• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

f.carlsson

Cartier
Som jag förstått det finns egentligen inte namnet Santos Carree (officiellt) utan är ett namn som folk gett den för att särskilja den från Galbee, korrekt? Carree betyder fyrkantig, galbee betyder böjd. Men vad är rätt länk till vilken klocka? (bilder nedan på samma santos modell enligt mig, jag kan iaf inte se ngn skillnad på själva klockan, men med olika länk)
11438877h_zoom_v1560257091404.jpg
5629842e_zoom_v1561459573532.jpg

Cartier använder Carree så vet inte varför Galbee skulle vara officiellare? Båda länkarna du visar är rätt till Carre, bara olika generationer. Nedersta är första generationen.

Jag har en Santos där handlaren påstod att den var från -82, blir inte riktigt klok på de olika versionerna på länkar likt ovan. På min är de skruvar, är de så enkelt att länken är bytt efteråt?
3DC327C8-9456-4151-88CF-E22C4E873695.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har en Santos där handlaren påstod att den var från -82, blir inte riktigt klok på de olika versionerna på länkar likt ovan. På min är de skruvar, är de så enkelt att länken är bytt efteråt?
3DC327C8-9456-4151-88CF-E22C4E873695.jpeg
Det är en Carree, men om du vill ha svar angående länken får du bjuda på lite fler bilder.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Cartier är å andra sidan en fin avslappnad klocka, tycker verkligen inte man behöver klä upp dem i exotiskt läder. Tror dock jag föredrar ett slätt kalvband som jag har på min Tank, men har inte heller testat cordovan på den. Fler bilder @evki ! Är det Fluco?
Jag skrev finare, inte exotiskt. Även jag skulle föredra ett slätt kalvband om jag ägde en tank.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Cartier är å andra sidan en fin avslappnad klocka, tycker verkligen inte man behöver klä upp dem i exotiskt läder. Tror dock jag föredrar ett slätt kalvband som jag har på min Tank, men har inte heller testat cordovan på den. Fler bilder @evki ! Är det Fluco?

Jo, ett slätt kalvband i bra kvalitet är finare än hästrumpaläder men dessa tenderar att kosta för mycket och jag har misslyckats med att hitta ett som kostar under 500 spänn nytt och duger. Det står kvar på listan.

Bandet skulle bli Nomos Glashutte men såldes som "factory seconds". Har inte märkt några problem med badet förutom att trycket på insidan inte är perfekt. Jag tror det är Fluco. Kanterna är målade och inte vikta som på finare andra Nomos band i cordovan jag har, men det finns band i olika prisklasser på Nomos hemsida.

_8227047.JPG
_8227048.JPG
_8227050.JPG
_8227051.JPG
_8227046.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, ett slätt kalvband i bra kvalitet är finare än hästrumpaläder men dessa tenderar att kosta för mycket och jag har misslyckats med att hitta ett som kostar under 500 spänn nytt och duger. Det står kvar på listan.

Bandet skulle bli Nomos Glashutte men såldes som "factory seconds". Har inte märkt några problem med badet förutom att trycket på insidan inte är perfekt. Jag tror det är Fluco. Kanterna är målade och inte vikta som på finare andra Nomos band i cordovan jag har, men det finns band i olika prisklasser på Nomos hemsida.

_8227047.JPG
_8227048.JPG
_8227050.JPG
_8227051.JPG
_8227046.JPG
Vikta cordovanband? Har jag aldrig sett. Måste vara väldigt tunt då lädret är rätt styvt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror alla sorters läder går att göra tunna.

C6867278-0C63-4B24-89A4-652F7A09A088.jpeg
Jo, man kan ju hyvla ner allt läder. Tänker jag efter lär inte krokodilband vara speciellt mycket enklare att vika. Inte speciellt förtjust i stilen men det är en annan sak. Tycker även det är tråkigt med plast på kanten så utbudet blir ju begränsat.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jo, man kan ju hyvla ner allt läder. Tänker jag efter lär inte krokodilband vara speciellt mycket enklare att vika. Inte speciellt förtjust i stilen men det är en annan sak. Tycker även det är tråkigt med plast på kanten så utbudet blir ju begränsat.

Ja, borde vara lika lätt/svårt. Lange.

EA80EAA4-3347-409B-8F32-CB00F1EF14DF.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte om jag någonsin har provat en klocka som sitter så snyggt och bra runt handleden som Santos. Jag har knappt burit något annat de senaste veckorna.
166E3428-718A-42D5-AC7E-B958366F3FDB.jpeg

0086E8DF-E0ED-4101-9A83-8D277A8BBA36.jpeg
Liten men maskulin/hård i sin utformning. Många detaljer utan att det känns plottrigt eller överarbetat. Är en av de modeller jag är väldigt tacksam att jag testat och gett en chans.

Lite kul i sammanhanget är att när jag var på semester med tre vänner så bar jag min Santos. En bit in på resan ville alla tre också ha en Santos, helt oväntat då jag inte ens försökt sälja in den. Nu har iaf två av tre var sin Carree.
 
Topp