlor för att förtydliga att det Àr enda alternativet pÄ Avenger-tavlan. Att stÀmpla index bakifrÄn Àr vÀldigt ovanligt pÄ moderna klockor, pÄ SEIKOn har man gjort det enbart för att tavlan ska vara trogen originalet frÄn 1965.

SÄ ja, din avenger har applicerade index precis som alla andra Breitlings med absolut största sannolikhet har. Men som jag skrev tidigare, kan man inte ens se skillnaden sÄ kvittar det ju.
 

Brunleif

Panerai
LÀs inlÀggen igen, det Àr ju rent svammel. Beskriv gÀrna hur index Àr "pressade pÄ tavlan".

Nu var det ju jag som tog upp det med stÀmplade tavlor för att förtydliga att det Àr enda alternativet pÄ Avenger-tavlan. Att stÀmpla index bakifrÄn Àr vÀldigt ovanligt pÄ moderna klockor, pÄ SEIKOn har man gjort det enbart för att tavlan ska vara trogen originalet frÄn 1965.

SÄ ja, din avenger har applicerade index precis som alla andra Breitlings med absolut största sannolikhet har. Men som jag skrev tidigare, kan man inte ens se skillnaden sÄ kvittar det ju.
Phew, gud sÄ skönt. DÄ Àr den ju en 10a :D
 
Du har ingen aning om vad du pratar om.
Du har lÀst nÄgonstans att tavlor Àr mÄlade eller har applicerade index men att "dyra" klockor har applicerade index.

IMG_6125.jpg
LÀs inlÀggen igen, det Àr ju rent svammel. Beskriv gÀrna hur index Àr "pressade pÄ tavlan".

Nu var det ju jag som tog upp det med stÀmplade tavlor för att förtydliga att det Àr enda alternativet pÄ Avenger-tavlan. Att stÀmpla index bakifrÄn Àr vÀldigt ovanligt pÄ moderna klockor, pÄ SEIKOn har man gjort det enbart för att tavlan ska vara trogen originalet frÄn 1965.

SÄ ja, din avenger har applicerade index precis som alla andra Breitlings med absolut största sannolikhet har. Men som jag skrev tidigare, kan man inte ens se skillnaden sÄ kvittar det ju.

Med ditt argument kan man ju lika gÀrna köpa fake "Om man inte ser nÄgon skillnad kvittar det". En av anledningen till att man köper exklusivare klockor Àr vÀl just för att det gÄr in mer tid och omtanke i klockan.

Om det nu skulle vara sÄ att de pressar tavlan. Tycker du det kÀnns lika exklusivt som handapplicerade indexmarkeringar?

Eftersom du verkar sÄ sÀker pÄ att de Àr applicerade litar jag pÄ dig. Det var bara en kÀnsla jag fick av de bilder jag studerade vilket Àven @Scaramanga tycktes uppfatta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med ditt argument kan man ju lika gÀrna köpa fake "Om man inte ser nÄgon skillnad kvittar det". En av anledningen till att man köper exklusivare klockor Àr vÀl just för att det gÄr in mer tid och omtanke i klockan.

Om det nu skulle vara sÄ att de pressar tavlan. Tycker du det kÀnns lika exklusivt som handapplicerade indexmarkeringar?

Eftersom du verkar sÄ sÀker pÄ att de Àr applicerade litar jag pÄ dig. Det var bara en kÀnsla jag fick av de bilder jag studerade vilket Àven @Scaramanga tycktes uppfatta.
Beskriv gÀrna skillnaderna du ser i kvalitet pÄ SEIKOn ovan och Avengern. Jag skulle snarare sÀga att SEIKO med stÀmplade index hÄller en högre kvalitet Àn Avengern enligt bilderna ovan.

Man kan hitta pÄ argument för sig sjÀlv för att motivera köp, det gör jag hela tiden. "Den dÀr mÄste jag köpa, den har ju bla bla bla". Men Àr det tavelkvalitet vi snackar sÄ finns det andra saker som Àr viktigare Àn val av tillverkningsprocesser, personligen gÄr jag pÄ resultatet.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
LÀs inlÀggen igen, det Àr ju rent svammel. Beskriv gÀrna hur index Àr "pressade pÄ tavlan".

Nu var det ju jag som tog upp det med stÀmplade tavlor för att förtydliga att det Àr enda alternativet pÄ Avenger-tavlan. Att stÀmpla index bakifrÄn Àr vÀldigt ovanligt pÄ moderna klockor, pÄ SEIKOn har man gjort det enbart för att tavlan ska vara trogen originalet frÄn 1965.

SÄ ja, din avenger har applicerade index precis som alla andra Breitlings med absolut största sannolikhet har. Men som jag skrev tidigare, kan man inte ens se skillnaden sÄ kvittar det ju.

Med ditt argument kan man ju lika gÀrna köpa fake "Om man inte ser nÄgon skillnad kvittar det". En av anledningen till att man köper exklusivare klockor Àr vÀl just för att det gÄr in mer tid och omtanke i klockan.

Om det nu skulle vara sÄ att de pressar tavlan. Tycker du det kÀnns lika exklusivt som handapplicerade indexmarkeringar?

Eftersom du verkar sÄ sÀker pÄ att de Àr applicerade litar jag pÄ dig. Det var bara en kÀnsla jag fick av de bilder jag studerade vilket Àven @Scaramanga tycktes uppfatta.


DÄ Àr vi överens om att indexen Àr integrerade i tavlan och inte gÄr att demontera utan att förstöra nÄnting?


PĂ„ tal om svammel...

Hittade en definition pÄ applied indices och utifrÄn denna sÄ vill jag pÄstÄ att min Bratte inte har applied indices.
"Applied Indices
Also known as “Applique Indices”. Raised metal numbers or batons attached to the dial via adhesion or pegs."

http://en.lesrhabilleurs.com/glossary/applied-indices/

Fördelen med pressade (kalla det vad ni vill) index Àr att de kan aldrig lossna vid yttre pÄverkan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DÄ Àr vi överens om att indexen Àr integrerade i tavlan och inte gÄr att demontera utan att förstöra nÄnting?


PĂ„ tal om svammel...

Hittade en definition pÄ applied indices och utifrÄn denna sÄ vill jag pÄstÄ att min Bratte inte har applied indices.
"Applied Indices
Also known as “Applique Indices”. Raised metal numbers or batons attached to the dial via adhesion or pegs."

http://en.lesrhabilleurs.com/glossary/applied-indices/

Fördelen med pressade (kalla det vad ni vill) index Àr att de kan aldrig lossna vid yttre pÄverkan.
Vi Àr inte alls överens om hur tavlan Àr tillverkad, men gÄ till en urmakare och plocka loss den och kolla undertill sÄ fÄr vi reda pÄ det (om det nu spelar nÄgon som helst roll).
 

Camo00

Patek
Indexen Àr helt sÀkert ditlimmade, sÄ gör Breitling iaf med andra tavlor, enligt reklamfilmer och dokumentÀrer. Skulle bli mycket förvÄnad om den Àr "stansad"/prÀglad!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vi Àr inte alls överens om hur tavlan Àr tillverkad, men gÄ till en urmakare och plocka loss den och kolla undertill sÄ fÄr vi reda pÄ det (om det nu spelar nÄgon som helst roll).

Du skriver ju att tavlan Àr stÀmplad och vad det innebÀr vet jag inte exakt men jag tolkar det som att dÄ Àr indexen en del av tavlan.

Citat: "Nu var det ju jag som tog upp det med stÀmplade tavlor för att förtydliga att det Àr enda alternativet pÄ Avenger-tavlan"

Indexen Àr helt sÀkert ditlimmade, sÄ gör Breitling iaf med andra tavlor, enligt reklamfilmer och dokumentÀrer. Skulle bli mycket förvÄnad om den Àr "stansad"/prÀglad!

Det som fÄr mig att tro att indexen Àr en del av tavlan Àr att vid granskning med lupp sÄ ser jag att det blanka (krom/rodierade) pÄ indexen inte Àr spegelblankt och slÀtt utan tycks ha en struktur som Àr vÀldigt lik strukturen pÄ tavlan.

Jag skiter fullstÀndigt i hur tavlan Àr tillverkad dÄ slutresultatet Àr mycket bra. Men dÄ frÄgan poppar upp kan det var kul att försöka ta reda pÄ hur det ligger till.

Det Àr roligt att du faktiskt vet och kan allt om klockor @yonsson ;)
 

Brunleif

Panerai
Du skriver ju att tavlan Àr stÀmplad och vad det innebÀr vet jag inte exakt men jag tolkar det som att dÄ Àr indexen en del av tavlan.



Det som fÄr mig att tro att den Àr en del av tavlan Àr att vid granskning med lupp sÄ ser jag att det blanka (krom/rodierade) pÄ indexen inte Àr spegelblankt och slÀtt utan tycks ha en struktur som Àr vÀldigt lik strukturen pÄ tavlan.

Jag skiter fullstÀndigt i hur tavlan Àr tillverkad dÄ slutresultatet Àr mycket bra. Men dÄ frÄgan poppar upp kan det var kul att försöka ta reda pÄ hur det ligger till.

Det Àr roligt att du faktiskt vet och kan allt om klockor @yonsson ;)

Vad Àr det för modell pÄ din?
Vissa av Breitlings modeller till exempel Headwind har en silvertavla dÀr de frÀser fram index och tavla ur en solid silverbit.
I de fallen Àr ju index varken applicerade eller "tryckta"
 

Brunleif

Panerai
Vad Àr det för modell pÄ din?
Vissa av Breitlings modeller till exempel Headwind har en silvertavla dÀr de frÀser fram index och tavla ur en solid silverbit.
I de fallen Àr ju index varken applicerade eller "tryckta"
"The dial on this watch is superb. Showing a date & day of week via aperture windows, it’s functional and pleasant looking. The dial itself is finished by a sophisticated process known as “par epargne” and is almost exclusive to Breitling. The “par epargne” method is said to be extremely luxurious. The dial is a solid piece of silver, with the writing in exposed enamel as opposed to applied lacquer paint. This is attributed to the areas of the dial to receive text being lightly cut into the dial and filled with enamel, which is then polished smooth to lie flush with the dial surface. The result is a stunning contrast & smoothness of text."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du skriver ju att tavlan Àr stÀmplad och vad det innebÀr vet jag inte exakt men jag tolkar det som att dÄ Àr indexen en del av tavlan.

Citat: "Nu var det ju jag som tog upp det med stÀmplade tavlor för att förtydliga att det Àr enda alternativet pÄ Avenger-tavlan"

Det Àr roligt att du faktiskt vet och kan allt om klockor @yonsson ;)
Jag klippte av meningen lite dÀr. Det skulle stÄ att det enda alternativet till applicerade index pÄ den tavlan Àr stÀmplade index. Om de Àr stÀmplade eller applicerade kan man bara kvalificerat gissa sig fram till utifrÄn bilder. Ni sitter ju och gissar hej vilt och @Hypokriten pÄstÄr att det ena Àr bÀttre Àn det andra vilket Àr en felaktig generalisering. -Speciellt eftersom det inte Àr enkelt att se skillnaderna.

Var det tydligt summerat nog?
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och nej, jag har inte skrivit att tavlan Àr stÀmplad, jag har skrivit att de troligtvis Àr applicerade. Att SEIKO-tavlan dÀremot Àr stÀmplad, det vet jag.
 
Jag klippte av meningen lite dÀr. Det skulle stÄ att det enda alternativet till applicerade index pÄ den tavlan Àr stÀmplade index. Om de Àr stÀmplade eller applicerade kan man bara kvalificerat gissa sig fram till utifrÄn bilder. Ni sitter ju och gissar hej vilt och @Hypokriten pÄstÄr att det ena Àr bÀttre Àn det andra vilket Àr en felaktig generalisering.

Var det tydligt summerat nog?

SÄ du menar pÄ allvar att en stÀmplad tavla Àr lika lyxigt som en handapplicerad? SÄ om Rolex börjar stÀmpla sina tavlor har du inget problem med det? Enda anledningen till att de skulle börja göra det Àr ju för att göra processen enklare och dÀrmed billigare... Jag uppskattar iaf applicerade indexmarkeringar. Att du kÀnner att stÀmplade SEIKO-tavlor Àr lyxigt har jag inte problem med. Om Avengern har det kan jag inte svara pÄ eftersom jag inte Àger klockan.

Som @Scaramanga skriver: Det kan vÀl vara roligt att ta reda pÄ hur det ligger till. Sen fÄr vÀl var och en bestÀmma vad som kÀnns viktigt för en sjÀlv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SÄ du menar pÄ allvar att en stÀmplad tavla Àr lika lyxigt som en handapplicerad? SÄ om Rolex börjar stÀmpla sina tavlor har du inget problem med det? Enda anledningen till att de skulle börja göra det Àr ju för att göra processen enklare och dÀrmed billigare... Jag uppskattar iaf applicerade indexmarkeringar. Att du kÀnner att stÀmplade SEIKO-tavlor Àr lyxigt har jag inte problem med. Om Avengern har det kan jag inte svara pÄ eftersom jag inte Àger klockan.

Som @Scaramanga skriver: Det kan vÀl vara roligt att ta reda pÄ hur det ligger till. Sen fÄr vÀl var och en bestÀmma vad som kÀnns viktigt för en sjÀlv.
"Lyxigt"? :) Vad Àr lyxigt med det? Alla "modeklockor" som Gant mm har applicerade index, likasÄ seikos och Citizens för 700kr. Vari ligger det lyxiga?

Valet har att göra med tillverkningsprocess och vilket resultat man önskar, det har inte nÄgonting att göra med att applicerade index Àr mer lyxigt.

Och nej, man stÀmplar inte tavlor för att göra processen billigare. Jag kan garantera dig att de 2000 tavlorna som tillverkades till SEIKOn ovan Àr tillverkade pÄ det sÀttet för att vara trogna originalmodellerna, inte pÄ grund av att det blir billigare. Vad det handlar om Àr vilken tillverkningsprocess som Àr mest lÀmpad för vilken slutprodukt man vill uppnÄ.

En annan anledning till att applicera index Àr att vissa tillverkare har index i roderat vitguld, att tillverka hela tavlan i vitguld skulle givetvis vara dyrare.
 
Topp