• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Drakens

Omega
Med risk för att ställa en fråga som kan besvaras tidigare i tråden.
Hur ser varianterna på äldre referenser av Tank Louis ut med mekaniska urverk (i storleken 23 x 30).
Verkar finnas med både manuell ETA och F piguet? Därtill var det bar den ena eller andra som förekommer med guilloché tavla? Tusen tack på förhand!
 

Charles_

Rolex
Vet inte om jag lagt upp den här förut men klockan har gäckat mig länge. Ägs av en stor samlare som jag träffade för ett par år sedan och jag är nästan säker på att det var en unik Cartier i titan. Frågat flera kunniga som avfärdar detta men är det inte lite Cartier ändå? Extrem såklart, men de har ju gjort en del udda grejer genom åren. Ångrar att jag inte tog en bild på baksidan.

IMG_9564.JPG
 

evki

Audemars
2-Faktor
Vet inte om jag lagt upp den här förut men klockan har gäckat mig länge. Ägs av en stor samlare som jag träffade för ett par år sedan och jag är nästan säker på att det var en unik Cartier i titan. Frågat flera kunniga som avfärdar detta men är det inte lite Cartier ändå? Extrem såklart, men de har ju gjort en del udda grejer genom åren. Ångrar att jag inte tog en bild på baksidan.

IMG_9564.JPG

Omöjligt att säga med säkerhet men den ser inte ut som något Cartier skulle släppa.

Edit: det enda möjliga scenariot är att detta är ett bordsur.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
B6E8A31D-B03D-4217-B725-1456C770FB41.jpeg

Inte så mycket snack om Cartier Ronde här i tråden + typ aldrig legat ute någon i köp/sälj. Inte lika tilltalande som Tank eller Santos men har verkligen börjat få upp ögonen för den. Vad är generella intrycket av den? Ljummen? Eller hamnar den bara i skuggan av annat ?

Fin skapelse.
Den skulle inte sitta så bra på mig, då jag helst klär mig i ett par skitiga Adidas-mjukisar och en t-shirt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fin skapelse.
Den skulle inte sitta så bra på mig, då jag helst klär mig i ett par skitiga Adidas-mjukisar och en t-shirt.
Perfekt till t-shirt men adidasbyxorna kan man nog endast matcha med bankrånarklockor?
B6E8A31D-B03D-4217-B725-1456C770FB41.jpeg

Inte så mycket snack om Cartier Ronde här i tråden + typ aldrig legat ute någon i köp/sälj. Inte lika tilltalande som Tank eller Santos men har verkligen börjat få upp ögonen för den. Vad är generella intrycket av den? Ljummen? Eller hamnar den bara i skuggan av annat ?
Önskar alltid mångfald så hoppas någon mer köper runda Cartiers. Annars är det väl så enkelt att de flesta ser fyrkantiga ur framför sig när man tänker på Cartier. I kategorin fyrkantiga ur är ju Cartier bäst i branschen.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
B6E8A31D-B03D-4217-B725-1456C770FB41.jpeg

Inte så mycket snack om Cartier Ronde här i tråden + typ aldrig legat ute någon i köp/sälj. Inte lika tilltalande som Tank eller Santos men har verkligen börjat få upp ögonen för den. Vad är generella intrycket av den? Ljummen? Eller hamnar den bara i skuggan av annat ?
Den är riktigt cool! Framförallt visarna är helt underbara och gillar blandningen av romerska och arabiska siffror. Vad ligger prisbilden på dessa?

Edit: såg att evkis modell hade andra visare, än häftigare. Blir att bevaka på chrono.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Perfekt till t-shirt men adidasbyxorna kan man nog endast matcha med bankrånarklockor?

Ja, allt fungerar med T-shirt. En Santos fungerar med allt, även till soffhäng med Adidasbyxor och en skål med popcorn.
Idag är jag finklädd och då ser det ut så här. En stickad jacka, jeans och slippers.
Adidasbyxorna har jag sällan med på jobb.


image.jpg


image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, allt fungerar med T-shirt. En Santos fungerar med allt, även till soffhäng med Adidasbyxor och en skål med popcorn.
Idag är jag finklädd och då ser det ut så här. En stickad jacka, jeans och slippers.
Adidasbyxorna har jag sällan med på jobb.


image.jpg


image.jpg
Man ska ju/kan inte säga till någon annan vad som fungerar eller ej men många verkar vara rädda att ha mindre guldur till avslappnad klädsel. Egentligen bara därför jag kommenterade. Som vanligt bara att testa sig fram med klock/band/kläd-kombinationer.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Man ska ju/kan inte säga till någon annan vad som fungerar eller ej men många verkar vara rädda att ha mindre guldur till avslappnad klädsel. Egentligen bara därför jag kommenterade. Som vanligt bara att testa sig fram med klock/band/kläd-kombinationer.

Ja, känner egentligen inte att jag har rätt personlighet för ett ”fin-ur”. Lite som att sminka en gris i mitt fall.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Man ska ju/kan inte säga till någon annan vad som fungerar eller ej men många verkar vara rädda att ha mindre guldur till avslappnad klädsel. Egentligen bara därför jag kommenterade. Som vanligt bara att testa sig fram med klock/band/kläd-kombinationer.
Men däremot helt bekväma med vilken sportklocka som helst till dressad klädsel. Knepigt.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Är det där verkligen en cartier? Han har ju en tank på vissa bilder.
”Ali is wearing the Tank JC, which is a classic Tank,” says Fane. “It was the second model they made. It was originally called the Tank LC after [founder] Louis Cartier. And then by the ‘70s, when Ali was wearing his, it was called the JC after Jean-Jacques Cartier [the son of Louis’s brother Jacques Cartier, who helped establish the company in the early 1900s].”

https://www.gq.com/story/watches-of-the-week-4-3-20
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Fråga: Måste man kontakta Cartier för att få tag på tillverkningsår eller finns det någon databas eller dylikt man kan söka på?

Tack!
 

Vantheman

Cartier
Fråga: Måste man kontakta Cartier för att få tag på tillverkningsår eller finns det någon databas eller dylikt man kan söka på?

Tack!
Jag har en vän som jobbar inom Cartier, nyligen köpte jag en utan box/papper å hen hjälpte mig att få fram lite info från deras databas. Fick fram det mesta som;
Vikt på vitguldet, karat på stenen, exakta nypriset på just detta ex, sedan individuellt nummer.
Dock för att få fram årtal behövde han gå in i en äldre databas, som hen inte hade tillgång då. (Detta var nu i veckan).
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Jag har en vän som jobbar inom Cartier, nyligen köpte jag en utan box/papper å hen hjälpte mig att få fram lite info från deras databas. Fick fram det mesta som;
Vikt på vitguldet, karat på stenen, exakta nypriset på just detta ex, sedan individuellt nummer.
Dock för att få fram årtal behövde han gå in i en äldre databas, som hen inte hade tillgång då. (Detta var nu i veckan).
Tack!
Haha låter som om jag får kontakta en MySQL hackergrupp från 90-talet. Spelar ingen större roll egentligen men hade varit en extra bonus om klockan var lika gammal som en själv.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag har en vän som jobbar inom Cartier, nyligen köpte jag en utan box/papper å hen hjälpte mig att få fram lite info från deras databas. Fick fram det mesta som;
Vikt på vitguldet, karat på stenen, exakta nypriset på just detta ex, sedan individuellt nummer.
Dock för att få fram årtal behövde han gå in i en äldre databas, som hen inte hade tillgång då. (Detta var nu i veckan).

Får man fråga vilken klocka det gällde? Kanske t.o.m. kan man be om en bild också? :)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Lägger in en storleksjämförelse för en Tank Solo Large och en Santos Carree (29mm) då det kan vara hjälpsamt ibland :)

Skulle säga att tanken upplevs större, 20mm läder vs 19/16mm stål och större urtavla skapar nog den känslan. (Hehe jag har ett bättre läder på ingång :rolleyes:)
 

Bilagor

  • 584DD503-545D-491D-8345-A60E59D18551.jpeg
    584DD503-545D-491D-8345-A60E59D18551.jpeg
    626.1 KB · Visningar: 19
Topp