• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

alex_c

Cartier
2-Faktor
Tanken på grönt saffiano. Tycker det blev bra!
4B893408-0A91-49D9-B4EA-FA796211F164.jpeg
1E391F19-E0F3-4028-98EF-8F5EC2CC6BB1.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Thank you sir!
Datejust är lite minimum för mina 17.5-18cm handleder känner jag. Kan vara så att jag behöver en Galbee XL möjligtvis men gillar verkligen med datumet under eller på sidan :) vi får se! En Reverso Grande Taille satt perfekt
Mer en fråga om att ge det en chans, man vänjer sig vid det mesta och dina handleder verkar vara nära medel.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Mer en fråga om att ge det en chans, man vänjer sig vid det mesta och dina handleder verkar vara nära medel.
Helt rätt, mindes fel dock, har 18.5cm handleder när jag dubbelkollade. Men jag tror ändå en icke-xl skulle omfamnas med kärlek från min sida + tycker att de verkar vara oerhört prisvärda för en sådan klassisk och cool modell.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Thank you sir!
Datejust är lite minimum för mina 17.5-18cm handleder känner jag. Kan vara så att jag behöver en Galbee XL möjligtvis men gillar verkligen med datumet under eller på sidan :) vi får se! En Reverso Grande Taille satt perfekt
Behöver och behöver.. många med större handleder än du som burit små klockor snyggt. Det är ju inte som att välja storlek på ett klädesplagg direkt. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt rätt, mindes fel dock, har 18.5cm handleder när jag dubbelkollade. Men jag tror ändå en icke-xl skulle omfamnas med kärlek från min sida + tycker att de verkar vara oerhört prisvärda för en sådan klassisk och cool modell.
Så länge man köper beg är det ju inte hela världen om man inte skulle trivas. XL är också rätt fin men klart klumpigare än 29an.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Så länge man köper beg är det ju inte hela världen om man inte skulle trivas. XL är också rätt fin men klart klumpigare än 29an.
Kanske att svära lite i kyrkan men tänker att de kan upplevas lite annorlunda om man sätter de på läder. Bli lite mer dressklocka där jag tycker mindre kan bli mer eleganta. Men som alla duktiga klockentusiaster säger här så är det ju en vane- och smaksak.
Tack för all hjälp! Älskar det här forumets och engagemanget!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Större än Dumont. Panthere är däremot en bättre modell, men den är ju fyrkantig och inte rund.
DCD86BFD-11B7-4171-B629-607EF3ECDB3C.jpeg

Finns fler bilder i tråden.
Håller med. Dock tycker jag Panthere blir lite väl lik Dumont i min lilla samling. Eller iofs skulle man kunna ha den i stål.
Skulle vilja att Cougar var vattentät. Ett tunt litet gummi och ha den att bada med.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Thank you sir!
Datejust är lite minimum för mina 17.5-18cm handleder känner jag. Kan vara så att jag behöver en Galbee XL möjligtvis men gillar verkligen med datumet under eller på sidan :) vi får se! En Reverso Grande Taille satt perfekt
Det minsta :) Datejust med sina 36mm är optimal för mig (mina handleder ca 17-17,5 cm). Framförallt tjocklek och boettens form tycker jag påverkar mycket. Ex Datejust med _senare_ ref upplever jag betydligt större än 36mm (trots att den är just 36mm). Santos sitter makalöst skönt på handleden, mycket för att den är tunn och rundad så den följer handleden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller med. Dock tycker jag Panthere blir lite väl lik Dumont i min lilla samling. Eller iofs skulle man kunna ha den i stål.
Skulle vilja att Cougar var vattentät. Ett tunt litet gummi och ha den att bada med.
Hade för mig den var skyddad till 30 m men ser ingen sådan märkning nu. Badcartier är lite kul, är väl bara Pashan som har rejält skydd av de lite äldre.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Det minsta :) Datejust med sina 36mm är optimal för mig (mina handleder ca 17-17,5 cm). Framförallt tjocklek och boettens form tycker jag påverkar mycket. Ex Datejust med _senare_ ref upplever jag betydligt större än 36mm (trots att den är just 36mm). Santos sitter makalöst skönt på handleden, mycket för att den är tunn och rundad så den följer handleden.

Mycket fint! Upptäckte dock att jag hade 18.5cm vilket kan bli lite gränspuck. 35mm nya santos sitter ju fint men att tapp 4mm på bredden kanske blir lite tight, jämför Tank solo så blir den väldigt liten på mig. Håller med om att modellen avgör mycket och inte bara mm så får testa !
Tack för hjälpen :)

35x42mm Nya Santos medium
27x35mm Tank Solo large
 

Bilagor

  • 1C34E569-8747-4B21-BFF8-BC4876536DE6.jpeg
    1C34E569-8747-4B21-BFF8-BC4876536DE6.jpeg
    317 KB · Visningar: 9
  • 4723EED4-E731-435A-B038-3528AE0ED10A.jpeg
    4723EED4-E731-435A-B038-3528AE0ED10A.jpeg
    410.8 KB · Visningar: 9

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mycket fint! Upptäckte dock att jag hade 18.5cm vilket kan bli lite gränspuck. 35mm nya santos sitter ju fint men att tapp 4mm på bredden kanske blir lite tight, jämför Tank solo så blir den väldigt liten på mig. Håller med om att modellen avgör mycket och inte bara mm så får testa !
Tack för hjälpen :)

35x42mm Nya Santos medium
27x35mm Tank Solo large
Två reflektioner. Nya Santosen har mycket kortare bandhorn, så du kan inte jämföra bredden med de äldre. De äldre är mer av ett armband, medan de nyare mer är kvadrater på band. Tank Solon på din bild har ett lite tveksamt band och sitter alldeles för löst och långt ner på handleden för denna typ enligt mig. Så jag hade rekommenderat ett ostoppat band och bära den ovanför knölen. Det är iaf den klassiska cartierstilen.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Två reflektioner. Nya Santosen har mycket kortare bandhorn, så du kan inte jämföra bredden med de äldre. De äldre är mer av ett armband, medan de nyare mer är kvadrater på band. Tank Solon på din bild har ett lite tveksamt band och sitter alldeles för löst och långt ner på handleden för denna typ enligt mig. Så jag hade rekommenderat ett ostoppat band och bära den ovanför knölen. Det är iaf den klassiska cartierstilen.
Tack för input!
Tror jag testar att buda hem en vanlig Galbee/Carree för att se. Frågan som återstår är bara : two-tone eller isigt med helstål och blåa visare
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för input!
Tror jag testar att buda hem en vanlig Galbee/Carree för att se. Frågan som återstår är bara : two-tone eller isigt med helstål och blåa visare
Båda är fina och känns moderna med rätt tavla. Personligen gillar jag Carreen klart bättre då den är lite råare med sina helt plana borstade ytor som ger ett härligt ljusspel.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Båda är fina och känns moderna med rätt tavla. Personligen gillar jag Carreen klart bättre då den är lite råare med sina helt plana borstade ytor som ger ett härligt ljusspel.
Carreen verkar väldigt sällsynt vs Galbee dock. Vilka ref ska man gå på om om man vill ha two-tone? Tänker att quartz är rätt trevligt på dessa :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Carreen verkar väldigt sällsynt vs Galbee dock. Vilka ref ska man gå på om om man vill ha two-tone? Tänker att quartz är rätt trevligt på dessa :)
Lite lurigt att söka på dessa då folk blandar ihop galbee och carree. Kan tyvärr inte referenserna, men det är bara att identifiera den man själv gillar bäst tycker jag. Jag gillar de tidiga carree med vit emaljtavla i klassiskt Cartiersnitt. De är dock rätt gamla idag så att hitta en i fint skick kan vara lite svårt. Dessa är svåra att polera och jag tycker de förlorar en stor del av charmen så fort de är polerade. Detta är dock snobbism från min sida, men har blivit rätt kräsen med tiden.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Lite lurigt att söka på dessa då folk blandar ihop galbee och carree. Kan tyvärr inte referenserna, men det är bara att identifiera den man själv gillar bäst tycker jag. Jag gillar de tidiga carree med vit emaljtavla i klassiskt Cartiersnitt. De är dock rätt gamla idag så att hitta en i fint skick kan vara lite svårt. Dessa är svåra att polera och jag tycker de förlorar en stor del av charmen så fort de är polerade. Detta är dock snobbism från min sida, men har blivit rätt kräsen med tiden.
Ja har nog ungefär samma smak. Carree har lite skarpare kanter som gör den snyggare + att urtavlan ska vara krispigt vit. Är det bara Carree som har datum vid 3 ? Ser ut som att automatiska Galbee har det också.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Grym! Älskar länken också - de plana ytorna är dyra att tillverka och därför ser man ytterst få länkar med sådana i högglansfinish. Vi hade en sådan i familjen och den var ursnygg!

_8201170.jpeg

_9191218.JPG
Riktigt bra dammodell det där! Länken är riktigt fin, min är dock lite tråkigt polerad, men det är som det är :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Riktigt bra, skulle jag säga! En av de bästa jag testat. Väldigt bekvämt och nätt. Bandhornen gör också att länken verkligen följer handleden på ett sätt som få länkar gör! Jag föredrar den framför Santos-länkarna!
Varianten till 35mm ser så mycket bättre ut än den länken till 38’an.
Kanske får bli att testa en Pasha trots allt
 
Topp