• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ni har en konstig dialog... BÀgge sÀger samma saker.
Fast, hur kan det stÀmma med listan om det inte finns pÄ listan? Tror dock vi Àr överens och personen jag fick Ärtalsidikationen av kan inte skilja pÄ ommÄlat och original, sÄ ville mest höra om det finns nÄgon som satt pÄ Àldre dokumentation.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fast, hur kan det stÀmma med listan om det inte finns pÄ listan? Tror dock vi Àr överens och personen jag fick Ärtalsidikationen av kan inte skilja pÄ ommÄlat och original, sÄ ville mest höra om det finns nÄgon som satt pÄ Àldre dokumentation.
Jo det stÀmmer med listan pÄ sÄ sÀtt att den har serienummer strax före listan börjar pÄ 1944. AlltsÄ Àr den som du sÀger 42/43. Möjligen 44. Vem vet nÀr under 1944 listan började? Det Àr en djungel med tidiga brattar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo det stÀmmer med listan pÄ sÄ sÀtt att den har serienummer strax före listan börjar pÄ 1944. AlltsÄ Àr den som du sÀger 42/43. Möjligen 44. Vem vet nÀr under 1944 listan började? Det Àr en djungel med tidiga brattar.
Förmodligen ja, men om man ser till listor under denna krigstid vet man att det finns hÄl och uppehÄll i produktionerna. Mao stÀmmer det inte med listan men motsÀger den inte heller sÄ det Àr mao möjligt. Ogillar bara saker man tar för givet, men desto mer information och tidsramar man har desto bÀttre kan man ringa in tillverkningsÄr.

Generellt Àr det vÀldigt intressant att studera tavlor frÄn denna period, Àr det lysmassa (radium) sÄ kommer det synas... Ibland blir det trevlig patina och ibland brÀnner det och fukt sönder tavlan. TyvÀrr förstörde en av de erkÀnt duktiga urmakarna pÄ vintage Breitling min urtavla pÄ 769 och fusklagade lysmassan med gult kladd i ena visaren. Allt utan att meddela mig. Vintageur...
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Förmodligen ja, men om man ser till listor under denna krigstid vet man att det finns hÄl och uppehÄll i produktionerna. Mao stÀmmer det inte med listan men motsÀger den inte heller sÄ det Àr mao möjligt. Ogillar bara saker man tar för givet, men desto mer information och tidsramar man har desto bÀttre kan man ringa in tillverkningsÄr.

Generellt Àr det vÀldigt intressant att studera tavlor frÄn denna period, Àr det lysmassa (radium) sÄ kommer det synas... Ibland blir det trevlig patina och ibland brÀnner det och fukt sönder tavlan. TyvÀrr förstörde en av de erkÀnt duktiga urmakarna pÄ vintage Breitling min urtavla pÄ 769 och fusklagade lysmassan med gult kladd i ena visaren. Allt utan att meddela mig. Vintageur...
Just Breitling-listorna som finns i referensböckerna kan man vara trygg med. De Àr kosher och anvÀnds av alla frÄn breitling sjÀlva till auktionshus till samlare att ÄldersbestÀmma med. SÄklart kan nÄgon del varit liggande etc, eller kanske vissa klockor fÄtt utbytt bakboett och dÄ stÀmmer det ju inte lÀngre.
I fallet med din gamla 769 kan man sĂ€ga med sĂ€kerhet (om bakboetten Ă€r ursprunglig) att den Ă€r mellan 42-44, dĂ„ 769 slĂ€pptes 1942. Äldre finns inte förutom för-ex/prototyper.
Men det Àr ju som det Àr. Man kan aldrig vara 110% om man inte köpt klockan sjÀlv, i vÀrsta fall Àr det ju ett ihopbygge av helt korrekta delar frÄn helt skilda Är och dÄ Àr man ju rökt. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Just Breitling-listorna som finns i referensböckerna kan man vara trygg med. De Àr kosher och anvÀnds av alla frÄn breitling sjÀlva till auktionshus till samlare att ÄldersbestÀmma med. SÄklart kan nÄgon del varit liggande etc, eller kanske vissa klockor fÄtt utbytt bakboett och dÄ stÀmmer det ju inte lÀngre.
I fallet med din gamla 769 kan man sĂ€ga med sĂ€kerhet (om bakboetten Ă€r ursprunglig) att den Ă€r mellan 42-44, dĂ„ 769 slĂ€pptes 1942. Äldre finns inte förutom för-ex/prototyper.
Men det Àr ju som det Àr. Man kan aldrig vara 110% om man inte köpt klockan sjÀlv, i vÀrsta fall Àr det ju ett ihopbygge av helt korrekta delar frÄn helt skilda Är och dÄ Àr man ju rökt. ;)
Tror tex att KS anvÀnde billiga modeller, dvs hyllvÀrmare. Oklart om min levererades 1942-43 till Norge...
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tror tex att KS anvÀnde billiga modeller, dvs hyllvÀrmare. Oklart om min levererades 1942-43 till Norge...
Det lÀr vi aldrig veta som sÄ mycket annat. ;)
Skulle jag sÀlja min (vilket aldrig kommer att hÀnda) sÄ skriver jag ju sÄklart cirka 42-43 dÄ man inte vet. :)

Snart fÄr jag den iallfall. Har inte sett röken av den pÄ ett Är sÄ det kommer bli mycket kul. Det Àr den klockan tillsammans med en tidig Chronomat frÄn 84 som jag gillat mest i min samling.
Kul info: Det som Àr vÀldigt jobbigt för urmakare angÄende de allra första 769or Àr att verken Àr lite speciella. Det Àr tidiga Venus 175 men som kör en del delar frÄn 150 och annat, inte som normala V175 som kom nÄgot Är senare och var i stort sett likadan förtsÀttningsvis. Min urmakare har haft ett helvete att hitta rÀtt delar dÄ en del behövdes bytas, och vi har googlat och googlat, till slut verkar verket gÄ att sÀtta ihop och korrekt. :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Breitling WINGS.

69D12802-564B-4E6C-9A8F-72E07E2E95D9.jpeg
 
Senast Àndrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Äntligen tillbaks i den hĂ€r trĂ„den. Navitimern Ă€r ju en av klassikerna, sĂ„ denna B01 bestyckade 43mm version kommer fĂ„ stanna betydligt lĂ€ngre Ă€n de andra Breitöings jag haft.
Ett Hollands-Malaga Àventyr vÀntar denna vecka.
20180121_114949-01.jpeg
 

Simon.x

Rolex
Trevlig tavla? Ref? Limited?

Denna har even glas pÄ baksidan Blacksteel Special Edition stÄr det pÄ baksidan och bandet i Gul/Svart Àr STD pÄ denna.

Det finns en till som Àr i svart med Blacksteel Special Edition men denna har fyrkantiga sub dails och ett annat armband. (jag har lagt upp bilder pÄ denna i trÄden)

HÀr Àr en bild pÄ den svart Baksidan den Gula ser likadan ut baktill
IMG_0580.JPG


//Simon
 

Simon.x

Rolex

Hej

PÄ första frÄgan SVART.
Sedan kan du ju ha en till som Àr VIT :D lite variation vet jag :p
Nu vet jag inte om dessa finns i Guld men det skulle ju vara coolt det me :D

hitta en pÄ blocket som Àr helsvart vet inte om det Àr samma modell iofs --> https://www.blocket.se/stockholm/Breitling_navitimer_blacksteel_77509487.htm?ca=11&w=1

Denna Àr i Guld/stÄl vet inte om det Àr samma modell iofs ---> https://www.blocket.se/stockholm/Breitling_montbrilliant_legende_stal_rose_75971344.htm?ca=11&w=1

//Simon
 
Senast Àndrad:
Topp