• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

andheg

Rolex
2-Faktor
84F82114-C79E-4057-B88D-1CFED9D573CD.jpeg
Så clean, så bra!!!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?
Kände själv att det var kul med något annorlunda och efter några med mer mainstream klockor. Sen har Cartier rent allmänt gjort en nysatsning med nya modeller, öppnat flag ship store i Stockholm, mm och uppmärksammas mycket internationellt. Kanske för att de har ett eget formspråk?
 
Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?

Kände själv att det var kul med något annorlunda och efter några med mer mainstream klockor. Sen har Cartier rent allmänt gjort en nysatsning med nya modeller, öppnat flag ship store i Stockholm, mm och uppmärksammas mycket internationellt. Kanske för att de har ett eget formspråk?
Stämmer säkert för att få igång ett intresse. Sedan känns det som att många i den här tråden inte är så förtjusta i dagens något större modeller utan söker sig till äldre och mindre varianter. Gäller i alla fall mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det något jag missat när det blivit sån Cartier hype helt plötsligt? Något reportage eller liknande?
Som redan nämnts är det nog inget speciellt, men vi är några som nu kört ett tag och kanske tröttat ut någon till ett köp. Sedan får vi inte glömma att Cartier är sjukt stora, är väl nummer tre? En annan faktor är väl motreaktionen till de stora uren, de flesta nyanlända Cartier är i de mindre storlekarna.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som redan nämnts är det nog inget speciellt, men vi är några som nu kört ett tag och kanske tröttat ut någon till ett köp. Sedan får vi inte glömma att Cartier är sjukt stora, är väl nummer tre? En annan faktor är väl motreaktionen till de stora uren, de flesta nyanlända Cartier är i de mindre storlekarna.
Det har ju snackats EN DEL Cartier i podcasts och liknande, och sånt där hjälper ju till något enormt tror jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det har ju snackats EN DEL Cartier i podcasts och liknande, och sånt där hjälper ju till något enormt tror jag.
Man vill ju inte vara först men när man ser att man kan sälja uren också och att man inte står helt ensam är det lite lättare att ta steget. Många bäckar små kan leda till att något blir mer mainstream. Dock kul med trender, försöka förstå dem och varför de aktualiseras. Produkten i sig är bara en del av det hela.
 

Zebramannen

Breitling
Appropå Cartierfebern. I en svensk kontext så har väl Tanken varit rätt poppis ett tag nu. Det dressade herrmodet har ju fått sig ett rejält uppsving de senaste åren där man också börjat lyfta fram gamla stilikoner som Cary Grant, JFK, mm. Antar att folk förutom att spana in kläderna också tittar på vad de bär för klockor. Finns väl få klockmärken som symboliserar just klassisk stil som de lite äldre Cartierklockorna.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Appropå Cartierfebern. I en svensk kontext så har väl Tanken varit rätt poppis ett tag nu. Det dressade herrmodet har ju fått sig ett rejält uppsving de senaste åren där man också börjat lyfta fram gamla stilikoner som Cary Grant, JFK, mm. Antar att folk förutom att spana in kläderna också tittar på vad de bär för klockor. Finns väl få klockmärken som symboliserar just klassisk stil som de lite äldre Cartierklockorna.
På tal om dressad herrstil längtar jag tills jag börjar jobba igen (pappaledig nu), så jag kan bära kostym, slips, hängslen och Cartier :D
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Sen att priserna på beggad stålroelx blivit galna hjälper nog till, helt plötsligt känns ca 20k för en cartier santos som rena fyndet...
 

Tapiren

Cartier
Hur resonerar ni kring urverken på Cartier?

Jag är på jakt efter en Santos och tycker väl generellt att det är roligare med automatiska klockor, men det känns inte helt avgörande. Är urverken känsliga eller är de ungefär som Rolex, Breitling etc?
 

jabla

Sarlacc
Hur resonerar ni kring urverken på Cartier?

Jag är på jakt efter en Santos och tycker väl generellt att det är roligare med automatiska klockor, men det känns inte helt avgörande. Är urverken känsliga eller är de ungefär som Rolex, Breitling etc?
Min Santos Galbee har ett ETA damurverk så inte särskilt känsligt eller svårt att få servat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur resonerar ni kring urverken på Cartier?

Jag är på jakt efter en Santos och tycker väl generellt att det är roligare med automatiska klockor, men det känns inte helt avgörande. Är urverken känsliga eller är de ungefär som Rolex, Breitling etc?
De flesta lättillgängliga har ETA eller batteriverk. Ingen lyx men pålitliga verk. Många automatiska damverk i Santos och de är ju lite sämre än herrversionerna. Historiskt har de inte haft fokus på verken, så bryr mig mer om en smidig boett. Letar man däremot kan man ju hitta riktigt fina verk såsom AP, Piaget och F. Piguet. På senare år har de även egna som jag egentligen inte har någon uppfattning om.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
En liten fråga om Tank Louis....
Alla mäter ju lite som de vill, men 23*30mm ex krona och luggar är den "stora" va?
Ser att det finns kvarts och mekaniska. Verk och tavla ser jag skiljer dig. Något annat? Tjocklek? Hur sätter ni kvarts i relation till mekaniska rent värdemässigt?
 

Psykel

Patek
En liten fråga om Tank Louis....
Alla mäter ju lite som de vill, men 23*30mm ex krona och luggar är den "stora" va?
Ser att det finns kvarts och mekaniska. Verk och tavla ser jag skiljer dig. Något annat? Tjocklek? Hur sätter ni kvarts i relation till mekaniska rent värdemässigt?
23x30 (eller 23x30,5 tror jag är mer korrekt) är den traditionella herrstorleken på Cartier Tank.
 

Erdna

Cartier
En liten fråga om Tank Louis....
Alla mäter ju lite som de vill, men 23*30mm ex krona och luggar är den "stora" va?
Ser att det finns kvarts och mekaniska. Verk och tavla ser jag skiljer dig. Något annat? Tjocklek? Hur sätter ni kvarts i relation till mekaniska rent värdemässigt?


Cartier är ju en av få märken där det är hel grönt att bära kvarts. Faktum är att jag upplever det som att folk söker Cartier kvarts mer än de mekaniska och att de är de som är de heta på marknaden då de även sitter och ser bättre ut på handleden.
Likväl som de äldre Santos är de som "folk" vill ha just nu framför de nyare. Finns mängder med svar i tråden varför folk tror det är så.

Själv äger jag en "Cartier Santos Galbee 1564" och kan varmt rekommendera den.
När det gäller pris får du nog räkna med 20' plus/minus om du ska ha en med schysst tavla, hyfsat bra skick och kanske nått tillbehör som Org. box. Det vimlar inte av Fullset och de brukar vara rätt pricey.

Hellre runt 20, än få en halvdassig för 15.... så tänker i alla fall jag.



Lycka till!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Jag har båda två. Boetter har olika tjocklek.
Uppdaterar med några halvbra bilder. Lite fokus på kronorna.

_1304536.JPG
_1304548.JPG

_1304539.JPG

_1304546.JPG

En liten fråga om Tank Louis....
Alla mäter ju lite som de vill, men 23*30mm ex krona och luggar är den "stora" va?
Ser att det finns kvarts och mekaniska. Verk och tavla ser jag skiljer dig. Något annat? Tjocklek? Hur sätter ni kvarts i relation till mekaniska rent värdemässigt?
Ovan visar evki skillnaden i tjocklek mellan mekanisk ETA samt den 4mm tunna F. Piguet-varianten. Den nyare tank solo i kvarts är 24.4x31 och 5.5mm tjock. Guldvarianterna har dock baksidan i stål.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ovan visar evki skillnaden i tjocklek mellan mekanisk ETA samt den 4mm tunna F. Piguet-varianten. Den nyare tank solo i kvarts är 24.4x31 och 5.5mm tjock. Guldvarianterna har dock baksidan i stål.
Tack! Stor skillnad där. Det finns också Tank Louis i kvarts. Iaf om man kan lita på C24. Alla verkar ha olika skjutmått men förstår det som att de har samma mått om 23*30
https://www.chrono24.se/search/inde...+Louis&redirectToSearchIndex=true&sortorder=0
Nu med de grymma referensbilderna från Evki verkar det som att kvarts är typ samma tjocklek som ETA.
 
Topp