Laddar...
Erikson Urhandel

Den officiella Cartiertråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av Zed, 1 december 2013.

1. PJW

PJW Silver

Tack! Den i stål hjälpte jag en vän köpa i vintras. Såld i Hawaii ny om jag inte missminner mig. Kanske är den?

marconimotet och Heinrich.a gillar detta.
  2. mofo

mofo Silver

Från:
    Skåne
    Och min gamla :)

marconimotet och Heinrich.a gillar detta.
  3. marconimotet

marconimotet Silver Premium

Yes, det är den :) Köpte den av en handlare i London. AF512D8C-3550-4769-8F28-55FEE1E8EA87.

Zebramannen, mofo, ajvar och 4 andra gillar detta.
  4. stuckan

stuckan Plast

Från:
    Göteborg
    C7062F3F-A3B6-4596-BDCA-4B17A7D875EA.
    Nytillskott! :cigar:

Ki.roshan, ANALOGUE, North och 22 andra gillar detta.
  5. ajvar

ajvar Brons

Från:
    Göteborg
    Orkade vara ca 1 vecka utan en santos, igår köptes en santos carre tt automatic(?). Nu gäller det bara att ha F5 knappen intryckt och invänta packetet. Ska bli kul att jämföra hur den känns jämfört med en galbee :)

6. Floffen

Floffen Tantal

Från:
    Stockholm
    I Positano, sportrollar överallt men än så länge inte sett en enda Tank!

E7152919-3EF4-4824-9B3D-0D97B5852B83.

Thunell, Heinrich.a, Zebramannen och 14 andra gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Harsh but fair

Yes, är Carreen inte automatisk har man haft otur. Att vara utan Santos känns onödigt plågsamt.

Kiddy, ajvar, coaxialdirection och 3 andra gillar detta.
  8. hejsam

hejsam Silver

@evki Carrée försvann snabbt från k&s, visserligen ett mycket fint exemplar och nyservad men är det dessa priser man får räkna med nu även på hemmaplan?

Lyden och Heinrich.a gillar detta.
  9. evki

evki Silver

Svårt att säga - beror nog på hur mycket tid man vill lägga på jakten och om man är redo att spendera mer tid och pengar på ev. service sedan. @Aurum länkade till en auktion där en mindre fin Carree med en senare länk och utan tillbehör såldes för ~14k. Lägg på 6k för service och vi är i 20k-klassen för en polerad Santos klocka. Och just den jag sålde är av den första versionen som är äldre och mer sällsynt i bra skick.

Sedan tycker jag att vintage Cartier är oerhört prisvärda jämfört med sina nytillverkade motsvarigheter. En tvåton Santos på länk kostar väl runt 80k nu.

Senast ändrad: 5 juni 2019
    B Wooster, PJW, Kiddy och 4 andra gillar detta.
  10. hejsam

hejsam Silver

Du har säkert rätt och jag håller med om att de fortfarande är prisvärda. Riktade som sagt ingen kritik mot priset på din, tycker bara att en fin kostade typ 15k för bara några månader sedan. Dock sällsynt med Carrée som är opolerade och nyservade såklart:)

Vill bara bilda mig en uppfattning om prisbilden helt enkelt!

B Wooster och evki gillar detta.
  11. Aurum

Aurum Harsh but fair

Beror på hur bra tålamod man har. Går att hitta billigare, men sällan nyservat då.

B Wooster och hejsam gillar detta.
  12. InFeFe

InFeFe Tantal

20E0828F-E75E-4809-B9AA-E3F680733719. Input från mer kunnig panel, vad tkr ni om denna? Bortsett från att den behöver en rejäl rengöring. Tyckte tavlan var cool som jag inte tidigare sett på en 18 k Santos.

Men kanske börjar dra iväg lite prismässigt? Vet inte hur dessa ligger idag? Sugen på att testa en Santos. @Aurum någon input från dig?

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3600/vara/1546578

Zebramannen och Thunell gillar detta.
  13. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Har varit inne på den men rätt trött i skicket tyvärr... Tycker den redan är för dyr

InFeFe gillar detta.
  14. Snigel

Snigel Tantal

Ser ut som att tavlan ligger lite snett (lätt vriden medurs)? Eller spelar bildens vinkel mig ett spratt?

InFeFe och Aurum gillar detta.
  15. Aurum

Aurum Harsh but fair

Som redan sagts verkar den lite sliten. Hur man ska prissätta slitna ex är svårt. Har heller aldrig sett tavlan tidigare, lite kul men ser ut att sitta snett.

InFeFe gillar detta.
  16. InFeFe

InFeFe Tantal

Jag fortsätter att leta och hoppade denna. Tack för all input!

Den stack iväg till orimliga nivåer t o m.

17. Aurum

Aurum Harsh but fair

Orimlig nivå skulle jag inte säga, var väl rätt väntat? Tycker dock det är lite för dyrt för detta skick.

18. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

You and me both bro...

InFeFe gillar detta.
  19. InFeFe

InFeFe Tantal

Mjo, förvisso. Men dyrt med tanke på skick. Spec om man kollar i backspegeln vad dessa gick för ca 1 år sedan.

Aurum gillar detta.
  20. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Backspegeln brukar dock inte leda till köp tyvärr. Dock enig om dyr mtp skick

Donkii, InFeFe och Kiddy gillar detta.
  21. bernoulli

bernoulli Silver

Som jag gillar den här.
    IMG_20190608_175512.

ANALOGUE, Zebramannen, joca och 18 andra gillar detta.
  22. zippan

zippan Brons Friends Of KS

23. Kleiz

Kleiz Silver

Någon som köpt nya Dumont? Jag är intresserad av antingen stål eller TT i small. Bor tyvärr inte nära Cartier AD.
    DF339B32-9D01-41A2-8F58-E8A6D6D23549.

24. Aurum

Aurum Harsh but fair

Testat men inte köpt. Tycker det var bättre förr, vilket inte hjälper dig. Nya Dumont small 27,5 mm vs. gamla Dumont med f piguet 27 mm. Inte bästa jämförande bilderna tyvärr.
    6853DBF8-14D6-46AF-B00B-B63E79B919F4. 1D798563-9A17-4DA0-854E-11F4A1A09877.

ANALOGUE gillar detta.
  25. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Tavlorna sabbar de nya

26. Aurum

Aurum Harsh but fair

Stör mig mer på det smala bandet.

27. Kleiz

Kleiz Silver

Yes, den där lirar i en helt annan liga på alla sätt. Nya Dumonten är ju helt klart budget, vilket syns och märks.

Tycker du fick till det snyggt med inföstningen av band mot boett på din gamla. Hade du inte en isad innan också?

28. Aurum

Aurum Harsh but fair

Det är sant, de hade legat i två olika prisklasser om de lanserats idag. Man borde kunna hitta beg i liknande prisklass, men det är kanske ovanligare än vad jag trott. Svårhittade för rimliga pengar idag de äldre Dumonturen.

Vet inte om jag hänger med nu, bara haft en Dumont och det är den ovan. Haft två Carree i guld med länk, sålt ena medan jag har kvar den isade.

29. Kleiz

Kleiz Silver

Aha det var nog en Carrée på länk. Såg den längre bak i tråden med annat fint du postat. Jag har strypt ett par impulser att pm:a och fråga om de var till salu, men gissade att din samling sitter säkert.

Ska snart besöka Cartierbutiken, får se om jag får feeling för Louis tanken då. Har lite svårt för datumfönstret bara.

210482BE-B5BD-4D74-8CD0-ACA5471C0714.

30. Aurum

Aurum Harsh but fair

Jo, de fyra sitter säkert. Känns inte som Carree, Dumont, Louis eller Tortue konkurrerar så mycket med varandra. Gillar man de lite mindre varianterna var Cartier bättre förr. Tank LC kräver lite tillvänjning angående storlekarna. Lätt att lura sig själv som jag gjorde att måtten var allt för små. På ett tunt ostoppad band sitter även de mindre fint.

Mollstedt