• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Kan vi oinvigda få en snabb lektion i skillnaderna mellan Galbée och Carrée?
Carree
820A8DF0-EB88-4513-97AB-15E3D9EAA872.jpeg

Galbee
58F43158-62FD-4658-822C-F71C30E666E3.jpeg
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Kikade närmare på en Must tank jag köpte här på forumet. I vissa vinklar upplevs glaset som dimmigt, som om det har polerats i mitten. Lyckades fånga det bra på bild.

Vad kan ha hänt, och kan man åtgärda det?

Är det så enkelt att nån har polerat upp guldet bara och sen missat att glaset blivit polerat närmast guldet och inte polerat majoriteten av glaset?

A027A924-5CE8-4A8E-914E-5CF2B7680CCB.jpeg


Bumpar denna lite, är det någon som vet? Om jag vill göra det själv, hur gör jag enklast då? Tänker att det är mineralglas.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Finns guider i meckavdelningen på forumet. Det tar tid och man måste har rätt verktyg/medel. Knappt lönt. Hade först kollat så det inte var fett/olja på insidan av glaset.

Ska se om ja kan lista ut det. Ser dock verkligen ut som man har tejpat glaset för att polera guldet, för det är en väldigt tydlig kant längs boetten där glaset är glasklart.

Stort tack! Hittade tråden.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Min första. Den är underbar. Märkligt hur liten den är på handleden och samtidigt så stor ut på bild.

11765697-C1B6-4893-AD98-B95B84185DFE.jpeg
Snyggt! Jag upplever ofta samma sak på bilder, att klockan ser mycket större ut än vad den faktiskt upplevs som. Ett sätt att förhindra detta är att ta bilder i en större spegel på lite håll eller liknande. En bild som är ”rätt upp-och-ner”, som din, gör ofta klockan större än vad den faktiskt är.

Utmärkt val av klocka, hoppas att du blir nöjd allt eftersom tiden går också.
 
En till. Men fortfarande större på bild än i verkligheten.

3FF13FAB-C8B0-4C74-B98C-6D40BE19FE66.jpeg
Om man är van vid större klockor tar det lite tid att vänja sig vid mindre. Min första Tank var också en Solo large. Jag tänkte att storleken var perfekt för mina 17 cm handleder. Men efter ett tag kände jag att den var för stor och har nu landat i att den klassiska 23 mm är min favorit.
Intressant att se hur du känner när du haft den ett tag.
 
Topp