• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

evki

Audemars
2-Faktor
Örnen har landat.
Nej, det kommer inte handla om varken Omega eller månen. Det är bara ett litet cartierpaket. Som jag hade hintat är det en klocka som är ny för Cartiertråden men också inte. Någon som vill försöka och gissa vad det är?

_6248963.JPG
_6248965.JPG
_6248967.JPG
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Bingo! Hur visste du? :)
Cartier Tank LC 78086 med den stora kronan (Big Crown?). För att vara en 70-talare är den i ruskigt bra skick!
Är jag en gubbe nu? :oldman:

_6248970.JPG
_6248971.JPG
_6248975.JPG
_6248976.JPG
_6248979.JPG
_6248980.JPG
Sådärja! Mycket bra. Nu blev jag bara ännu mer övertygad om att det är sådan jag behöver framöver. Har letat lite halvt ett tag efter liknande och grämer mig fortfarande att jag ej köpte en fabriksisad sådan för 2 år sen för rätt liten peng..

Stort grattis!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

evki

Audemars
2-Faktor
Sådärja! Mycket bra. Nu blev jag bara ännu mer övertygad om att det är sådan jag behöver framöver. Har letat lite halvt ett tag efter liknande och grämer mig fortfarande att jag ej köpte en fabriksisad sådan för 2 år sen för rätt liten peng..

Stort grattis!

Tack! Du har helt rätt - du behöver en sådan och den isade (från Tyskland?) hade suttit finfint på dig. Det lär dyka upp fler - dessa är inte så ovanliga egentligen. Dock har jag aldrig sett just en tjock Tank LC (med 78x verk) på länk förut och var lite orolig kring huruvida länken och klockan verkligen hörde ihop. Men kombon verkar vara reko.

En gammal annonsbild som visar en ultratunn variant på en likadan länk.

cb0272_7db415c6688c4b618bc0482e46b0587e~mv2_d_1206_1600_s_2.jpg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hade span på den men ja, länken var kort.
Tack! Du har helt rätt - du behöver en sådan och den isade (från Tyskland?) hade suttit finfint på dig. Det lär dyka upp fler - dessa är inte så ovanliga egentligen. Dock har jag aldrig sett just en tjock Tank LC (med 78x verk) på länk förut och var lite orolig kring huruvida länken och klockan verkligen hörde ihop. Men kombon verkar vara reko.

En gammal annonsbild som visar en ultratunn variant på en likadan länk.

cb0272_7db415c6688c4b618bc0482e46b0587e~mv2_d_1206_1600_s_2.jpg
Yep den fanns i Tyskland. Dök upp sen igen med typ 100% påslag. Kan dock ha varit en annan iofs.
Tycker mest att det är den lilla modellen som dyker upp på länk.
Föredrar nog också din länk före dropplänken även om den är kool.

Hur är det med länken förresten, skruvade länkbitar eller behöver man klippa hos guldsmed som med @aurum’s Tortue?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Du har helt rätt - du behöver en sådan och den isade (från Tyskland?) hade suttit finfint på dig. Det lär dyka upp fler - dessa är inte så ovanliga egentligen. Dock har jag aldrig sett just en tjock Tank LC (med 78x verk) på länk förut och var lite orolig kring huruvida länken och klockan verkligen hörde ihop. Men kombon verkar vara reko.

En gammal annonsbild som visar en ultratunn variant på en likadan länk.

cb0272_7db415c6688c4b618bc0482e46b0587e~mv2_d_1206_1600_s_2.jpg
Även sett Dumont med f piguet på denna länk så den användes nog flitigt.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Hade span på den men ja, länken var kort.

Yep den fanns i Tyskland. Dök upp sen igen med typ 100% påslag. Kan dock ha varit en annan iofs.
Tycker mest att det är den lilla modellen som dyker upp på länk.
Föredrar nog också din länk före dropplänken även om den är kool.

Hur är det med länken förresten, skruvade länkbitar eller behöver man klippa hos guldsmed som med @aurum’s Tortue?

Just min hade tre länkbitar med skruvar. Det sitter två länkbitar från boetten kl.6 så jag är lite osäker om det var en senare modifiering eller om det är en OEM lösning. Smidigt är det iaf - fick ta bort en länk för en tajtare passning. Länken är oerhört följsam och skön så jag vill nästan ha det lika tajt som jag brukar har mina läderarmband.
Det ligger en ultratunn variant hos Meertz men den är för dyr för att vara såpass sliten (menar urtavlan).

Trevligt att se den efter alla kopior i tidigare inlägg. Den skulle Goldberger gilla.

Tack! Har lagt ut några bilder på instagram - får se om Herr Goldberger lajkar dem :)


Känner rent spontant att det inte är någon sommarklocka dock - har aldrig burit "guld på guld" förut och känner mig lite blyg. Eller är det trams?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Även sett Dumont med f piguet på denna länk så den användes nog flitigt.

Ja, och Cartiercodex hade uppgifter om just denna ref på länk också så det borde inte vara några konstigheter. Egentligen är länken svinenkel i konstruktion, men vackert och enkelt brukar höra ihop.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, och Cartiercodex hade uppgifter om just denna ref på länk också så det borde inte vara några konstigheter. Egentligen är länken svinenkel i konstruktion, men vackert och enkelt brukar höra ihop.
Ja, finns ju mycket annat liknande. De ör dock oftast inte lika smäckra. Kallas väl rislänk även dessa?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sådärja! Mycket bra. Nu blev jag bara ännu mer övertygad om att det är sådan jag behöver framöver. Har letat lite halvt ett tag efter liknande och grämer mig fortfarande att jag ej köpte en fabriksisad sådan för 2 år sen för rätt liten peng..

Stort grattis!

Hur ser en fabriksisad ut?


Bingo! Hur visste du? :)
Cartier Tank LC 78086 med den stora kronan (Big Crown?). För att vara en 70-talare är den i ruskigt bra skick!
Är jag en gubbe nu? :oldman:

_6248970.JPG
_6248971.JPG
_6248975.JPG
_6248976.JPG
_6248979.JPG
_6248980.JPG

Fantastiskt fin - och inte alls vad jag hade gissat på! :)
 
Senast ändrad:
Topp