• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag skulle vÀl kunna göra min egen rresearch, men orkar inte/vet inte exakt hur jag skulle göra.
Hur har det sett ut för Breitling tent ekonomiskt de senaste Ären? Har de följt med övriga klockindustrin hyfsat, eller har de gÄtt nedÄt? Jag tÀnker alltsÄ pÄ vad som motiverar en sÄdan hÀr omstyrning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle vÀl kunna göra min egen rresearch, men orkar inte/vet inte exakt hur jag skulle göra.
Hur har det sett ut för Breitling tent ekonomiskt de senaste Ären? Har de följt med övriga klockindustrin hyfsat, eller har de gÄtt nedÄt? Jag tÀnker alltsÄ pÄ vad som motiverar en sÄdan hÀr omstyrning.
Lite slarvigt beskrivet: Det var ju ett familjeÀgt företag men nÀr gubben dog och sonen skulle ta över sÄ behövdes det köpas ut nÄgra systrar, dÀrför behövdes investerare.
Ekonomiskt gick det helt OK för Breitling utifrÄn vad ryktena sÀger.
 

Homer likes watches

Panerai
2-Faktor
Dagens lilla bidrag
20180320_102539.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lite slarvigt beskrivet: Det var ju ett familjeÀgt företag men nÀr gubben dog och sonen skulle ta över sÄ behövdes det köpas ut nÄgra systrar, dÀrför behövdes investerare.
Ekonomiskt gick det helt OK för Breitling utifrÄn vad ryktena sÀger.
Mycket bra sammanfattat!

Foliehattsteori: Systrarna har kÀnt sig krÀnkta i mÄnga Är av Breitlings pinup-reklamer och liknande. DÄ tillfÀllet dök upp krÀvde de pengarna - snabbt.
De hade dÄ pitchat idén om att ta in nya designers och stöpa om verksamheten för investerare som stod inloggade pÄ internetbanken och redo med cashen.
Innan nÄgon förstod vad som hÀnde sÄ var en ny desigt och tanke ett faktum. Retro-flirtandet Àr en form av omstart, för att kunna utvecklas till ett mer politiskt korrekt Breitling, med en könlös design.
Kvarts mÄste dö, för att kunna starta om.
Avenger mÄste dö, ett sÄdant kompensatoriskt statement kan inte sÀljas som Breitling.
Ving/ankarloggan mÄste dö, flyg och (motor)bÄtar tillhör en svunnen, miljöovÀnlig tid.
 

DrDre

Patek
Jag skulle vÀl kunna göra min egen rresearch, men orkar inte/vet inte exakt hur jag skulle göra.
Hur har det sett ut för Breitling tent ekonomiskt de senaste Ären? Har de följt med övriga klockindustrin hyfsat, eller har de gÄtt nedÄt? Jag tÀnker alltsÄ pÄ vad som motiverar en sÄdan hÀr omstyrning.

HÀr Àr lite om finanserna och ekonomin bakom försÀljningen.

https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2017-04-28/breitling

"CVC is paying about 2 times trailing 12-months sales, a discount to both Swatch Group AG at 2.7 times, and Richemont's 3.8 times. That looks about right, as Breitling is much smaller than the industry leaders and in need of some renovation."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
HÀr Àr lite om finanserna och ekonomin bakom försÀljningen.

https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2017-04-28/breitling

"CVC is paying about 2 times trailing 12-months sales, a discount to both Swatch Group AG at 2.7 times, and Richemont's 3.8 times. That looks about right, as Breitling is much smaller than the industry leaders and in need of some renovation."
Direkt missvisande att jÀmföra med Richemont och Swatch Group pÄ det sÀttet. Breitling Àr ju ett enskilt mÀrke till skillnad frÄn de andra.
 

DrDre

Patek
Direkt missvisande att jÀmföra med Richemont och Swatch Group pÄ det sÀttet. Breitling Àr ju ett enskilt mÀrke till skillnad frÄn de andra.

Price-to-Sales-ratio, Àr ett ganska vanligt sÀtt att jÀmföra företag. Men som med alla finansiella nyckeltal (p/e-ratio, RoE etc) mÄste man sÀtta dem i sitt sammanhang, anvÀnda fler olika, köra utveckling över tiden etc.
 

Dawsss

Omega
Kanske Àr sen pÄ bollen men sÄg att hemsidan var mer eller mindre helt utbytt nu och att samtliga Navitimer 8or var upplagda.
Totalt 44 nya konfigurationer av navitimern .
Även nya konfigurationer av Chronomaten,Colten och Superocean
 
Senast Àndrad:

DrDre

Patek
Vad fan Àr detta?
Edit: RĂ€tt logga i alla fall!
EB551222-BG45-235S-E20DSA.4.png

Den Àr nog inriktad mot segling och de dÀr fÀrgerna Àr troligen nÄgon form av nedrÀkningsfunktion. Yachting kronografer har ju funnits lÀnge (Àven Breitling har haft ett par, bla en Chronomat frÄn 80/90-tal) men den hÀr Àr lite mer modern.
 

Dawsss

Omega
Den Àr nog inriktad mot segling och de dÀr fÀrgerna Àr troligen nÄgon form av nedrÀkningsfunktion. Yachting kronografer har ju funnits lÀnge (Àven Breitling har haft ett par, bla en Chronomat frÄn 80/90-tal) men den hÀr Àr lite mer modern.

Jo jag vet jag vet. Men ÀndÄ ;)
 

Dawsss

Omega
Superocean heritage 3 hands slÀpps i 44mm sÄg jag nu.. Nu har Kern tÀckt upp sÄg gott han kan, 42,44 och 46mm
 
H

Hysteria

Guest
Enklare att navigera pÄ nya siten. Tyckte det var sjukt meckigt att kolla pÄ olika kollektioner pÄ förra.
Tycker att Navi S/G e sÄ otroligt ful.
 
Topp