• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Brukar väl ändras till reserverad, vilket den här också gjorde efter @Berling högg den. Att det dröjde med att den taggades som såld har nog med helgen att göra som @B Wooster skrev. Stämmer med mina erfarenheter när jag köpt på en helg.

Nä den var inte reserverad förens efter ett dygn. Jag skickade meddelande till säljaren och kollade flera gånger och den gick då fortfarande att "köpa".
Men som sagt spelat det väl inte så stor roll?
Vet inte om vi behöver dra detta längre men @ANALOGUE har rätt. Den var inte reserverad förräns imorse. Sen var den reserverad kort innan den ställdes om till Såld. Jag tolkade det som att säljaren imorse bekräftade beställningen och la in betalningen i systemet och att @Berling sedan betalade.
Återigen kvittar det. Men det är rolig att diskutera. ;)

/B
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
F05C2289-48BF-4F8A-97DF-0B903453E4B9.jpeg

Verkligen på tiden att man får vara med och leka i den här tråden.
Säg till när vi ska byta!
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Nu börjar den jobbiga processen att genomföra affären på ett smidigt sätt. Finns det någon alls säkerhet med att göra "paypal betalning till en bekant" ?
ruby red.jpg
 

Erdna

Cartier
Nu börjar den jobbiga processen att genomföra affären på ett smidigt sätt. Finns det någon alls säkerhet med att göra "paypal betalning till en bekant" ?
ruby red.jpg

Nej.

EDIT: Då är det nog nästan "säkrare" att göra en banköverföring med IBAN/BIC så får man alltid göra en kortreklamation eller vad det kallas.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu börjar den jobbiga processen att genomföra affären på ett smidigt sätt. Finns det någon alls säkerhet med att göra "paypal betalning till en bekant" ?
ruby red.jpg
Av det lilla man ser verkar den vara i riktigt fint skick! Varför inte köpa på vanliga paypal med säkerhet om du inte känner säljaren?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Grattis! Men det är väl ändå en Caree? Glasringen (glaskvadraten?) är ju rak. Sen kom väl Galbee på 90-talet?
Efter en massa sökande på internet och olika forum (inkl här) så har jag kommit fram till att de allra flesta (felaktigt) kallar alla santos för galbee även om det inte är det. Vad jag kunnat läsa kom galbee 1987 och de allra flesta som tillverkades var kvartsur, allt innan dess var carree (sen verkar det som att carree även fortsattes att tillverkas efter 1987 men det kanske oxå bara är fel info i diverse säljannonser o forum). Sen kom galbee xl (med datum mellan 4 o 5) 2005(?).
 

Psykel

Patek
Efter en massa sökande på internet och olika forum (inkl här) så har jag kommit fram till att de allra flesta (felaktigt) kallar alla santos för galbee även om det inte är det. Vad jag kunnat läsa kom galbee 1987 och de allra flesta som tillverkades var kvartsur, allt innan dess var carree (sen verkar det som att carree även fortsattes att tillverkas efter 1987 men det kanske oxå bara är fel info i diverse säljannonser o forum). Sen kom galbee xl (med datum mellan 4 o 5) 2005(?).
Carrée betyder kvadrat och ser ut såhär:
879668b6-7d59-11e5-9d2d-cdf639114d9f.jpg

Galbée betyder konturerad och ser ut såhär:
IMG_2030.jpg

Notera den raka respektive välvda glaskvadraten. Finns säkert fler skillnader (som att baksidan på Galbée är välvd), men glaskvadraten är väl det mest uppenbara. @Aurum får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar, eftersom jag är tvärsäker på att han har stenkoll på hur det ligger till.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Ropade hem en Cartier Santos Galbee idag på Kaplans, längesen jag såg fram emot en klocka såhär mycket! Ska bli kul att få hänga här lite :)

Finns det någon guide på hur man plockar av länken? Tänkte ultraljudstvätta och fina till den lite.
Tackar! Det är denna klockan, 1985

index.png
:

Grattis! Men det är väl ändå en Caree? Glasringen (glaskvadraten?) är ju rak. Sen kom väl Galbee på 90-talet?

Baksidan av länken säger mer i detta fall.
7E9D9EB0-6A5A-4B2D-9528-C5A9A4751A19.png

Tror @Aurum beskrev tidigare i tråden hur man får av länken. För den vill man nog tvätta.

/B
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Baksidan av länken säger mer i detta fall.
7E9D9EB0-6A5A-4B2D-9528-C5A9A4751A19.png

Tror @Aurum beskrev tidigare i tråden hur man får av länken. För den vill man nog tvätta.

/B
Just länkens baksida är ett rätt dåligt sätt att kolla modell då det finns tre varianter för Carreen. Tror inte detta är något problem för de som läst tråden, men det har kommit upp ett par ggr på sistone.

Carree:
Liten bula på baksidan av boett för automatiska damurverket
Platt/plan glasring och individuella länkbitar
Datumfönster kl 3

Galbee:
Böjd glasring och länkbitar
Ofta datum kl 6
Oftast batteriverk och platt baksida. Finns automatiska men de är klart plattare än Carree.

Finns fler detaljer men tror detta är de mest uppenbara.
 
Senast ändrad:

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Just länkens baksida är ett rätt dåligt sätt att kolla modell då det finns tre varianter för Carreen. Tror inte detta är något problem för de som läst tråden, men det har kommit upp ett par ggr på sistone.

Carree:
Liten bula på baksidan av boett för automatiska damurverket
Platt/plan glasring och individuella länkbitar
Datumfönster kl 3

Galbee:
Böjd glasring och länkbitar
Ofta datum kl 6
Oftast batteriverk och platt baksida. Finna automatiska men de är klart plattare än Carre.

Finns fler detaljer men tror detta är de mest uppenbara.

Var inte ute efter modell. Det var rätt uppenbart tyckte jag. Jag fiskade efter hur man tar av länken, vilket jag tror mig minnas att du beskrev tidigare. Då tänkte jag att baksidan av ändlänkarna kunde hjälpa.

/B
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var inte ute efter modell. Det var rätt uppenbart tyckte jag. Jag fiskade efter hur man tar av länken, vilket jag tror mig minnas att du beskrev tidigare. Då tänkte jag att baksidan av ändlänkarna kunde hjälpa.

/B
Mitt svar var inte bara riktat till dig. Men visst, denna länken satt bara på Carree. Tror alla länkar på Santos i 29 mm tas av på samma vis. Alla sitter med solida stift med midja som låser i en hylsa.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Mitt svar var inte bara riktat till dig. Men visst, denna länken satt bara på Carree. Tror alla länkar på Santos i 29 mm tas av på samma vis. Alla sitter med solida stift med midja som låser i en hylsa.
Så klart inte, men tack. Mitt inlägg var egentligen en uppmaning till @vintagewatchguy att leta upp svaret på sin fråga bland dina gamla inlägg. Men nu fick han det serverat.

/B
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Återkommer med fler bilder under dagen, tyckte att den var riktigt bra och värt att ta risken... visst kan man lita på en tysk operasångare och skådis ? ;)
IMG-20190709-WA0000.jpg
Alltså den är sjukt bra! Hojta om du bangar ur eller vill köpa ngt annat :)

Edit. Är glasringen borstad?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Glasringen är borstad. Vissa verkar ha varit från fabrik med de färgade tavlorna. Denna borstning ser iofs inte orörd ut, men kan vara bilden också.
Intressant, tack för den kunskapen :)
Skulle få bättre bilder under dagen, jag får återkomma då. Ser också ut som att sekundvisaren är lite böjd men kan vara bilden.

Tänkte också på visaren. Hur som en riktigt fet och kul Santos. Hoppas den är så bra som första känslan är!
 

TJ Mackey

Omega
Plockade fram min gamla automatiska Santos i veckan. Försöker reda ut om huruvida det är en Galbee eller Carree. Tänkte att det var en carree, men blir osäker på länken och skruvarna?
54CADEDC-5A2D-428D-8854-14EC7FC7B2B3.jpeg
 
Topp