• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Vantheman

Cartier
Tack!
Haha låter som om jag får kontakta en MySQL hackergrupp från 90-talet. Spelar ingen större roll egentligen men hade varit en extra bonus om klockan var lika gammal som en själv.
Hehe - ja nästan så. Men gå in till Cartier någon gång så kan de säkert hjälpa dig. Vad jag förstod så är de registrerade i olika databaser beroende på modell.
 

Vantheman

Cartier
Får man fråga vilken klocka det gällde? Kanske t.o.m. kan man be om en bild också? :)
Hej! Här har du en bild på den.
CE1D648D-EC1E-4D2E-9AB8-6996C85E3617.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Fråga: Måste man kontakta Cartier för att få tag på tillverkningsår eller finns det någon databas eller dylikt man kan söka på?

Tack!
Jag är ganska säker på att Cartier inte ger ut tillverkningsår eller "utdrag ur arkivet". Så det är nog kvalificerade gissningar.
Jag hade helt fel. Min vän @Kiddy upplyste mig om motsatsen. Man kan kontakta Cartier så löser de detta gratis. Men inget "officiellt signerat".
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
”Ali is wearing the Tank JC, which is a classic Tank,” says Fane. “It was the second model they made. It was originally called the Tank LC after [founder] Louis Cartier. And then by the ‘70s, when Ali was wearing his, it was called the JC after Jean-Jacques Cartier [the son of Louis’s brother Jacques Cartier, who helped establish the company in the early 1900s].”

https://www.gq.com/story/watches-of-the-week-4-3-20
Jag har sett bilder när han har en tank LC men på den bilden har han väl ändå en fyrkantig klocka och inte en tank? Eller luras mina ögon? :)
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Jag har sett bilder när han har en tank LC men på den bilden har han väl ändå en fyrkantig klocka och inte en tank? Eller luras mina ögon? :)
Är nog synvilla och vinkeln som luras lite grann. Definitivt small storlek, vilket är kul att se. Tycker tanken överlag gör sig absolut bäst i storlekarna närmre 30mm än +35mm, även på Mr Cassius Clay.
 
R

Red Scream

Guest
Hej gruppen! Har börjat intressera mig för en Cartier Tank. Som jag förstår det finns det huvudsakligen fyra varianter: Louis, Francaise, Americaine och Solo. Några frågor:

- Vad är den huvudsakliga skillnaden utseendemässigt mellan Louis och Solo?

- Hur bra är de automatiska urverken?

- Vad servicekostnaden på, ungefär?

- Annat som är viktigt att tänka på vid köp, specifikt Tank?

Tacksam för hjälp! :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej gruppen! Har börjat intressera mig för en Cartier Tank. Som jag förstår det finns det huvudsakligen fyra varianter: Louis, Francaise, Americaine och Solo. Några frågor:

- Vad är den huvudsakliga skillnaden utseendemässigt mellan Louis och Solo?

- Hur bra är de automatiska urverken?

- Vad servicekostnaden på, ungefär?

- Annat som är viktigt att tänka på vid köp, specifikt Tank?

Tacksam för hjälp! :)
Louis är rundare i boetten, medan Solo är plattare.

Köp inte för stort bara. Ska inte bäras som typ.. en Rolex.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Hej gruppen! Har börjat intressera mig för en Cartier Tank. Som jag förstår det finns det huvudsakligen fyra varianter: Louis, Francaise, Americaine och Solo. Några frågor:

- Vad är den huvudsakliga skillnaden utseendemässigt mellan Louis och Solo?

- Hur bra är de automatiska urverken?

- Vad servicekostnaden på, ungefär?

- Annat som är viktigt att tänka på vid köp, specifikt Tank?

Tacksam för hjälp! :)

Om du vill ha en tank som du inte ska byta mot en finare sedan, leta efter en Tank Louis. Helguld. Manuellt eller kvarts (för att spara på servicekostnaderna). Om du inte vill leta - köp en solo small alt. large.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Runt 30-35 på Chrono brukar dom dyka upp för. Går nog att hitta billigare på auktioner med lite tålamod

Tack för svaret!

Helt klart billigare än var jag hade förväntat mig. Tänkte snarare 40+ då jag fått känslan av att de stuckit i pris. Inser dock att det kanske endast är här på KS som Cartier fått denna uppsving i populäritet?

Föredrar clasp över det spänne som verkar sitta på de flesta ur jag sett. Är det någon särskild modell som kommer med clasp, alternativt går det att beställa? Hur mycket behöver man isåfall hosta upp mån tro?
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tack för svaret!

Helt klart billigare än var jag hade förväntat mig. Tänkte snarare 40+ då jag fått känslan av att de stuckit i pris. Inser dock att det kanske endast är här på KS som Cartier fått denna uppsving i populäritet?

Föredrar clasp över det spänne som verkar sitta på de flesta ur jag sett. Är det någon särskild modell som kommer med clasp, alternativt går det att beställa? Hur mycket behöver man isåfall hosta upp mån tro?

Skulle säga att de har dragits upp i pris generellt world-wide, har ingen statistik men det är min känsla efter att ha sett flera modeller öka ganska mycket på sistone. Kan ha trissats upp av att folk inte lägger pengar på så mycket annat just nu, I don’t know :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Tack för svaret!

Helt klart billigare än var jag hade förväntat mig. Tänkte snarare 40+ då jag fått känslan av att de stuckit i pris. Inser dock att det kanske endast är här på KS som Cartier fått denna uppsving i populäritet?

Föredrar clasp över det spänne som verkar sitta på de flesta ur jag sett. Är det någon särskild modell som kommer med clasp, alternativt går det att beställa? Hur mycket behöver man isåfall hosta upp mån tro?
Nja skulle väl säga att kollar man på t.ex. Chrono24 är det överlag lite dyrare än här på KS. Oftast rätt mediokra ex för KS-priser på C24 och generellt är det mesta som dyker upp här på forumet i bättre skick än på C24 sett till pris.

Viklås är rätt dyrt, tror vanligt spänne i 18k kostar typ 3 lax.
 
R

Red Scream

Guest
Om du vill ha en tank som du inte ska byta mot en finare sedan, leta efter en Tank Louis. Helguld. Manuellt eller kvarts (för att spara på servicekostnaderna). Om du inte vill leta - köp en solo small alt. large.
Tack för input! Jag är inne på Louis eller Francaise. Gillar de tjocka "larvbanden" på Francaisen ;)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Skicket ser väl bra ut :)
Inga direkta repor. Ser mest ut att vara lite mini-repor/smuts som kanske inte ens syns om man putsar upp den lite med någon snäll duk. Ser inte polerad ut i mina ögon iaf. Lädret ser också fint ut. Svårt att veta servicebehov om inget har gjorts sen -94a men är ju en quartz så. Kanske lite tråkigt att vara utan box och papper men inte hela världen.
Riktigt härlig klocka att ha iaf. Min Solo Large har knappts tagits av sen jag köpte den :)
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Skicket ser väl bra ut :)
Inga direkta repor. Ser mest ut att vara lite mini-repor/smuts som kanske inte ens syns om man putsar upp den lite med någon snäll duk. Ser inte polerad ut i mina ögon iaf. Lädret ser också fint ut. Svårt att veta servicebehov om inget har gjorts sen -94a men är ju en quartz så. Kanske lite tråkigt att vara utan box och papper men inte hela världen.
Riktigt härlig klocka att ha iaf. Min Solo Large har knappts tagits av sen jag köpte den :)

Ja, jag får höra lite med säljaren angående servicehistorik och se hur mycket man kan få ned den i pris. Prioriterar skick på klockan över att tillhörande box och papper ska vara med, så helt okej på den punkten. :)

Förstår dig! Hoppas jag själv kan ha en på handleden inom snar framtid. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för svaret!

Helt klart billigare än var jag hade förväntat mig. Tänkte snarare 40+ då jag fått känslan av att de stuckit i pris. Inser dock att det kanske endast är här på KS som Cartier fått denna uppsving i populäritet?

Föredrar clasp över det spänne som verkar sitta på de flesta ur jag sett. Är det någon särskild modell som kommer med clasp, alternativt går det att beställa? Hur mycket behöver man isåfall hosta upp mån tro?
Viklåsen är dyra, men vet faktiskt inte hur dyra nya idag. Tror inte det är något man köper nytt pga prislappen. Beg ligger på ca 7'. Varierar vilka ur som har viklåsen i solitt guld, tror tex det är ovanligt till batteridrivna LC.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Lägger in en storleksjämförelse för en Tank Solo Large och en Santos Carree (29mm) då det kan vara hjälpsamt ibland :)

Skulle säga att tanken upplevs större, 20mm läder vs 19/16mm stål och större urtavla skapar nog den känslan. (Hehe jag har ett bättre läder på ingång :rolleyes:)
Kan man få se en bild på santosen på vristen. Vore kul då du tycker den är för liten i annonsen :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tack för input! Jag är inne på Louis eller Francaise. Gillar de tjocka "larvbanden" på Francaisen ;)

Francaise är en mycket trevlig klocka, men den är ganska modern och ligger ganska långt ifrån de klassiska tanks i både tjocklek och proportioner. Jag har haft en och den gillades men såldes ändå. Kan säga såhär att jag inte skulle en byta en Tanks LC mot en Francaise. Men som ett komplement - ja, varför inte. Hade postat dessa bilder förut men det skadar väl inte med lite bildstöd :)

Edited.jpg
photo 1-2.JPG
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Francaise är en mycket trevlig klocka, men den är ganska modern och ligger ganska långt ifrån de klassiska tanks i både tjocklek och proportioner. Jag har haft en och den gillades men såldes ändå. Kan säga såhär att jag inte skulle en byta en Tanks LC mot en Francaise. Men som ett komplement - ja, varför inte. Hade postat dessa bilder förut men det skadar väl inte med lite bildstöd :)

Edited.jpg
photo 1-2.JPG
Ingne bild när du har den på läder?
 
Topp