• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

nöt

Vacheron
2-Faktor
20200924_081946.jpg
 

DDraper

Omega
Jaha, så den verkar finnas tre varianter? Tror bara jag sett din boetttyp med Eta. Har du bild på insidan?

Du tänker kvarts och 78-1? Jag har inte kikat på verket själv men enligt handlaren som också hade ute den på service så är det verk från Piguet det rör sig om.
När jag är inne på C24 finns det liknande, om än i den lite mindre storleken som påstås ticka på genom ett 21P.
Någon får hemskt gärna slå mig på fingrarna om jag är fel ute! :)
 

nept

Panerai
Min sambo köpte en Tank solo, jag tycker tavlan ser sned ut:

upload_2020-9-24_10-26-55.png


Borde man gå tillbaka och klaga eller ska jag hålla tyst och hoppas att min sambo inte märker nåt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du tänker kvarts och 78-1? Jag har inte kikat på verket själv men enligt handlaren som också hade ute den på service så är det verk från Piguet det rör sig om.
När jag är inne på C24 finns det liknande, om än i den lite mindre storleken som påstås ticka på genom ett 21P.
Någon får hemskt gärna slå mig på fingrarna om jag är fel ute! :)
Nu tänkte jag fel, fick för mig att 21P var Piaget ist för F Piguet. Jag tror din variant har det manuella Eta-verket 78-1. Min som är den med lite bredare och tunnare boett har fp 21. Kan iaf vara värt för dig att kolla upp. Gjorde en snabbsökning precis och i två annonser angav de att det var ett Eta-verk i din variant.
 

DDraper

Omega
Nu tänkte jag fel, fick för mig att 21P var Piaget ist för F Piguet. Jag tror din variant har det manuella Eta-verket 78-1. Min som är den med lite bredare och tunnare boett har fp 21. Kan iaf vara värt för dig att kolla upp. Gjorde en snabbsökning precis och i två annonser angav de att det var ett Eta-verk i din variant.

Det ska jag göra. Tack för infon!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bra fråga! Klockan är har en böjd boett och ett kupat glas som skjutmåttet visar 12mm men själva sidan av klockan vid glasringen är 10mm. De mindre ref anges vara 10mm tjocka.
Antar att de mindre som anges som 10mm räknar med även glaset då?
Tror de 2mm på tjockleken och 4mm på diametern kan gör rätt stor skillnad på en sån här typ av klocka.

Som sagt, denna är löjligt fin men känns lite som en nästan-klocka för mig när jag vet att den mindre varianten finns där ute!
 

evki

Audemars
2-Faktor
Antar att de mindre som anges som 10mm räknar med även glaset då?
Tror de 2mm på tjockleken och 4mm på diametern kan gör rätt stor skillnad på en sån här typ av klocka.

Som sagt, denna är löjligt fin men känns lite som en nästan-klocka för mig när jag vet att den mindre varianten finns där ute!

Absolut, jag är med dig och hade också valt den mindre. Min vänstra handled är 16-16,5 cm och klockan ser inte lika stor IRL som den gör på bilderna. Den är 48 lug to lug.
 
Senast ändrad:

oscarabc

Omega
Hej alla kära Cartier kännare! Så mycket fint i denna tråd :) Har funderat över en Cartier länge, ny eller gammal och modeller osv. Idag hade jag vägarna förbi Cartier i Stockholm och provade en americaine i medium samt en dumont i small. Gillade båda, men glömde givetvis att ta bilder. Mycket tankar då amerikanen var automat, service och höjd som tjockar på men annars mycket elegant. Dumont Kändes generellt enkel, men det kanske å andra sidan är positivt? Men ville ändå kolla av med er, föredrar ni någon eller har ni några tankar mellan dessa?
Bifogar två bilder som jag fann på Google som referens iaf.
C75F6407-3304-4C40-BE6F-B9F87537E5D4.jpeg 84678D29-133E-4EAD-8B59-6DA2F20967A4.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej alla kära Cartier kännare! Så mycket fint i denna tråd :) Har funderat över en Cartier länge, ny eller gammal och modeller osv. Idag hade jag vägarna förbi Cartier i Stockholm och provade en americaine i medium samt en dumont i small. Gillade båda, men glömde givetvis att ta bilder. Mycket tankar då amerikanen var automat, service och höjd som tjockar på men annars mycket elegant. Dumont Kändes generellt enkel, men det kanske å andra sidan är positivt? Men ville ändå kolla av med er, föredrar ni någon eller har ni några tankar mellan dessa?
Bifogar två bilder som jag fann på Google som referens iaf.
C75F6407-3304-4C40-BE6F-B9F87537E5D4.jpeg 84678D29-133E-4EAD-8B59-6DA2F20967A4.jpeg
Rätt likvärdiga. Bandvalen kan bli bättre på båda. Personligen finns det tidigare modeller som lockar mer. Annars tycker jag du hittade rätt i dagens kollektion. Mer en fråga vilken typ av ur du föredrar. Tycker americaine är svårare till avslappnad klädsel, men är nog högst personligt.
 

oscarabc

Omega
Rätt likvärdiga. Bandvalen kan bli bättre på båda. Personligen finns det tidigare modeller som lockar mer. Annars tycker jag du hittade rätt i dagens kollektion. Mer en fråga vilken typ av ur du föredrar. Tycker americaine är svårare till avslappnad klädsel, men är nog högst personligt.
Tack för feedback! Du har nog en poäng i att dumont är mer lättburen, medan americaine slår an en elegantare klang.
De tidigare modellerna är ju väldigt fina, hittade denna bild för man ser nya Dumont bredvid jubileumsutgåva från Collection Privée Cartier Paris (hade vart en dröm såklart :) )

BC934468-857D-4BF3-BA7F-8C3132B9B3F4.jpeg

https://quillandpad.com/2020/01/26/...os-dumont-is-now-the-most-affordable-reprise/
 

Floffen

Panerai
Hej alla kära Cartier kännare! Så mycket fint i denna tråd :) Har funderat över en Cartier länge, ny eller gammal och modeller osv. Idag hade jag vägarna förbi Cartier i Stockholm och provade en americaine i medium samt en dumont i small. Gillade båda, men glömde givetvis att ta bilder. Mycket tankar då amerikanen var automat, service och höjd som tjockar på men annars mycket elegant. Dumont Kändes generellt enkel, men det kanske å andra sidan är positivt? Men ville ändå kolla av med er, föredrar ni någon eller har ni några tankar mellan dessa?
Bifogar två bilder som jag fann på Google som referens iaf.
C75F6407-3304-4C40-BE6F-B9F87537E5D4.jpeg 84678D29-133E-4EAD-8B59-6DA2F20967A4.jpeg

Av de nya modellerna så tycker jag Dumont är klart vassare! Americaine är för bullig.
 
Efter att ha burit min nya sköldpadda i två dagar är jag förälskad i boettformen och van vid storleken. Egentligen är det inte fråga on själva storleken utan om att det är en stor Cartier i roséguld. Jag har länge velat ha en Tortue Monopoussoir och tänkte på de mindre varianterna som är 34mm breda (denna är 38mm) men denna är ett bra alternativ att mellanlanda i. Som vanligt, är ni välkomna med frågor och åsikter men under tiden här är några bilder på en "wunderschön" dinka:

_9230374.JPG
_9230373.JPG
_9230398.JPG
_9230399.JPG
_9230382.JPG
_9230383.JPG
_9230387.JPG
_9230385.JPG
_9230406.JPG
_9230410.JPG
_9230415.JPG
_9230419.JPG
Vad får man lägga för en sådan skönhet?
 

oscarabc

Omega
Tack för er input! Blev köp av en small santos dumont :) Tips på band mottages gärna! Kanske något matt svart enkelt, alt matt rocka? Har några timmar kvar i Stockholm så tänkte kika förbi Nymans m.fl men tips är välkommet som sagt!
Mäter 15 mm samt 14 mm vid spännet verkar det som.
D44A69B6-0FD5-4464-B21D-34E5B7144275.jpeg
 
Senast ändrad:

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för er input! Blev köp av en small santos dumont :) Tips på band mottages gärna! Kanske något matt svart enkelt, alt matt rocka? Har några timmar kvar i Stockholm så tänkte kika förbi Nymans m.fl men tips är välkommet som sagt!
Mäter 15 mm samt 14 mm vid spännet verkar det som.
D44A69B6-0FD5-4464-B21D-34E5B7144275.jpeg
Snygg :) ! Du kan ju även knata in till cartier, ligger väl i krokarna av biblioteksgatan. Ebay är ju annars rätt bra att spana in, upplever att det är enklare att hitta bra band där.
 

oscarabc

Omega
Snygg :) ! Du kan ju även knata in till cartier, ligger väl i krokarna av biblioteksgatan. Ebay är ju annars rätt bra att spana in, upplever att det är enklare att hitta bra band där.

Tack! Känns väldigt kul med denna! Jag köpte den på Cartiers egna butik faktiskt, men de hade heller inte så mycket band hemma tyvärr. Kikade vidare på Nymans, Krons och NK men just 15 mm verkar det vara ont om. Ebay ska jag kika på! :)
 
Topp