• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

DrDre

Patek
Är det nĂ„gon som har klĂ€mt pĂ„ nya Chronomat 36orna Ă€nnu?!
Finns nÄgra fÄ annonser pÄ Chrono24 med priser om typ 35k via grÄhandlare.

1605971282810.png

Jo, det skulle vara roligt att se den live. PÄ bilder ser den blÄ riktigt trevlig ut. Risken Àr vÀl att den nog Àr i minsta laget. Kern har ju (vÀldigt vagt) antytt att det Àr mer pÄ g inom Chronomat serien sÄ det kanske kommer ngt spÀnnande 2021.

64B44307-6F82-4569-A808-BB4F660D19B4.jpeg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
En vĂ€ldigt amatörmĂ€ssig gissning Ă€r att om du har den pĂ„ ”den andra handen” (som inte hĂ„ller racketen) sĂ„ borde det inte vara nĂ„gra som helst problem. Att köra med den pĂ„ rackethanden Ă€r jag mindre sĂ€ker pĂ„ Ă€r bra i lĂ€ngden. Vibrationer och stötar ett par timmar i veckan ett par dagar i veckan kan kanske (gissning) vara skadligt pĂ„ lĂ„ng sikt?
Helt klart. Jag körde alltid klockor. Inga problem.

Edberg sportade en guld-Ebel nÀstan hela sin vuxna karriÀr. PÄ vÀnstern som inte fÄr trÀffar, dÄ Àven kör enhandsbackhand.
 

H4NK

Omega
Lutat mot en Suoerocean men hur ska man tÀnka angÄende grÄhandlare kontra AD? Jag va och klÀmde och kÀnde lite idag och fick höra att man kunde rÀkna nÄnstans 8-10% pÄ listpriset. DÄ Àr man kring 40k strecket kontra 32-34 med en ny pÄ C24. Jag förstÄr att man köper sig sÀkerhet om nÄgot skulle behöva gÄ genom garantin - att det kunde vara lite strul att fÄ genom det om man köpt frÄn grÄhandlare Àven om man har garantikort? Eller va det helt enkelt vad han sa för att han ville att jag köper klockan hos honom?
En SO har dessutom "bara" tvÄ Är, Àr det dÄ vÀrt att lÀgga de extra pengarna - har ni erfarenhet av att behöva anvÀnda garantin?

/ Henrik
 
Lutat mot en Suoerocean men hur ska man tÀnka angÄende grÄhandlare kontra AD? Jag va och klÀmde och kÀnde lite idag och fick höra att man kunde rÀkna nÄnstans 8-10% pÄ listpriset. DÄ Àr man kring 40k strecket kontra 32-34 med en ny pÄ C24. Jag förstÄr att man köper sig sÀkerhet om nÄgot skulle behöva gÄ genom garantin - att det kunde vara lite strul att fÄ genom det om man köpt frÄn grÄhandlare Àven om man har garantikort? Eller va det helt enkelt vad han sa för att han ville att jag köper klockan hos honom?
En SO har dessutom "bara" tvÄ Är, Àr det dÄ vÀrt att lÀgga de extra pengarna - har ni erfarenhet av att behöva anvÀnda garantin?

/ Henrik
Jag gÄr i samma tankar, blir intressant att höra.
 

Simon.x

Rolex
Ang garanti Àrenden i Sverige sÄ har jag vart inne med mina B01 mindre justeringar. (Dessa har iofs 5 Ärs garanti)
Det har inte vart nÄgot problem Mina Àr köpta frÄn Svenska AD.

Vet inte hur grÄ handlarna gör med cert, Om dessa redan Àr aktiverade (digitala cert OM dessa inte Àr AD för detta mÀrke)
Eller om dom kör med ett i papper som Àr borttaget sedan lÀnge pÄ detta mÀrke.

Sedan sÄ brukar butikerna ge rabatt.
Har bara hört att vissa butiker har stÀllt frÄgan har du köpt den av oss om det Àr under garantitid. (jag har inte vart drabbad av detta)


//Simon
 

H4NK

Omega
Ang garanti Àrenden i Sverige sÄ har jag vart inne med mina B01 mindre justeringar. (Dessa har iofs 5 Ärs garanti)
Det har inte vart nÄgot problem Mina Àr köpta frÄn Svenska AD.

Vet inte hur grÄ handlarna gör med cert, Om dessa redan Àr aktiverade (digitala cert OM dessa inte Àr AD för detta mÀrke)
Eller om dom kör med ett i papper som Àr borttaget sedan lÀnge pÄ detta mÀrke.

Sedan sÄ brukar butikerna ge rabatt.
Har bara hört att vissa butiker har stÀllt frÄgan har du köpt den av oss om det Àr under garantitid. (jag har inte vart drabbad av detta)


//Simon
Att garantin gÀller för AD förstÄr jag men tÀnker grÄhandlare.
Hittar en som skriver "
Year of Warranty: 2020
Completely New and unworn watch, comes with box, full international warranty and manual."

SÄ garantin Àr ju aktiverad men jag undrar om den kan vara "ogiltig" för att man köpt frÄn grÄis?
Man ska vÀl inte behöva kvitto pÄ köp frÄn AD bara för ett garantiÀrende - jag kan ju köpt den begagnad?
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Att garantin gÀller för AD förstÄr jag men tÀnker grÄhandlare.
Hittar en som skriver "
Year of Warranty: 2020
Completely New and unworn watch, comes with box, full international warranty and manual."

SÄ garantin Àr ju aktiverad men jag undrar om den kan vara "ogiltig" för att man köpt frÄn grÄis?
Man ska vÀl inte behöva kvitto pÄ köp frÄn AD bara för ett garantiÀrende - jag kan ju köpt den begagnad?
Garantin Àr inte ogiltig. GrÄhandlaren köper ju i sin tur klockan frÄn en AD och sÀljer den vidare till dig.
 

Leiflicious

Cartier
Lutat mot en Suoerocean men hur ska man tÀnka angÄende grÄhandlare kontra AD? Jag va och klÀmde och kÀnde lite idag och fick höra att man kunde rÀkna nÄnstans 8-10% pÄ listpriset. DÄ Àr man kring 40k strecket kontra 32-34 med en ny pÄ C24. Jag förstÄr att man köper sig sÀkerhet om nÄgot skulle behöva gÄ genom garantin - att det kunde vara lite strul att fÄ genom det om man köpt frÄn grÄhandlare Àven om man har garantikort? Eller va det helt enkelt vad han sa för att han ville att jag köper klockan hos honom?
En SO har dessutom "bara" tvÄ Är, Àr det dÄ vÀrt att lÀgga de extra pengarna - har ni erfarenhet av att behöva anvÀnda garantin?

/ Henrik

Det Àr ju brutala priser hos grÄhandlarna pÄ SO, typ 30-40% frÄn list. Jag hade inte pÄ tusen Är gett en AD som erbjuder mig 8-10% under de omstÀndigheterna min business.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Det Àr ju brutala priser hos grÄhandlarna pÄ SO, typ 30-40% frÄn list. Jag hade inte pÄ tusen Är gett en AD som erbjuder mig 8-10% under de omstÀndigheterna min business.
Just SO har grÄisarna helt grymma priser pÄ. Du fÄr en 42a pÄ lÀnk för 30k. Det blir svÄrt att motivera ett köp hos en AD
 
Senast Àndrad:

Simon.x

Rolex
Att garantin gÀller för AD förstÄr jag men tÀnker grÄhandlare.
Hittar en som skriver "
Year of Warranty: 2020
Completely New and unworn watch, comes with box, full international warranty and manual."

SÄ garantin Àr ju aktiverad men jag undrar om den kan vara "ogiltig" för att man köpt frÄn grÄis?
Man ska vÀl inte behöva kvitto pÄ köp frÄn AD bara för ett garantiÀrende - jag kan ju köpt den begagnad?

Är det digitala certet aktiverat sĂ„ gĂ€ller garantin men sedan Ă€r det ju frĂ„gan NĂ€r den aktiverades ? kan ju vara 2020-01-01 som ett exempel. DĂ„ rĂ€knas garanti frĂ„n detta datum.

Dom gÄr pÄ det digitala certet info. om det Àr pÄ ett papper som nu inte Breitling anvÀnder lÀngre sedan lÀnge tillbaka.
DÄ kan det ev bli strul om det skulle vara nÄgot problem med klockan.

Det Àr allmÀnt kÀnt att C24 med flera web sidor som fifflar med cert Är datum samt vilken butik som har sÄlt denna 1 gÄngen (detta ska stÄ pÄ certet.

Se bara pÄ Mywatch (fanns i Sverige) eller vad dom nu kallades dom finns inte kvar.

NÄgon av dessa Àr dömda för bokförings brott sedan Tidigare. För mer info se lÀnken nedan.

https://www.breakit.se/artikel/26950/mywatch-jagas-av-kronofogden-skyller-pa-tragisk-olycka

Finns en trÄd hÀr pÄ KS mera info pÄ flashback.


//Simon
 
Senast Àndrad:

Maxer

Audemars
2-Faktor
Är det digitala certet aktiverat sĂ„ gĂ€ller garantin men sedan Ă€r det ju frĂ„gan NĂ€r den aktiverades ? kan ju vara 2020-01-01 som ett exempel. DĂ„ rĂ€knas garanti frĂ„n detta datum.

Dom gÄr pÄ det digitala certet info. om det Àr pÄ ett papper som nu inte Breitling anvÀnder lÀngre sedan lÀnge tillbaka.
DÄ kan det ev bli strul om det skulle vara nÄgot problem med klockan.

Det Àr allmÀnt kÀnt att C24 med flera web sidor som fifflar med cert Är datum samt vilken butik som har sÄlt denna 1 gÄngen (detta ska stÄ pÄ certet.

Se bara pÄ Mywatch (fanns i Sverige) eller vad dom nu kallades dom finns inte kvar.

Dessa Àr dömda för bokförings brott sedan Tidigare. För mer info se lÀnken nedan.

https://www.breakit.se/artikel/26950/mywatch-jagas-av-kronofogden-skyller-pa-tragisk-olycka

Finns en trÄd hÀr pÄ KS mera info pÄ flashback.


//Simon
Köper man frÄn en kÀnd grÄis med bra omdömen pÄ c24 sÄ Àr man safe skulle jag sÀga.

Det kan vara vÀrt att stÀlla frÄgan innan, nÀr certet Àr daterat.

MÄnga handlare har inte klockan sjÀlva pÄ lager utan bestÀller frÄn en AD nÀr du har lagt bestÀllningen hos dom.
 

Eurenius

Den norrlÀndska rörtÄngen
2-Faktor
Lutat mot en Suoerocean men hur ska man tÀnka angÄende grÄhandlare kontra AD? Jag va och klÀmde och kÀnde lite idag och fick höra att man kunde rÀkna nÄnstans 8-10% pÄ listpriset. DÄ Àr man kring 40k strecket kontra 32-34 med en ny pÄ C24. Jag förstÄr att man köper sig sÀkerhet om nÄgot skulle behöva gÄ genom garantin - att det kunde vara lite strul att fÄ genom det om man köpt frÄn grÄhandlare Àven om man har garantikort? Eller va det helt enkelt vad han sa för att han ville att jag köper klockan hos honom?
En SO har dessutom "bara" tvÄ Är, Àr det dÄ vÀrt att lÀgga de extra pengarna - har ni erfarenhet av att behöva anvÀnda garantin?

/ Henrik

Jag gÄr i samma tankar, blir intressant att höra.


Om det Àr gjort pÄ rÀtt sÀtt med datum med mera sÄ ska det inte vara nÄgot problem med gÀllande garanti.
Dock har mÄnga den missuppfattningen att man kan knalla in hos vilken ÄterförsÀljare för Breitling som helst, och krÀva att de ska hjÀlpa en med sin "vÀrldsgaranti".
UppstÄr ett garantiÀrende sÄ fÄr man vara beredd att skicka klockan till företaget man köpte den av, alternativt direkt till Breitling. DÄ fÄr man oftast stÄ för frakten sjÀlv.
 
Om det Àr gjort pÄ rÀtt sÀtt med datum med mera sÄ ska det inte vara nÄgot problem med gÀllande garanti.
Dock har mÄnga den missuppfattningen att man kan knalla in hos vilken ÄterförsÀljare för Breitling som helst, och krÀva att de ska hjÀlpa en med sin "vÀrldsgaranti".
UppstÄr ett garantiÀrende sÄ fÄr man vara beredd att skicka klockan till företaget man köpte den av, alternativt direkt till Breitling. DÄ fÄr man oftast stÄ för frakten sjÀlv.
Det kan ju vara lite jobbigt, men Ä andra sidan kanske vÀrt fraktkostnaden kontra hur mycket man sparar nÀr man köper klockan.
 

Eurenius

Den norrlÀndska rörtÄngen
2-Faktor

Leiflicious

Cartier
Just SO har grÄisarna helt grymma priser pÄ. Du fÄr en 42a pÄ lÀnk för 30k. Det blir svÄrt att motivera ett köp hos en AD
Ja vad kan detta bero pÄ egentligen? KÀnns som just SO serien har helt sanslösa grÄhandlarpriser. Dumpade Breitling ut enorma mÀngder av just dessa pÄ ADs eller vad kan vara grejen med det?
 

Simon.x

Rolex
Köper man frÄn en kÀnd grÄis med bra omdömen pÄ c24 sÄ Àr man safe skulle jag sÀga.

Det kan vara vÀrt att stÀlla frÄgan innan, nÀr certet Àr daterat.

MÄnga handlare har inte klockan sjÀlva pÄ lager utan bestÀller frÄn en AD nÀr du har lagt bestÀllningen hos dom.


Jag föredrar att hÀmta upp mina saker i butiken dÀr jag betalat. visst har jag har fÄtt bra rabatt :)

Mywatch hade ju en massa goda omdömen :rolleyes:

Titta bara pÄ vissa butiker som sÀljer nya samt anvÀnda vad dom visar för omsÀttning sÄ ser man snabbt att det inte gÄr ihop men det Àr inte mitt problem det finns en myndighet till detta ;) DÀr av sÄ byter vissa Àgare samt organisation moms nr.

Sedan det dÀr med omdömen dom kan man ju köpa sig till samma gÀller följare pÄ Ex Facebook mm finns ju en grÄhandel för detta med ;)

Till den/dom som nu ska köpa en SO för 30.000 kr det Àr ju bara att köpa :)



//Simon
 

Eurenius

Den norrlÀndska rörtÄngen
2-Faktor
Ja, det fÄr man ha med sig. Men vid ev garantitiÄtgÀrd sÄ gÄr det fint att sjÀlv skicka den till TP

Precis. Det gÄr bra. Som jag skrev sÄ tror mÄnga att man per automatik ska fÄ hjÀlp av alla som Àr ÄterförsÀljare av Breitling pga att man har "vÀrldsgaranti"
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag föredrar att hÀmta upp mina saker i butiken dÀr jag betalat. visst har jag har fÄtt bra rabatt :)

Mywatch hade ju en massa goda omdömen :rolleyes:

Titta bara pÄ vissa butiker som sÀljer nya samt anvÀnda vad dom visar för omsÀttning sÄ ser man snabbt att det inte gÄr ihop men det Àr inte mitt problem det finns en myndighet till detta ;) DÀr av sÄ byter vissa Àgare samt organisation moms nr.

Sedan det dÀr med omdömen dom kan man ju köpa sig till samma gÀller följare pÄ Ex Facebook mm finns ju en grÄhandel för detta med ;)

Till den/dom som nu ska köpa en SO för 30.000 kr det Àr ju bara att köpa :)



//Simon
Det finns alltid undantag. I 95% av fallen sÄ gÄr det utmÀrkt att handla av grÄisar.

Jag va nyss inne för att trycktesta en klocka, passade pÄ att klÀma pÄ en blÄ SO, riktgt fin faktiskt. De kunde sÀlja den för 39, det Àr cirka 7-8k dyrare Àn frÄn grÄis.

Ibland kan man deala till sig lite band eller andra tillbehör hos AD, det kan vara vÀrt en del.
Precis. Det gÄr bra. Som jag skrev sÄ tror mÄnga att man per automatik ska fÄ hjÀlp av alla som Àr ÄterförsÀljare av Breitling pga att man har "vÀrldsgaranti"
Exactly
/ Festool-lover
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Helt Àrligt talat nu, om en klocka Àr ca 10kkr billigare hos en grÄhandlare Àn en AD, sÄ undrar man verkligen hur mycket AD sÄlt klockan till grÄhandlaren för??
 
Topp