• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

evki

Audemars
2-Faktor
Vilken väljer du? 29mm vs 25mm (ja, skjutmåttet säger att Dumonten är 24.7mm bredd)

_C157540.JPG
_C157542.JPG
_C157546.JPG
_C157547.JPG
_C157548.JPG
_C157550.JPG
_C157551.JPG
_C157552.JPG
_C157553.JPG
_C157554.JPG
_C157556.JPG
_C157559.JPG
 

evki

Audemars
2-Faktor
Som alltid imponerad över skicket på klockorna och kvaliteten på bilderna! Dumonten har väldigt höga bandhorn, hur fungerar det med bandet när den sitter på handleden?

Tack! Ja, skicket verkar vara rätt så bra för en sjuttiotalist.
Alla klockans kanter har bevels, tom insidan av bandhorn, så jag tror att Cartier tänkte på att bandet ska sitta lite lägre än kanterna. Jag gillar hur ”fyrkantigt” klockan ser ut. Det blir kanske bättre med ett tjockare band - ska prova längre fram.

D72FB29F-B88C-4AD4-98D7-B3C6ED07E312.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Ja, skicket verkar vara rätt så bra för en sjuttiotalist.
Alla klockans kanter har bevels, tom insidan av bandhorn, så jag tror att Cartier tänkte på att bandet ska sitta lite lägre än kanterna. Jag gillar hur ”fyrkantigt” klockan ser ut. Det blir kanske bättre med ett tjockare band - ska prova längre fram.

D72FB29F-B88C-4AD4-98D7-B3C6ED07E312.jpeg
Tyckte mig se den fasningen också. Jag förmodar de satt på vanliga tunna band från fabrik? Flucobandet är ju inte direkt tunt runt bandstiftet. Intressant att se vad du tycker om modellen, själv har jag aldrig riktigt bestämt mig för vad jag tycker om den lilla tjockisen. Förstår charmen med en knubbig boett men tycker den nästan lite overkligt tunna f piguet dumont lockar mer i teorin. Är två klockor som trots att de är så lika måste kännas väldigt annorlunda. 2 mm extra och tunnheten bör göra att f piguet känns rätt mycket större.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Har gått och blivit småkär i Santos Galbée. Nu vill jag ha en i hel stål. Vad bör man tänka på vid köp av en? Vad är rimlig pris, osv. Tacksam för tips!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har gått och blivit småkär i Santos Galbée. Nu vill jag ha en i hel stål. Vad bör man tänka på vid köp av en? Vad är rimlig pris, osv. Tacksam för tips!
Jag skulle säga att det viktigaste är skicket på boett och länk. Skruvarna ska vara blanka på länken och resten av länken ska vara borstad. Quartz är plattare vilket kan vara trevligt. 15-20 är ett rimligt intervall. Toppskick med fullset kanske lite mer.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tyckte mig se den fasningen också. Jag förmodar de satt på vanliga tunna band från fabrik? Flucobandet är ju inte direkt tunt runt bandstiftet. Intressant att se vad du tycker om modellen, själv har jag aldrig riktigt bestämt mig för vad jag tycker om den lilla tjockisen. Förstår charmen med en knubbig boett men tycker den nästan lite overkligt tunna f piguet dumont lockar mer i teorin. Är två klockor som trots att de är så lika måste kännas väldigt annorlunda. 2 mm extra och tunnheten bör göra att f piguet känns rätt mycket större.

I detta fall känner jag att jag behöver köpa FP Dumonten också (någon som vill byta? Jag har bra grejer ;) ). Inte för att prova och jämföra utan för att jag vill ha den också. I mina ögon är klockorna tillräcklig olika. Tjockisen, som vi kan fortsätta kalla Santos Dumont 78097, är en annorlunda Santos - boetten är relativt tjock, men samtidigt small och lång och detta gör att den upplevs mer som en Tank än som en Santos i vad gäller proportionerna. Den är helt enkelt udda.

En kul sak som talar massor om Cartiers designgenialitet är att den synliga delen av urtavlan är exakt lika bred som bandet, dvs 17.5mm.
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
I detta fall känner jag att jag behöver köpa FP Dumonten också (någon som vill byta? Jag har bra grejer ;) ). Inte för att prova och jämföra utan för att jag vill ha den också. I mina ögon är klockorna tillräcklig olika. Tjockisen, som vi kan fortsätta kalla Santos Dumont 78097, är en annorlunda Santos - boetten är relativt tjock, men samtidigt small och lång och detta gör att den upplevs mer som en Tank än som en Santos i vad gäller proportionerna. Den är helt enkelt udda.

En kul sak som talar massor om Cartiers designgenialitet är att den synliga delen av urtavlan är exakt lika bred som bandet, dvs 17.5mm.
Ta med kameran till Norrköping så kan vi jämföra dumonter :)
 

VallMacks

Cartier
@ANALOGUE Är hemskt ledsen ifall mitt pris förolämpar någon. Har inte stenkoll på vad den är värd. Tvivlar dock starkt på att den skulle gå för 40k.
Men då vet jag att du inte är intresserad iallafall ;) Finns inte jättemycket likadana objekt här på KS att jämföra med.
 

VallMacks

Cartier
+1

Endast en ägare. Dvs Maxvall har ägt den sedan 1993?

Det var känsligt detta märker jag. Ändrade till "endast en bärare" istället. Den passar lixom inte så bra på mig. Därav att jag inte har burit den.
Och hon jag har köpt den av har sitt namn på certet. Vad skönt att vi fick rätat ut lite frågetecken. Nu är det bara priset som återstår att se med andra ord.
Tack så hemskt mycket för er hjälp, ovärderligt! Man vet att man kan lita på den härliga KS-andan. :cool:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Topp