• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

evki

Audemars
2-Faktor
Frugans 27mm har datum klockan 3 också.
Är du säker? Har du referens/serie-nummer?

Vet inte om @Mazdak 's klocka är det men det finns Panthere i helguld som mäter 27 utan krona

Screenshot 2019-11-26 at 11.48.42.png
 

evki

Audemars
2-Faktor
Blir inte klok på referensnummer. Får dubbelkolla på den jag fixade fram senast. Vissa anger ju 883968 till 29 mm, men de flesta till 27 mm.

Om du tittar på den @aleks visar och jämför den med @Mazdak s klocka det ser ut att ver mer gods runtom bezeln på modellen i stål vilket skulle förklara de två extra millimetrar. Men håller med att ref går det knappast att lita på.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att det är mer sannolikt att klockan lämnade Cartier i detta utförande än att någon har lagt tid och pengar på att slakta en santos i platina - har aldrig sett dessa i vitguld och då måste de "vita" länkbitarna vara stål eller platina. Att Christies skulle inte se en franken har jag svårt att tro.
 
  • Like
Reactions: PJW

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Vad skulle man se upp med? Att något parat ihop en vitguldskllcka med en gulguld? Var det inte han som aldrig sett en TT i vit/gulguld?
Jo han hade aldrig sett den som funnits på forumet förr.

Jag tycker att det är mer sannolikt att klockan lämnade Cartier i detta utförande än att någon har lagt tid och pengar på att slakta en santos i platina - har aldrig sett dessa i vitguld och då måste de "vita" länkbitarna vara stål eller platina. Att Christies skulle inte se en franken har jag svårt att tro.
Jag har sett Carree i vitguld på länk
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag är inte sylvass på Carree, eller Cartier generellt för den delen, men nog har man väl sett en och annan modell som kanske inte funnits i omfattande produktion och det är väl inte osannolikt att detta är någon specialbeställning eller dylikt. Jag ser personligen inga anledningar att den skulle vara farlig. Farligt kool, kanske.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Efter att idag ha testat Cartier Santos medium och large konstaterar jag, som många nämnt, att proportionerna på medium känns mer rätt men jag tycker den blir för liten... och länken behöver förlängas för att passa. Large känns bra storleksmässigt men ändå inte helt hundra. Vad är era erfarenheter av de olika storlekarna? Är storleken bara en vanesak?
Nedan en jämförelse av min Speedmaster och Santos ”Large”:
E8DDCF80-59F1-4EDF-B051-27C3ED074628.jpeg
Den där är ju typ lika stor som speedyn som är en stor racingchronograph. Medium som en sub.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Nu är det säkert på gränsen mellan nörderi och någon diagnos men jag finner sådana små detaljer intressanta. (Blev inspirerad av en annons på en sea-dweller med "straight "m". Vem bryr sig om sådana saker?..)

Den första Santos Carreé kom med en vit emaljtavla och en länk utan skruvar. Emaljerade urtavlor är klart finare än de senare i solitt silver, men den första länkens konstruktion var inte så slitstark och skadades lätt om man böjde länken för mycket. Jag trodde att Cartier uppdaterade länken till den med skruvar samtidigt som de bytte ut emaljtavlor till silvertavlor, men det visar sig har funnits ett antal klockor som hade den nyare länken och emaljerade urtavlor. Klockan på bilden är från 1994 såldes av första ägaren som hade inte använt den sedan är 2000 när Cartier bytte packningarna och klockan trycktestades. Man blir riktigt tacksam att det finns sådana fantastiska människor som sparar fina klockor för framtida generationer! :)

_B287466 copy.jpg
 
Topp