• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Maro

Audemars
Hittat den bÀsta kombon nu..
35910E0C-CB45-4F33-858E-F46C4802CBEA.jpeg
14117878-2CC9-46F3-B488-99A5C266527D.jpeg
 

toca1

Breitling
Kan man frÄga om vad ett OK pris pÄ en klocka kan var hÀr?

Funderar pÄ denna:
Breitling Avenger II Seawolf
Refnr A17331
År 2016
BegÀrt pris i butik Àr 27900.
FörstÄr att butiken mÄste ha ett visst pÄslag men tÀnkte kolla vad ni tror att man kan tÀnka sig att landa pÄ om butiken Àr intresserad av att diskutera. Om man kollar pÄ privatsÄlda exemplar sÄ diffar det rÀtt ordentligt.

Bifogar bilder för skick.

Tack pÄ förhand

// Toca
 

Bilagor

  • 7485C81C-8B4E-4B73-BD88-B0F10BC0FCCE.jpeg
    7485C81C-8B4E-4B73-BD88-B0F10BC0FCCE.jpeg
    85.7 KB · Visningar: 4
  • D5C26C71-66D3-4A72-BFE1-BF39175CA185.jpeg
    D5C26C71-66D3-4A72-BFE1-BF39175CA185.jpeg
    86.8 KB · Visningar: 5

Leuchdioden

Breitling
Kan man frÄga om vad ett OK pris pÄ en klocka kan var hÀr?

Funderar pÄ denna:
Breitling Avenger II Seawolf
Refnr A17331
År 2016
....

// Toca

Ser ut som det Àr den jÀlmers har till salu. Var sjÀlv sugen pÄ avenger 2 gmt dÀrifrÄn men efter att ha lÀst om dom har pÄ KS Àr jag inte lika sÀker pÄ dom som sÀljare. NÄgon annan som har lite mer att komma med dÀr?

Ang pris sÄ för nÄgon tusenlapp mer fÄr du en helt ny pÄ chrono.
https://www.chrono24.se/breitling/avenger-ii-seawolf--id3518289.htm
https://www.chrono24.se/breitling/avenger-seawolf--id7973326.htm
 

toca1

Breitling
Ser ut som det Àr den jÀlmers har till salu. Var sjÀlv sugen pÄ avenger 2 gmt dÀrifrÄn men efter att ha lÀst om dom har pÄ KS Àr jag inte lika sÀker pÄ dom som sÀljare. NÄgon annan som har lite mer att komma med dÀr?

Ang pris sÄ för nÄgon tusenlapp mer fÄr du en helt ny pÄ chrono.
https://www.chrono24.se/breitling/avenger-ii-seawolf--id3518289.htm
https://www.chrono24.se/breitling/avenger-seawolf--id7973326.htm


StÀmmer att det Àr JÀlmers. Tack för lÀnkarna
 

B-ing

Breitling
Hej alla. Jag Ă€r ny hĂ€r och det hĂ€r Ă€r mitt första inlĂ€gg. Jag har en Colt Chronograph 44 mm. Är det möjligt att köpa en UTC module till den?

Jag har letat lite och det verkar inte som att Breitling sjÀlva tillverkar utc lÀngre. Jag har ocksÄ lÀst att man kan behöva köpa en helt ny lÀnk. Tacksam för hjÀlp.

Bild pÄ klockan

image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla. Jag Ă€r ny hĂ€r och det hĂ€r Ă€r mitt första inlĂ€gg. Jag har en Colt Chronograph 44 mm. Är det möjligt att köpa en UTC module till den?

Jag har letat lite och det verkar inte som att Breitling sjÀlva tillverkar utc lÀngre. Jag har ocksÄ lÀst att man kan behöva köpa en helt ny lÀnk. Tacksam för hjÀlp.

Bild pÄ klockan

image.jpg
image.jpg
VÀlkommen! Du svarar ju pÄ din egen frÄga. :)
Det finns ingen UT. till just den modellen men det finns ju andra UTC som man kan fÄ att passa. Jobbigt att hutta och dyrt dÀremot.
 

DrDre

Patek
Hej alla. Jag Ă€r ny hĂ€r och det hĂ€r Ă€r mitt första inlĂ€gg. Jag har en Colt Chronograph 44 mm. Är det möjligt att köpa en UTC module till den?

Jag har letat lite och det verkar inte som att Breitling sjÀlva tillverkar utc lÀngre. Jag har ocksÄ lÀst att man kan behöva köpa en helt ny lÀnk. Tacksam för hjÀlp.

Bild pÄ klockan

image.jpg
image.jpg

Det var ganska lÀnge sedan UTC försvann. De var vanligast runt millenieskiftet och satt dÄ oftast pÄ Chronomat men sedan tynade de bort. Fannst Àven en digital variant som satt pÄ Aerospace. Det Àr synd att de försvann, det var en vÀldigt typisk just för Breitling och rÀtt rolig design som man borde kunna göra massor av roliga tillÀmpningar pÄ (har sett bla kompasser). Jag kastade in nÄgra lÄnade bilder nedan.

Det gÄr att köpa dem begagnade för runt 6-8 tkr pÄ Ebay eller Chrono24. Det borde inte vara omöjligt för dig att hitta en som matchar din klockas finish (borstat eller polerat) och fÀrg (svart?). Dock blir det lite knixigt med inpassningen. LÀnk som Àr anpassad för bandhornen kommer inte att funka (dÀremot en helt rak borde vara OK) och kör man med rem sÄ bör den vara lite kortare eftersom UTC'n Àr ca 1,5 cm. TÀnk ocksÄ pÄ bredden mellan bandhornen. Jag har fÄtt intrycket att nÀstan alla beg har suttit pÄ 20mm breda band men Àr inte sÀker pÄ om det var den enda storleken som fanns.

Watch_Breitling_The_red_arrows3_5060_3_large.jpg
UTC images.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var ganska lÀnge sedan UTC försvann. De var vanligast runt millenieskiftet och satt dÄ oftast pÄ Chronomat men sedan tynade de bort. Fannst Àven en digital variant som satt pÄ Aerospace. Det Àr synd att de försvann, det var en vÀldigt typisk just för Breitling och rÀtt rolig design som man borde kunna göra massor av roliga tillÀmpningar pÄ (har sett bla kompasser). Jag kastade in nÄgra lÄnade bilder nedan.

Det gÄr att köpa dem begagnade för runt 6-8 tkr pÄ Ebay eller Chrono24. Det borde inte vara omöjligt för dig att hitta en som matchar din klockas finish (borstat eller polerat) och fÀrg (svart?). Dock blir det lite knixigt med inpassningen. LÀnk som Àr anpassad för bandhornen kommer inte att funka (dÀremot en helt rak borde vara OK) och kör man med rem sÄ bör den vara lite kortare eftersom UTC'n Àr ca 1,5 cm. TÀnk ocksÄ pÄ bredden mellan bandhornen. Jag har fÄtt intrycket att nÀstan alla beg har suttit pÄ 20mm breda band men Àr inte sÀker pÄ om det var den enda storleken som fanns.

Watch_Breitling_The_red_arrows3_5060_3_large.jpg
UTC images.jpg
Aerospacens Àr vÀl 22mm ?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hej alla. Jag Ă€r ny hĂ€r och det hĂ€r Ă€r mitt första inlĂ€gg. Jag har en Colt Chronograph 44 mm. Är det möjligt att köpa en UTC module till den?

Jag har letat lite och det verkar inte som att Breitling sjÀlva tillverkar utc lÀngre. Jag har ocksÄ lÀst att man kan behöva köpa en helt ny lÀnk. Tacksam för hjÀlp.

Bild pÄ klockan

image.jpg
image.jpg
De flesta 20mm sitter pÄ pilot chrono/duog. Tveksamt om de ens gÄr pÄ, och om de gör det sÄ kommer det inte se klokt ut. Köp en gammal Chronomat istÀllet!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det var ganska lÀnge sedan UTC försvann. De var vanligast runt millenieskiftet och satt dÄ oftast pÄ Chronomat men sedan tynade de bort. Fannst Àven en digital variant som satt pÄ Aerospace. Det Àr synd att de försvann, det var en vÀldigt typisk just för Breitling och rÀtt rolig design som man borde kunna göra massor av roliga tillÀmpningar pÄ (har sett bla kompasser). Jag kastade in nÄgra lÄnade bilder nedan.

Det gÄr att köpa dem begagnade för runt 6-8 tkr pÄ Ebay eller Chrono24. Det borde inte vara omöjligt för dig att hitta en som matchar din klockas finish (borstat eller polerat) och fÀrg (svart?). Dock blir det lite knixigt med inpassningen. LÀnk som Àr anpassad för bandhornen kommer inte att funka (dÀremot en helt rak borde vara OK) och kör man med rem sÄ bör den vara lite kortare eftersom UTC'n Àr ca 1,5 cm. TÀnk ocksÄ pÄ bredden mellan bandhornen. Jag har fÄtt intrycket att nÀstan alla beg har suttit pÄ 20mm breda band men Àr inte sÀker pÄ om det var den enda storleken som fanns.

Watch_Breitling_The_red_arrows3_5060_3_large.jpg
UTC images.jpg
Co-pilot Àr sÄ jÀdrans tufft. Synd att de inte finns till Evo.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De Aerospace som fanns under eran nÀr UTC var vanligt (dvs fram tom en bit in pÄ 2000-talet) hade 20mm. Tex denna.

335380A8-2CC2-473E-818A-BC2E9F777794.jpeg
Jag vet. :) men den har ju mÄlade index och Àr 40mm. Vilken bandbredd hade de med applicerade index? FÄr vÀl googla dÄ.

Edit: Oavsett sÄ ÄterstÄr ju problemet kom jag pÄ. Andra Ànden av lÀnken Àr ju inte rak.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu Àr jag lost. Vad Àr frÄgan?
Vi pratar om varandra.
Vi började prata om ifall man kan sÀtta pÄ en UTC pÄ en kvarts-Colt. UTC-lÀnkarna Àr dock smala, dÄ gick jag över till att prata Co-pilot. Co-pilot borde vara 22mm tÀnkte jag. Sedan kom jag pÄ att kl 12-sidan ÀndÄ Àr solid och ej rak mot boetten. AlltsÄ spelar det ingen roll om den Àr 20mm eller 22mm bred.
 

B-ing

Breitling
Tack för bra svar. Lite vad jag hade vÀntat mig. Jag Àr inte intresserad av en 10-15 Ärig gammal repig utc, om den nu inte Àr unik och vÀl omhÀndertagen. Skulle jag hitta en sÄn med blÄ urtavla som matchar med colten skulle det kanske vara frÀnt att bygga om den. Jag vill ha nÄgot unikt.
Har scrollat runt pÄ chrono och eBay, men tÀnkte om det fanns nÄgon annan sida som ni vet om?

Jag hoppas verkligen Breitling börjar tillverka dem igen.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vi pratar om varandra.
Vi började prata om ifall man kan sÀtta pÄ en UTC pÄ en kvarts-Colt. UTC-lÀnkarna Àr dock smala, dÄ gick jag över till att prata Co-pilot. Co-pilot borde vara 22mm tÀnkte jag. Sedan kom jag pÄ att kl 12-sidan ÀndÄ Àr solid och ej rak mot boetten. AlltsÄ spelar det ingen roll om den Àr 20mm eller 22mm bred.
UTC fanns ju till alla möjliga klockor, Avenger med 22mm, Chronomat i bÄde 20 och 22mm, Crosswind med 22mm, Aerospace och sÀkert fler. Men att hitta nÄgon som passar nÄgorlunda pÄ en modern Colt lÀr vara svÄrt.

Oavsett om man pÄ lyckas hitta en gammal lÀnk med utc och fÄr den att fÀsta pÄ en modern Colt sÄ kommer det bli helt opassande och rÄfult, imo. :)
 

DrDre

Patek
Vi pratar om varandra.
Vi började prata om ifall man kan sÀtta pÄ en UTC pÄ en kvarts-Colt. UTC-lÀnkarna Àr dock smala, dÄ gick jag över till att prata Co-pilot. Co-pilot borde vara 22mm tÀnkte jag. Sedan kom jag pÄ att kl 12-sidan ÀndÄ Àr solid och ej rak mot boetten. AlltsÄ spelar det ingen roll om den Àr 20mm eller 22mm bred.

OK, dÄ Àr jag med. Mitt intryck Àr att 90% av alla UTC (den vanliga, icke-digitala) brukade sitta pÄ Chronomat (UFO) och tidigare Aerospace, dvs de Àr 20mm. Jag har dock ett svagt minne av att jag Àven sett dem pÄ Navitimers frÄn samma era (dvs Old Navitimer etc) och den har ju 22mm. Men dÀr kan jag ha fel och man vet ju inte heller om det var Àkta eller replica. Att hitta en sÄdan beg kan nog vara lite knepigare. Det Àr ju 15-20 Är gamla prylar som inte ens var sÄ vanliga nÀr de var nya.
 

DrDre

Patek
Tack för bra svar. Lite vad jag hade vÀntat mig. Jag Àr inte intresserad av en 10-15 Ärig gammal repig utc, om den nu inte Àr unik och vÀl omhÀndertagen. Skulle jag hitta en sÄn med blÄ urtavla som matchar med colten skulle det kanske vara frÀnt att bygga om den. Jag vill ha nÄgot unikt.
Har scrollat runt pÄ chrono och eBay, men tÀnkte om det fanns nÄgon annan sida som ni vet om?

Jag hoppas verkligen Breitling börjar tillverka dem igen.

Som pÄpekats ovan Àr det nog mer besvÀr Àn glÀdje att försöka hitta en beg UTC och sedan försöka passa in den pÄ klockan och lÀnken. Blev lite nyfiken och googlade och för att göra det Ànnu besvÀrligare sÄ finns det tydligen fakes ocksÄ. Köper man en beg klocka med med UTC monterad frÄn början sÄ finns det vÀl kvitton etc men köper man en lös beg UTC frÄn en mindre beg-handlare/privat tror jag det blir svÄrare att veta om man köper en Àkta.

https://www.repgeek.com/breitling/98838-reps-ot-utc-module.html
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
UTC fanns ju till alla möjliga klockor, Avenger med 22mm, Chronomat i bÄde 20 och 22mm, Crosswind med 22mm, Aerospace och sÀkert fler. Men att hitta nÄgon som passar nÄgorlunda pÄ en modern Colt lÀr vara svÄrt.
Oavsett om man pÄ lyckas hitta en gammal lÀnk med utc och fÄr den att fÀsta pÄ en modern Colt sÄ kommer det bli helt opassande och rÄfult, imo. :)
Tevk, tror det hade blivit cool. En Co-pilot pÄ min B60 hade i alla fall varit jÀvligt cool! :D
 
Topp