• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Ska man lägga klockan i tvättstugan för att sprintarna ska släppa?
Det är inte min idé, men det verkar vara att vissa gör det för att kunna rengöra själva klockan och länken inte för att sprintarna ska släppa.
”Fråga 2: vill gärna ta bort länken för att kunna rengöra den ordentligt”
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det är inte min idé, men det verkar vara att vissa gör det för att kunna rengöra själva klockan och länken inte för att sprintarna ska släppa.
”Fråga 2: vill gärna ta bort länken för att kunna rengöra den ordentligt”
Är tanken att den ska bli ren av att det är fuktigt i tvättstugan då eller?
 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
38586CC3-BED3-4881-95D0-14749D7AC6ED.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En artikel om Ralph Laurens klockor i How to Spend It (FTs helgtidskrift). Det handlar en del om Cartier, så jag lägger den i den här tråden.

https://howtospendit.ft.com/articles/208151-life-timepieces-ralph-lauren

B582FA70-9227-4E5C-A639-2F38643FE6F1.jpeg
Beundrar verkligen Ralph, känner också igen mig lite i samlandet som i Ralphs fall inte är samlande men spretigheten är den samma. Inte snö in på en viss tillverkare eller stil utan köpa/bära det man gillar. Det behöver inte vara svårare än så. Tyvärr har man inte riktigt samma budget. Trevlig artikel!
 

DrDre

Patek
Beundrar verkligen Ralph, känner också igen mig lite i samlandet som i Ralphs fall inte är samlande men spretigheten är den samma. Inte snö in på en viss tillverkare eller stil utan köpa/bära det man gillar. Det behöver inte vara svårare än så. Tyvärr har man inte riktigt samma budget. Trevlig artikel!

Jo, det ligger något sympatiskt i passionen och i inställningen *jag köper klockor jag tycker om* och så blir det allt från frimärksstora Cartier till Paneris och IWC pilot på över 50mm.
C252BB28-4615-4844-81C4-AE9721C4D0D1.jpeg
 
Senast ändrad:

klockfille

Breitling
Hejsan,
jag är student och ganska grön i klocksfären. Mitt första köp var en speedmaster. Nu tänkte jag, eftersom jag fått jobb som kostymnisse i sommar, införskaffa min första dressare. Trots att jag är grön, så har jag en ganska bestämd uppfattning om vad jag tycker är snyggt – en fyrkantig cartier på läder! Vilken ref / modell skulle ni rekommendera som "instegs-cartier"? Gärna automat och på läder!
 

Wibo

Omega
Hejsan,
jag är student och ganska grön i klocksfären. Mitt första köp var en speedmaster. Nu tänkte jag, eftersom jag fått jobb som kostymnisse i sommar, införskaffa min första dressare. Trots att jag är grön, så har jag en ganska bestämd uppfattning om vad jag tycker är snyggt – en fyrkantig cartier på läder! Vilken ref / modell skulle ni rekommendera som "instegs-cartier"? Gärna automat och på läder!
Jag skulle starkt rekommendera en Cartier Tank. Jag äger själv en Tank solo. Hade kikat på en Tank Americaine, men de e något dyrare än solon.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Hejsan,
jag är student och ganska grön i klocksfären. Mitt första köp var en speedmaster. Nu tänkte jag, eftersom jag fått jobb som kostymnisse i sommar, införskaffa min första dressare. Trots att jag är grön, så har jag en ganska bestämd uppfattning om vad jag tycker är snyggt – en fyrkantig cartier på läder! Vilken ref / modell skulle ni rekommendera som "instegs-cartier"? Gärna automat och på läder!
Skulle rekommendera manuellt urverk över automat. Mer klassiskt och du slipper ofta några extra mm i tjocklek. Men Cartier är också ett av få märken som helt kommer undan med att ha quartz-urverk i sina klockor så uteslut inte quartz om designen är en fullpoängare. Uppskattar du ett manuellt urverk i sig så ska du såklart satsa på en sån.
Har du budgeten så tycker jag att du ska satsa på det mest klassiska du kan: en Tank Normale eller Louis i 18k med några decennier på nacken. Kan vara lite svåra att få tag i, men dyker förr eller senare upp på KS också. Kan vara klurigt att köpa över Chrono24. Ojämn prissättning och en del fallgropar.


Budget på 5-10k: fint ex av Must de Cartier Tank (förgylld, vanligast i quartz). Kan vara svårt att hitta ett fint ex.
15-20: en Tank Solo (quartz) eller en begagnad Tank Basculante i stål
25-40: 18k Tank Louis/Normale. Basculante med schysst manuellt urverk.
+40: Collection Privée Tanks Louis, äldre (1970-) väldigt fina Louis och Normale.
 

klockfille

Breitling
Skulle rekommendera manuellt urverk över automat. Mer klassiskt och du slipper ofta några extra mm i tjocklek. Men Cartier är också ett av få märken som helt kommer undan med att ha quartz-urverk i sina klockor så uteslut inte quartz om designen är en fullpoängare. Uppskattar du ett manuellt urverk i sig så ska du såklart satsa på en sån.
Har du budgeten så tycker jag att du ska satsa på det mest klassiska du kan: en Tank Normale eller Louis i 18k med några decennier på nacken. Kan vara lite svåra att få tag i, men dyker förr eller senare upp på KS också. Kan vara klurigt att köpa över Chrono24. Ojämn prissättning och en del fallgropar.


Budget på 5-10k: fint ex av Must de Cartier Tank (förgylld, vanligast i quartz). Kan vara svårt att hitta ett fint ex.
15-20: en Tank Solo (quartz) eller en begagnad Tank Basculante i stål
25-40: 18k Tank Louis/Normale. Basculante med schysst manuellt urverk.
+40: Collection Privée Tanks Louis, äldre (1970-) väldigt fina Louis och Normale.
Tack så mycket!! Uppskattas verkligen. Ska gräva ned mig i dessa och undersöka olika alternativ! :)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Tack så mycket!! Uppskattas verkligen. Ska gräva ned mig i dessa och undersöka olika alternativ! :)
Gör så! Spana också in alla aktiva och gamla annonser på Köp och sälj så ser du vilka modeller som snurrar på forumet och hur priserna ser ut!
Hodinkee har också mycket bra material om Cartier och Tank, t.ex.
https://www.hodinkee.com/articles/cartier-hodinkee-10-best-stories
https://www.hodinkee.com/articles/my-cartier-tank-matt-hranek

Och ytterligare ett tips: köp för tusan inte en för stor Tank! De ska vara riktigt små ;)
Gable-26304.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det var meningen som ett litet skämtsamt svar men det kanske inte flög. För att svara seriöst så nej, när jag söker runt så får jag bara upp några gamla artiklar samt om Rolex ökningar 2020. Har du sett några rykten eller?
Enligt Cartierbutiken i stan skulle de höja priserna 1 april, men det var för typ 1.5 månad sen. Nymans hade inte hört något i närtid.
 
Topp