• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Börjat kika på en Tank men har svårt att navigera mellan modeller.

W5200004 - Tank Solo Large

Är detta den "senaste" Tanken som inte är superstor som XL? Ute efter en klassisk Cartier Tank storlek, så det gör inget om klockan är på snudd till "dam"-storlek. Kan känna att Tank Solo Large är på snudd "för stor" på mig till och med. Någon med koll som kan hjälpa visa vägen?

592313.png.scale.314.high.tank-solo-watch-yellow-gold-&-steel.jpg
Tjena! Tror det finns en som slutar på 0025 också som är roséguld, men de ska vara senaste upplagan (funnits i 8-10 år tror jag?).
Har en 004 på ingång så kan posta en wrist shot på den om några dagar (förhoppningsvis)! Den är 27x35mm och tyckte den kändes bra på mina 18.5cm handleder när jag testade, möjligen liiiite lite men är nog mer en vanesak. Stålvarianten i samma storlek upplevde jag mindre av någon anledning, guldet sticker ut mer kanske.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Börjat kika på en Tank men har svårt att navigera mellan modeller.

W5200004 - Tank Solo Large

Är detta den "senaste" Tanken som inte är superstor som XL? Ute efter en klassisk Cartier Tank storlek, så det gör inget om klockan är på snudd till "dam"-storlek. Kan känna att Tank Solo Large är på snudd "för stor" på mig till och med. Någon med koll som kan hjälpa visa vägen?

592313.png.scale.314.high.tank-solo-watch-yellow-gold-&-steel.jpg
Kika under Dam på Cartiers webbplats. Bär hellre en sådan varje dag i veckan än en svinstor jäkel.
https://www.cartier.co.uk/en-gb/collections/watches/women-s-watches/tank/tank-solo.html
 

evki

Audemars
2-Faktor
Börjat kika på en Tank men har svårt att navigera mellan modeller.

W5200004 - Tank Solo Large

Är detta den "senaste" Tanken som inte är superstor som XL? Ute efter en klassisk Cartier Tank storlek, så det gör inget om klockan är på snudd till "dam"-storlek. Kan känna att Tank Solo Large är på snudd "för stor" på mig till och med. Någon med koll som kan hjälpa visa vägen?

592313.png.scale.314.high.tank-solo-watch-yellow-gold-&-steel.jpg

Du säger ju själv att Tank Solo Large är kanske för stor och den på bilden är just en Solo Large (27x35).
Annars är det Tank Solo small du ska kika på. Den är 24.4x31 medan Tank LC är 23x30.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
En såpass speciell klocka borde tåla ett skrikigt band, tänkte jag och klickade hem detta.
Cartier OEM kalv med, i mitt tycke, fin struktur. Naturligtvis är bandet tänkt för viklåset som följde med uret från fabriken.
Grönt är lyxigt eller hur?

_8039437.JPG
_8039448.JPG
_8039439.JPG
_8039441.JPG
_8039443.JPG
_8039444.JPG
_8039445.JPG
_8039446.JPG
Shit, det där vart ju sjukt snyggt!!
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Tjena! Tror det finns en som slutar på 0025 också som är roséguld, men de ska vara senaste upplagan (funnits i 8-10 år tror jag?).
Har en 004 på ingång så kan posta en wrist shot på den om några dagar (förhoppningsvis)! Den är 27x35mm och tyckte den kändes bra på mina 18.5cm handleder när jag testade, möjligen liiiite lite men är nog mer en vanesak. Stålvarianten i samma storlek upplevde jag mindre av någon anledning, guldet sticker ut mer kanske.

Kika under Dam på Cartiers webbplats. Bär hellre en sådan varje dag i veckan än en svinstor jäkel.
https://www.cartier.co.uk/en-gb/collections/watches/women-s-watches/tank/tank-solo.html

Du säger ju själv att Tank Solo Large är kanske för stor och den på bilden är just en Solo Large (27x35).
Annars är det Tank Solo small du ska kika på. Den är 24.4x31 medan Tank LC är 23x30.

Tackar! Blev bara lite skrämd av att det stod dam :eek:
 

hejsam

Patek
2-Faktor
En såpass speciell klocka borde tåla ett skrikigt band, tänkte jag och klickade hem detta.
Cartier OEM kalv med, i mitt tycke, fin struktur. Naturligtvis är bandet tänkt för viklåset som följde med uret från fabriken.
Grönt är lyxigt eller hur?

_8039437.JPG
_8039448.JPG
_8039439.JPG
_8039441.JPG
_8039443.JPG
_8039444.JPG
_8039445.JPG
_8039446.JPG
Kanske missat men har du testat mörkrött band på den som matchar juvelen i kronan? :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är sugen på en Tank men osäker på storlekarna och de olika modellerna.

Tank Solo är väl 35 lug till lug? Är det modellen som brukar kallas Large? Den kanske upplevs som stor på en 16,5 handled? Sen kanske stål är tråkigt på en Tank...Tror jag har provat en must de Cartier och upplevde den som liten. Vad har den för lug till lug mått?

Eller kan ni rekommendera en guld Tankmodell och dess mått och prisklass?

Eller ska man gå på en Reverso Classique medium istället.... :)

Hilfe, hilfe!
 

WatchIT

Panerai
Är sugen på en Tank men osäker på storlekarna och de olika modellerna.

Tank Solo är väl 35 lug till lug? Är det modellen som brukar kallas Large? Den kanske upplevs som stor på en 16,5 handled? Sen kanske stål är tråkigt på en Tank...Tror jag har provat en must de Cartier och upplevde den som liten. Vad har den för lug till lug mått?

Eller kan ni rekommendera en guld Tankmodell och dess mått och prisklass?

Eller ska man gå på en Reverso Classique medium istället.... :)

Hilfe, hilfe!

Large Solo (WSTA0028) på 17 cm handled. Gammal bild men du får lite hjälp hoppas jag. Lycka till!
625C4BEB-AB5B-4375-9971-09B4947E2ABF.jpeg
 
Senast ändrad:

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Är sugen på en Tank men osäker på storlekarna och de olika modellerna.

Tank Solo är väl 35 lug till lug? Är det modellen som brukar kallas Large? Den kanske upplevs som stor på en 16,5 handled? Sen kanske stål är tråkigt på en Tank...Tror jag har provat en must de Cartier och upplevde den som liten. Vad har den för lug till lug mått?

Eller kan ni rekommendera en guld Tankmodell och dess mått och prisklass?

Eller ska man gå på en Reverso Classique medium istället.... :)

Hilfe, hilfe!

Har precis samma funderingar. :) Nya WSTA0028 vs 0030, vilken gör sig bäst på 17 cm handled om man vill ha boetten ”centrerad” mitt på handleden utan att verka för lång...

Samtidigt har jag också märkt att jag föredrar mindre romerska siffror på Cartier tavlorna. Kan tycka att indexen ibland upplevs som lite väl stora i förhållande till tavlans yta. Även av denna anledning gör sig den mindre modellen (0030) bättre på bild iaf. Någon som har en bra jämförelsebild mellan de båda på handled?

Det är ändå någonting med Cartier och de ”mindre tavlorna” som jag gillar ordentligt. Kanske luras man av benämningen ”dammodell” när dimensionerna egentligen är helt rätt för små till medelstora handleder?
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Är sugen på en Tank men osäker på storlekarna och de olika modellerna.

Tank Solo är väl 35 lug till lug? Är det modellen som brukar kallas Large? Den kanske upplevs som stor på en 16,5 handled? Sen kanske stål är tråkigt på en Tank...Tror jag har provat en must de Cartier och upplevde den som liten. Vad har den för lug till lug mått?

Eller kan ni rekommendera en guld Tankmodell och dess mått och prisklass?

Eller ska man gå på en Reverso Classique medium istället.... :)

Hilfe, hilfe!
Slängar in Basculante som ett alternativ också.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Är sugen på en Tank men osäker på storlekarna och de olika modellerna.

Tank Solo är väl 35 lug till lug? Är det modellen som brukar kallas Large? Den kanske upplevs som stor på en 16,5 handled? Sen kanske stål är tråkigt på en Tank...Tror jag har provat en must de Cartier och upplevde den som liten. Vad har den för lug till lug mått?

Eller kan ni rekommendera en guld Tankmodell och dess mått och prisklass?

Eller ska man gå på en Reverso Classique medium istället.... :)

Hilfe, hilfe!

Provade en väns nyinköpta Large igår kväll. Suddigt värre men du ser iaf storleken på en handled med samma mått som du.

5C98E144-DA55-4795-8C14-A2EBC9943B27.jpeg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är sugen på en Tank men osäker på storlekarna och de olika modellerna.

Tank Solo är väl 35 lug till lug? Är det modellen som brukar kallas Large? Den kanske upplevs som stor på en 16,5 handled? Sen kanske stål är tråkigt på en Tank...Tror jag har provat en must de Cartier och upplevde den som liten. Vad har den för lug till lug mått?

Eller kan ni rekommendera en guld Tankmodell och dess mått och prisklass?

Eller ska man gå på en Reverso Classique medium istället.... :)

Hilfe, hilfe!
Tank solo finns i både small och large. Tror small är typ 31 x 24 mm och large 35 x 27 mm. Kolla Cartiers sida, den är ganska lättnavigerad.

Denna är large.
I Positano, sportrollar överallt men än så länge inte sett en enda Tank!

E7152919-3EF4-4824-9B3D-0D97B5852B83.jpeg
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Någon som haft både den mindre (24 x 35 mm) och den större (25 x 39 mm) av Basculante? Har ni någon bild, uppfattning om storlek, vilken kändes bäst?
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tackar! Blev bara lite skrämd av att det stod dam :eek:
Hört fler som reagerar så på ”dam”. Även på Cartiers hemsida benämner man inte WSTA0030 som ”dam” utan bara som ”small”. Förutom sista exempelbilden med klockan på en kvinnlig handled finns inget annat som antyder ”dam”. Helt klart intressant när man själv far åt de mindre modellerna bara för att man tycker att mindre tanks är mer tilltalande i sin design.
 
Tycker large har konstiga proportioner. Haft både stål och den på bilden i guld men klickade inte riktigt. Om jag skulle testa igen skulle det vara en small.
Har också testat en large och kan bara hålla med. I övrigt störde jag mig på bandbredden på 20 mm, för brett på en dressklocka.
Edit: Såg nu att det handlade om Basculante. Läste slarvigt och trodde det gällde Tank Solo.
 
Senast ändrad:
Topp