• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Och det är tydligen inte den samma klocka som diskuteras. Det var mitt misstag - centrumet för visarna ser ut att vara något större än vad jag är van vid att se.
Uppenbart att det är olika storlek på den i auktionen och den på C24, proportionerna är helt olika. Jag ville klargöra att modellen finns i en mindre variant. Kan ju vara bra om någon är på jakt efter en 27:a och hittar en till kanonpris för att den är 23 mm. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
På vilken auktion gick den där? 21’, ja tack. Det lönar sig att ha en lista med auktionssidor som man scannar av ofta, jag har typ tre stycken, inte helt optimalt...
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fan den glömde jag.. :banghead:

Varför inte? Helt ologiskt resonemang.
Auktioner är det som mest definierar ett marknadspris. Finns massa köpare som bjuder vad de är beredda att betala och här var högsta betalningsviljan 21k.

Enda anledningen att inte vilja diskutera auktionsresultat som man anser är låga är för att man vill behålla inflaterade priser på en begränsad marknadsplats som KS.
Jag skulle vara ironisk men märker att jag inte uttryckte det tillräckligt tydligt.

Var ju någon medlem som påstod att auktionspriser inte var något bra underlag för marknadspris, vilket det som du är inne på är.
 

Floffen

Panerai
Nytt strap från Molequin. Kan rekommendera deras grained calf, bra tjocklek.

7C9EC730-AD63-4A53-BE4D-E63C28FF16B4.jpeg
0D45E6D6-343F-4117-9212-A9276E765AFA.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra fråga, hur ser man det?
Inte alltid helt lätt, men bästa sättet är nog att lägga en droppe på skinnet. Om den inte sjunker in är det lackat. Bilstolar är alltid lackade medan finskor typ aldrig är det. Allt skinn som behöver lädervård är olackat. Jag har svårt att betala premiumpris för lackat läder då det inte slits fint och ogillar gummikänslan. Tror att de mesta mönstrade (grained) läder är spaltläder som sedan är lackat och stämplat.

Sedan är ju tex allt, eller nästan iaf, vitt läder lackat då man inte kan färga in skinnfärgat läder så det blir ljusare än ursprungsfärgen på skinnet.
 

Floffen

Panerai
Inte alltid helt lätt, men bästa sättet är nog att lägga en droppe på skinnet. Om den inte sjunker in är det lackat. Bilstolar är alltid lackade medan finskor typ aldrig är det. Allt skinn som behöver lädervård är olackat. Jag har svårt att betala premiumpris för lackat läder då det inte slits fint och ogillar gummikänslan. Tror att de mesta mönstrade (grained) läder är spaltläder som sedan är lackat och stämplat.

Sedan är ju tex allt, eller nästan iaf, vitt läder lackat då man inte kan färga in skinnfärgat läder så det blir ljusare än ursprungsfärgen på skinnet.

Testat - sjunker inte in så det är nog lackat då!
 

evki

Audemars
2-Faktor
Inte alltid helt lätt, men bästa sättet är nog att lägga en droppe på skinnet. Om den inte sjunker in är det lackat. Bilstolar är alltid lackade medan finskor typ aldrig är det. Allt skinn som behöver lädervård är olackat. Jag har svårt att betala premiumpris för lackat läder då det inte slits fint och ogillar gummikänslan. Tror att de mesta mönstrade (grained) läder är spaltläder som sedan är lackat och stämplat.

Sedan är ju tex allt, eller nästan iaf, vitt läder lackat då man inte kan färga in skinnfärgat läder så det blir ljusare än ursprungsfärgen på skinnet.

Det värsta med lackat läder är att det inte andas.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Inte alltid helt lätt, men bästa sättet är nog att lägga en droppe på skinnet. Om den inte sjunker in är det lackat. Bilstolar är alltid lackade medan finskor typ aldrig är det. Allt skinn som behöver lädervård är olackat. Jag har svårt att betala premiumpris för lackat läder då det inte slits fint och ogillar gummikänslan. Tror att de mesta mönstrade (grained) läder är spaltläder som sedan är lackat och stämplat.

Sedan är ju tex allt, eller nästan iaf, vitt läder lackat då man inte kan färga in skinnfärgat läder så det blir ljusare än ursprungsfärgen på skinnet.

I vissa applikationer ja. Just på ett armband tror jag inte det andas nämnvärt i vilket fall? Men stolar och tex ratten i bilen gör det stooor skillnad i komfort.

Jag är inte riktigt med dig ang lackat läder i bilar? Menar du att det alltid är lackat?
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Med mycket få undantag ja.

Och inget lackat läder behöver lädervård? Jag vet att vissa lackade läder inte går att göra lädervård på, tex vita läderskor. Men skinnklädslar i bilar?
Min erfarenhet är att det behövs regelbunden vård. Rengöring givetvis och sedan infettning/läderlotion.

https://bilvardskungen.se/skinnsaten-bilen-gor-tabben/
Ungefär så går jag tillväga (som i ovan länk). Jag använder antingen vanlig "hård" tvål eller sadeltvål att tvätta med. Och sedan någon läderlotion. Till äldre bilar brukar jag använda fett som jag också köper i hästbutiker. Tex nedan från RM Williams som också luktar helt fantastiskt:)
saddle-and-leather-dressing-p3892-98264_medium.jpg




Edit. Ursäkta om det blev lite OT
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Och inget lackat läder behöver lädervård? Jag vet att vissa lackade läder inte går att göra lädervård på, tex vita läderskor. Men skinnklädslar i bilar?
Min erfarenhet är att det behövs regelbunden vård. Rengöring givetvis och sedan infettning/läderlotion.

https://bilvardskungen.se/skinnsaten-bilen-gor-tabben/
Ungefär så går jag tillväga (som i ovan länk). Jag använder antingen vanlig "hård" tvål eller sadeltvål att tvätta med. Och sedan någon läderlotion. Till äldre bilar brukar jag använda fett som jag också köper i hästbutiker. Tex nedan från RM Williams som också luktar helt fantastiskt:)
saddle-and-leather-dressing-p3892-98264_medium.jpg




Edit. Ursäkta om det blev lite OT
Helt ot men enda vården lackat läder och majoriteten av alla bilar behöver är plastvård isf. Inget fett. För att vara lite relevant för tråden kan man med gott resultat tvätta de flesta läderband. Framförallt mörkare band. Man blöter ner hela bandet, använder något avfettande, låter torka långsamt. Är bandet inte lackat kan man välja två typer av infettning. Vill man behålla matt yta ska det vara lösflytande fett. Antingen flytande ren olja eller en hudlotion. Vill man ha glans behöver man vax, dvs hårdare fettprodukt som lägger sig på ytan. På vintageur är inslitna band lite underskattat.
 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Har pga den här tråden (å @Aurum) blivit med en liten Santos Dumont med viklås. Vilka ska man vända sig till om man vi ha ett tunt å fint band till den? Finns det någon i Sverige som tillverkar?
Fick hem ett band från https://www.atelier-romane.com/ för ett tag sen. Jag köpte ett Barenia tan till min Datejust. Är väldigt nöjd.
4583D71B-0E00-4642-83CB-000AB0BB07A4.jpeg

Förlåt för Rolex kladdet i tråden ;)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Har pga den här tråden (å @Aurum) blivit med en liten Santos Dumont med viklås. Vilka ska man vända sig till om man vi ha ett tunt å fint band till den? Finns det någon i Sverige som tillverkar?

Alltid kul med nya klockor i tråden. Några bilder? ;)
Vilken typ av viklås har du? Tar det enbart skräddarsydda band där båda delar monteras fast till viklåset med stiftar?
 
Topp