• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

JensBP

Brattlife
2-Faktor
HÀr Àr min gamla Blackbird/bluebird som har vanliga mÄlade utan att försöka se ut som applicerat. Riktigt tooligt och passar bra. Synd man sÄlde denna.
7BD4A7A9-8738-45A2-AE6B-C0E3E27AF5FD.jpeg


Och mÄlade och rejÀlt patinerade pÄ gamla yachting/pastatimer.
E9F776C1-31FF-49F5-85F6-BF28DE729934.jpeg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
O ja! PÄ de hÀr modellerna kÀnns det ju inte som att se snÄlat.

Iofs har vÀl alltid chronomaten varit lite top of the line?
Förr körde de mÄlat old school-tritium som gulnar fint pÄ chronomaten:

1E2B6B1B-CC74-4A14-B37C-60E93A444723.jpeg


Men mÄnga riktiga vintage frÄn 60/70-talet har fint applicerade grejer:
A0F951EB-F7C6-4DF1-B887-AB4BBE245AC5.jpeg


Ur-chronomaten frÄn 1942/43 tillsammans med sin modernare Navi-bror frÄn 1972 har klassiskt mÄlade grejer...
68DA6D80-12EC-4E7C-9AC1-4EE17C91D166.jpeg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
NÄgon som vet i vilken ordning och hur detta ska sitta? FÄr inte ihop det, blir bara jÀtretrögt nÀr jag försöker...

20201024_190251.jpg

Har inte meckat med Chronospace men ser att det ligger en packning. Bezeln och mellanboetten ska tÀtas extra med packningen sÄ först packningen, sedan "stÄltrÄden".
Kan inte tÀnka mig att "stÄltrÄden" ska slira mot packningen.
 

skyseeker

Rolex
NÄgon som vet i vilken ordning och hur detta ska sitta? FÄr inte ihop det, blir bara jÀtretrögt nÀr jag försöker...

20201024_190251.jpg
Gjort samma "misstag" i min iver att fÄ rent under... Slutade hos uris den gÄngen.
Som jag förstod det Àr det viktigt att "stÄltrÄden" Àr rak och ligger rÀtt i sina spÄr sÄ den inte kilar fast gummit.
 

Boozer_87

Panerai
TyvĂ€rr har mkt leveranser knasat och diverse saker blivit restade , men efter i morgon sĂ„ kommer jag ha möjlighet att kötta pĂ„! 😁 dĂ„ Ă€r det ingen/inget annat som gör att det drar ut pĂ„ tiden. SĂ„ sjĂ€lva poolen var planerad att vara klar innan okt slut och trots saker som gjort att jag förlorat typ 3 veckor sĂ„ blir jag bara ett par dagar efter. KĂ€mpar pĂ„ @Simon.x 😉
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Hej
Har en frÄga till trÄden, ngn som har ett verk till en sÄn hÀr liggandes alt vet vart det finns ett och vad det kan kosta att fÄ det fixat?
Tacksam för svar och hjÀlp.
Screenshot_20201027-103059_Gallery.jpg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Hej
Har en frÄga till trÄden, ngn som har ett verk till en sÄn hÀr liggandes alt vet vart det finns ett och vad det kan kosta att fÄ det fixat?
Tacksam för svar och hjÀlp.
Screenshot_20201027-103059_Gallery.jpg

Äger du klockan just nu eller tĂ€nker köpa?. Korrekt verk ska vara ETA E10.391 eller uppgraderad till superquartz ETA E10.351.5 via Breitling.

En "ful-lösning" Àr ETA 988.333 men ger förskjutna och mindre siffror pÄ nedre displayen vilket ser sÄdÀr ut. Det kan du sjÀlv(om du Àr hÀndig) eller en fristÄende uris montera.

988.333 kan du hitta via ebay för 1000-2500;- beroende pÄ skick. Servar du klockan via Breitling byter de ej displayen som jag kan se Àr defekt utan dÄ blir det sq-uppgradering+aningen tjockare bakstycke vilket kostar minst 5k+urverket, du kan alltsÄ hamna pÄ 10k i service.


ETA 988.333:
s-l1600256526.jpg
 
Senast Àndrad:

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Äger du klockan just nu eller tĂ€nker köpa?. Korrekt verk ska vara ETA E10.391 eller uppgraderad till superquartz ETA E10.351.5 via Breitling.

En "ful-lösning" Àr ETA 988.333 men ger förskjutna och mindre siffror pÄ nedre displayen vilket ser sÄdÀr ut. Det kan du sjÀlv(om du Àr hÀndig) eller en fristÄende uris montera.

988.333 kan du hitta via ebay för 1000-2500;- beroende pÄ skick. Servar du klockan via Breitling byter de ej displayen som jag kan se Àr defekt utan dÄ blir det sq-uppgradering+aningen tjockare bakstycke vilket kostar minst 5k+urverket, du kan alltsÄ hamna pÄ 10k i service.


ETA 988.333:
s-l1600256526.jpg

Tack för svar👍
Jag har den liggandes sen minst 10 Är tillbaka men blev sugen pÄ att fixa till den.
Kan det vara sÄ att det Àr displayen som Àr trasig och urverket helt? GÄr det dÄ att byta display? eller sitter dom ihop?
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tack för svar👍
Jag har den liggandes sen minst 10 Är tillbaka men blev sugen pÄ att fixa till den.
Kan det vara sÄ att det Àr displayen som Àr trasig och urverket helt? GÄr det dÄ att byta display? eller sitter dom ihop?

Oj, om den har legat sÄ lÀnge har batteriet med största sannolikhet lÀckt ut s.k. batterisyra vilket angripit bl.a. displayen:(
Vid ett batterilÀckage sÄ Àr inte den analoga delen frisk Àven om den skulle kunna fungera. Funktionen beror pÄ hur hÄrt syran angripit verket.
Displayen kan avmonteras och sÄledes bytas men inget som Breitling gör till den referensen. GÄ först till en vanlig uris och fÄ den öppnad för inspektion om battieriet har lÀckt.
 
Senast Àndrad:

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Oj, om den har legat sÄ lÀnge har batteriet med största sannolikhet lÀckt ut s.k. batterisyra vilket angripit bl.a. displayen:(
Vid ett batterilÀckage sÄ Àr inte den analoga delen frisk Àven om den skulle kunna fungera. Funktionen beror pÄ hur hÄrt syran angripit verket.
Displayen kan avmonteras och sÄledes bytas.
fÄr nog be ngn öppna och titta innan jag bestÀller verk. Tack.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tack för svar👍
Jag har den liggandes sen minst 10 Är tillbaka men blev sugen pÄ att fixa till den.
Kan det vara sÄ att det Àr displayen som Àr trasig och urverket helt? GÄr det dÄ att byta display? eller sitter dom ihop?

Kom Ä tÀnka pÄ att batteriet kan ha svÀllt upp med lÀckage som följd vilket ger ett ökat tryck pÄ urverket/displayen och displayen börjar lÀcka(flytande kristaller).
Finns ett litet fack pÄ insidan av bakstycket för att skapa plats Ät batteriet dÄ det Àr liten marginal, dÀrför mÄste man ha rÀtt höjd pÄ batteriet.
Nu ska jag inte spekulera mer utan ta den till uris och fÄ den inspekterad ;)


ac1fc26399ba30c7d320f90d5b7406b7.jpg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Kom Ä tÀnka pÄ att batteriet kan ha svÀllt upp med lÀckage som följd vilket ger ett ökat tryck pÄ urverket/displayen och displayen börjar lÀcka(flytande kristaller).
Finns ett litet fack pÄ insidan av bakstycket för att skapa plats Ät batteriet dÄ det Àr liten marginal, dÀrför mÄste man ha rÀtt höjd pÄ batteriet.
Nu ska jag inte spekulera mer utan ta den till uris och fÄ den inspekterad ;)


ac1fc26399ba30c7d320f90d5b7406b7.jpg
Jag bara Ă€r sĂ„Ă„Ă„ tacksam för all info och funderingar 🙂
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
God kvÀll gÀnget!
Idag blir en dag för mig att minnas, första gÄngen jag plockar ut en sprillans ny Breitling. LÀngtat i mÄnga Är till denna dagen, en blÄ Navitimer GMT.

Fantastiskt bemötande och service av Björkegrens ur i Kalmar.

D6644384-F7D0-4757-A0B1-B99FFD836FB7.jpeg
Grattis!

Jag va ocksÄ dÀr idag, köpte gummiband. SÄg ingen navitimer-Àgare dock. ;)
 
Topp