• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tack! Den i stål hjälpte jag en vän köpa i vintras. Såld i Hawaii ny om jag inte missminner mig. Kanske är den?
Yes, det är den :) Köpte den av en handlare i London.
AF512D8C-3550-4769-8F28-55FEE1E8EA87.jpeg
 

evki

Audemars
2-Faktor
@evki Carrée försvann snabbt från k&s, visserligen ett mycket fint exemplar och nyservad men är det dessa priser man får räkna med nu även på hemmaplan?

Svårt att säga - beror nog på hur mycket tid man vill lägga på jakten och om man är redo att spendera mer tid och pengar på ev. service sedan. @Aurum länkade till en auktion där en mindre fin Carree med en senare länk och utan tillbehör såldes för ~14k. Lägg på 6k för service och vi är i 20k-klassen för en polerad Santos klocka. Och just den jag sålde är av den första versionen som är äldre och mer sällsynt i bra skick.

Sedan tycker jag att vintage Cartier är oerhört prisvärda jämfört med sina nytillverkade motsvarigheter. En tvåton Santos på länk kostar väl runt 80k nu.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Svårt att säga - beror nog på hur mycket tid man vill lägga på jakten och om man är redo att spendera mer tid och pengar på ev. service sedan. @Aurum länkade till en auktion där en mindre fin Carree med en senare länk och utan tillbehör såldes för ~14k. Lägg på 6k för service och vi är i 20k-klassen för en polerad Santos klocka. Och just den jag sålde är av den första versionen som är äldre och mer sällsynt i bra skick.

Sedan tycker jag att vintage Cartier är oerhört prisvärda jämfört med sina nytillverkade motsvarigheter. En tvåton Santos på länk kostar väl runt 80k nu.
Du har säkert rätt och jag håller med om att de fortfarande är prisvärda. Riktade som sagt ingen kritik mot priset på din, tycker bara att en fin kostade typ 15k för bara några månader sedan. Dock sällsynt med Carrée som är opolerade och nyservade såklart:)

Vill bara bilda mig en uppfattning om prisbilden helt enkelt!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
20E0828F-E75E-4809-B9AA-E3F680733719.png
Input från mer kunnig panel, vad tkr ni om denna? Bortsett från att den behöver en rejäl rengöring. Tyckte tavlan var cool som jag inte tidigare sett på en 18 k Santos.

Men kanske börjar dra iväg lite prismässigt? Vet inte hur dessa ligger idag? Sugen på att testa en Santos. @Aurum någon input från dig?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3600/vara/1546578
Har varit inne på den men rätt trött i skicket tyvärr... Tycker den redan är för dyr
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
20E0828F-E75E-4809-B9AA-E3F680733719.png
Input från mer kunnig panel, vad tkr ni om denna? Bortsett från att den behöver en rejäl rengöring. Tyckte tavlan var cool som jag inte tidigare sett på en 18 k Santos.

Men kanske börjar dra iväg lite prismässigt? Vet inte hur dessa ligger idag? Sugen på att testa en Santos. @Aurum någon input från dig?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3600/vara/1546578

Ser ut som att tavlan ligger lite snett (lätt vriden medurs)? Eller spelar bildens vinkel mig ett spratt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
20E0828F-E75E-4809-B9AA-E3F680733719.png
Input från mer kunnig panel, vad tkr ni om denna? Bortsett från att den behöver en rejäl rengöring. Tyckte tavlan var cool som jag inte tidigare sett på en 18 k Santos.

Men kanske börjar dra iväg lite prismässigt? Vet inte hur dessa ligger idag? Sugen på att testa en Santos. @Aurum någon input från dig?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3600/vara/1546578
Som redan sagts verkar den lite sliten. Hur man ska prissätta slitna ex är svårt. Har heller aldrig sett tavlan tidigare, lite kul men ser ut att sitta snett.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Har varit inne på den men rätt trött i skicket tyvärr... Tycker den redan är för dyr

Ser ut som att tavlan ligger lite snett (lätt vriden medurs)? Eller spelar bildens vinkel mig ett spratt?

Som redan sagts verkar den lite sliten. Hur man ska prissätta slitna ex är svårt. Har heller aldrig sett tavlan tidigare, lite kul men ser ut att sitta snett.

Jag fortsätter att leta och hoppade denna. Tack för all input!

Den stack iväg till orimliga nivåer t o m.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Någon som köpt nya Dumont? Jag är intresserad av antingen stål eller TT i small. Bor tyvärr inte nära Cartier AD.
DF339B32-9D01-41A2-8F58-E8A6D6D23549.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som köpt nya Dumont? Jag är intresserad av antingen stål eller TT i small. Bor tyvärr inte nära Cartier AD.
DF339B32-9D01-41A2-8F58-E8A6D6D23549.png
Testat men inte köpt. Tycker det var bättre förr, vilket inte hjälper dig. Nya Dumont small 27,5 mm vs. gamla Dumont med f piguet 27 mm. Inte bästa jämförande bilderna tyvärr.
6853DBF8-14D6-46AF-B00B-B63E79B919F4.jpeg
1D798563-9A17-4DA0-854E-11F4A1A09877.jpeg
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Testat men inte köpt. Tycker det var bättre förr, vilket inte hjälper dig. Nya Dumont small 27,5 mm vs. gamla Dumont med f piguet 27 mm. Inte bästa jämförande bilderna tyvärr.
6853DBF8-14D6-46AF-B00B-B63E79B919F4.jpeg
1D798563-9A17-4DA0-854E-11F4A1A09877.jpeg
Yes, den där lirar i en helt annan liga på alla sätt. Nya Dumonten är ju helt klart budget, vilket syns och märks.

Tycker du fick till det snyggt med inföstningen av band mot boett på din gamla. Hade du inte en isad innan också?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Yes, den där lirar i en helt annan liga på alla sätt. Nya Dumonten är ju helt klart budget, vilket syns och märks.

Tycker du fick till det snyggt med inföstningen av band mot boett på din gamla. Hade du inte en isad innan också?
Det är sant, de hade legat i två olika prisklasser om de lanserats idag. Man borde kunna hitta beg i liknande prisklass, men det är kanske ovanligare än vad jag trott. Svårhittade för rimliga pengar idag de äldre Dumonturen.

Vet inte om jag hänger med nu, bara haft en Dumont och det är den ovan. Haft två Carree i guld med länk, sålt ena medan jag har kvar den isade.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det är sant, de hade legat i två olika prisklasser om de lanserats idag. Man borde kunna hitta beg i liknande prisklass, men det är kanske ovanligare än vad jag trott. Svårhittade för rimliga pengar idag de äldre Dumonturen.

Vet inte om jag hänger med nu, bara haft en Dumont och det är den ovan. Haft två Carree i guld med länk, sålt ena medan jag har kvar den isade.
Aha det var nog en Carrée på länk. Såg den längre bak i tråden med annat fint du postat. Jag har strypt ett par impulser att pm:a och fråga om de var till salu, men gissade att din samling sitter säkert.

Ska snart besöka Cartierbutiken, får se om jag får feeling för Louis tanken då. Har lite svårt för datumfönstret bara.

210482BE-B5BD-4D74-8CD0-ACA5471C0714.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aha det var nog en Carrée på länk. Såg den längre bak i tråden med annat fint du postat. Jag har strypt ett par impulser att pm:a och fråga om de var till salu, men gissade att din samling sitter säkert.

Ska snart besöka Cartierbutiken, får se om jag får feeling för Louis tanken då. Har lite svårt för datumfönstret bara.

210482BE-B5BD-4D74-8CD0-ACA5471C0714.png
Jo, de fyra sitter säkert. Känns inte som Carree, Dumont, Louis eller Tortue konkurrerar så mycket med varandra. Gillar man de lite mindre varianterna var Cartier bättre förr. Tank LC kräver lite tillvänjning angående storlekarna. Lätt att lura sig själv som jag gjorde att måtten var allt för små. På ett tunt ostoppad band sitter även de mindre fint.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Yes det med banden gör så stor skillnad. Tycker bilden du postade i JLC-tråden med natobandet (bara som exempel) visar det.

Tank LC är dock lite roligare än motsv. Tank Solo i guld så jag hoppas den lirar på armen också.
 
Topp