• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Tycker definitivt det låter fel att köpa ett såpass dyrt band i fel storlek. Annars kanske man ska leta upp en annan mindre tillverkare? Denna verkar göra fina band:
s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/Handmade...814550?hash=item2621805056:g:mdwAAOSwWf9dJMIH
Varit sugen själv...

Fina band!

Ett alternativ är ju bespoke av ngn skicklig. Jag är som tidigare nämnts nöjd med detta från @Fredrik (Swe)
Screenshot_20190730_164210.jpg
Tack för bra tips, båda såg fina ut.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Fast de har knappt kostat 50’ för bra ex. Min första för ett antal år sedan kostade typ 5,5’ euro. Nya modellen i helguld kostar 350’...
Ja just Cartier överlag var ett dåligt exempel. Tänkte mer på Rolex. Blir lite småsugen på en 5513 ibland men med priserna som är nu är det sjukt.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Tänkte lämna in Santosen till nån urmakare för att fixa följande:
  • Sekundvisaren
  • Vrida rätt glasringen (viktigt att skruvarna inte slits vid arbetet)
  • Kronan behöver skruvas fast, åker av då man försöker vrida tiden medurs.
  • Ultraljudstvätt
Tänkte möjligtvis lämna in den hos Gastons i Göteborg men tar gärna emot andra förslag/tips.
 

AndersB72

Omega
Jag funderar lite kring min lilla kvarts-tank...har försökt lära mig mer om dessa men går lite bet på just detta märke...verkar vara mycket enklare att hitta info kring Rolex Omega mfl vad gäller referens-beskrivningar etc :-(

Det jag egentligen är konfunderad över är att jag tror att talan borde ha "Must de Cartier", är inte alla klockor med "Vermeil" inkluderad i denna serie?
Min klocka har dock bara "Cartier" på tavlan utan "Must de", kan den ha blivit bytt eller är det någon sen variant av "Must de"-serien? Jag köpte ju denna som renoverings-objekt, så jag vet att det sitter ett cal 81 i eftersom jag servat o fixat verket själv, antar att 6 81 006 är själva ref numret? och det jag suddat ut är serie-numret?
fullsizeoutput_2f7.jpeg
fullsizeoutput_2fa.jpeg
 

Psykel

Patek
Jag funderar lite kring min lilla kvarts-tank...har försökt lära mig mer om dessa men går lite bet på just detta märke...verkar vara mycket enklare att hitta info kring Rolex Omega mfl vad gäller referens-beskrivningar etc :-(

Det jag egentligen är konfunderad över är att jag tror att talan borde ha "Must de Cartier", är inte alla klockor med "Vermeil" inkluderad i denna serie?
Min klocka har dock bara "Cartier" på tavlan utan "Must de", kan den ha blivit bytt eller är det någon sen variant av "Must de"-serien? Jag köpte ju denna som renoverings-objekt, så jag vet att det sitter ett cal 81 i eftersom jag servat o fixat verket själv, antar att 6 81 006 är själva ref numret? och det jag suddat ut är serie-numret?
fullsizeoutput_2f7.jpeg
fullsizeoutput_2fa.jpeg
Tror nog att Cartier tillverkade Tank i vermeil åren innan Must de Cartier lanserades 1977. Kan vara en sån, kanske? Från ca 1975.
Edit: Såg nu att den är quartz. Osäker på om Cartier körde quartz innan Must de Cartier lanserades. @Aurum?
 

AndersB72

Omega
Tror nog att Cartier tillverkade Tank i vermeil åren innan Must de Cartier lanserades 1977. Kan vara en sån, kanske? Från ca 1975.
Edit: Såg nu att den är quartz. Osäker på om Cartier körde quartz innan Must de Cartier lanserades. @Aurum?

Går det att datera den utefter verket som sitter i ? har sökt sidor med info om olika verk/årtal etc utan succé..
 

Psykel

Patek
Det är 23,6 x 30,5 mm (ca)
Alright, herrstorlek då. Den skiljer sig lite mot min Must de Tank: kronan och baksidan.
Här ser man båda på min manuella Must de Tank från 1980. Notera skarven. Skruvarna till baklocket sitter påsidorna. Kronan är mer räfflad vs din kantiga. Borde säkert gå att datera med dom signalementen.
img_7255-jpg.637362

Edit: Om det är serienummer längst ner så är ju din tidigare än min.
 

AndersB72

Omega
Alright, herrstorlek då. Den skiljer sig lite mot min Must de Tank: kronan och baksidan.
Här ser man båda på min manuella Must de Tank från 1980. Notera skarven. Skruvarna till baklocket sitter påsidorna. Kronan är mer räfflad vs din kantiga. Borde säkert gå att datera med dom signalementen.
img_7255-jpg.637362

Edit: Om det är serienummer längst ner så är ju din tidigare än min.

Tror siffrorna som syns är själva ref-nummret, 6 81006, i alla fall hittar jag olika Must de Cartier när jag söker på detta, jag maskade vad jag antar är serienumret, kan man tyda det på något vis?
 

Psykel

Patek
Tror siffrorna som syns är själva ref-nummret, 6 81006, i alla fall hittar jag olika Must de Cartier när jag söker på detta, jag maskade vad jag antar är serienumret, kan man tyda det på något vis?
Möjligt. Men som du ser har jag bara ett nummer på min, så är det inte serienumret så står det nog på insidan.
 
Topp