• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för tipset.
Dessa Carree är ”kodade” för en viss tavla: den vita med romerska siffror - polerad glasring, grå tavla - borstad glasring, röd tavla - borstad glasring och röd sten i kronan. Jag vill helst undvika en ihopplock, jag har ju en vanlig Carree med vit tavla redan.


Saknar och saknar :) Jag har en med vit tavla men blev lockad av den borstade glasringen. Dock verkar det som att jag måste ha siffror på tavlan.
Intressant att läsa att de med grå och röd tavla kom med borstad "glasring". De flesta man ser har ju polerad. Men det har kanske polerats vid service under åren.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Borde kanske posta denna i "Låt avundsjukan flöda..."-tråden 😁

_C230899.JPG
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En wristshot utomhus.

491A8B39-880D-4784-A637-0A15C5037180.jpeg
Väldigt fint skick som du säger - ett bra referensobjekt för oss andra ;)
Har funderat på det med borstad glasring, gillar nog den look’en mer än blank. Hur påverkas glasringen om man skulle vilja få sin borstad? Är väl inget material som nöts bort under processen?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Väldigt fint skick som du säger - ett bra referensobjekt för oss andra ;)
Har funderat på det med borstad glasring, gillar nog den look’en mer än blank. Hur påverkas glasringen om man skulle vilja få sin borstad? Är väl inget material som nöts bort under processen?

Beror på skicket. Om glasringen är orörd och utan skador kommer det inte nöta mycket material. Men om det finns hack eller djupare repor måste hela ytan borstas tills den är plan. Det blir svårare att återställa till den polerade looken sedan då all borstning är egentligen repor i metallen som ska planas ut igen. Sedan blir det väl en franken då vita tavlor hade aldrig någon borstad glasring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Väldigt fint skick som du säger - ett bra referensobjekt för oss andra ;)
Har funderat på det med borstad glasring, gillar nog den look’en mer än blank. Hur påverkas glasringen om man skulle vilja få sin borstad? Är väl inget material som nöts bort under processen?
Typ all bearbetning tar ju bort material. All polering och borstning gör.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Julklockan är redo för tjänstgöring. Årlig tradition sedan 2003. En jul påpekade sonen att tomten hade en likadan klocka som pappa😊 Han var väl ca 5 år då tror jag.

FD572556-DE57-470F-83F2-AA6A1C60F746.jpeg
Haha, jag kommer tydligt ihåg första gången jag noterade att tomten hade en likadan klocka som pappa... Måste ha varit i ungefär samma ålder som din pojk då. Jag kopplade dock inte att det var samma klocka utan trodde för en lång tid att de hade likadana klockor :) Den där har du väl för övrigt ärvt av din far om jag inte missminner mig?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jo de har vi sett. Har diskuterat med någon på forumet, har för mig man kunde se det mha hur datumfönstret var placerat. Jäkligt lurigt dock.
Tycker det är en hel del visuella skillnader som är lättare att se än datumfönstrets placering dock? Åtminstone såhär side by side. Bredare bandhorn och smalare länk på 27mm. Kanske även liten skillnad på glasringens bredd?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker det är en hel del visuella skillnader som är lättare att se än datumfönstrets placering dock? Åtminstone såhär side by side. Bredare bandhorn och smalare länk på 27mm. Kanske även liten skillnad på glasringens bredd?
Inget jag lyckas se iaf. Vet iofs inte om jag ser datumet nu heller... Tycker det är ovanligt svårt.
 

rgladh

Omega
Jag kikar så smått efter en Panthère till min sambo. Hon är petite och gillar inte extravaganser så vi har lyckats speca ner det till:
  • Omkring 22 mm
  • Stål
  • Romerskt index
  • Vit tavla

Är det bara ref 1320 och nya mini som gäller eller finns det andra kandidater? Jag kan exempelvis känna att en Santos är snyggare då jag upplever att den har ett tydligare formspråk, men hon tycks föredra länken till Panthère. Finns det Santos med motsvarande länk?

Skamlöst snodd bild på 1320 för att det är lite roligare så:
BD48E003-76C0-4EF6-8E02-02695B14C4CE.jpeg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Inte direkt om du hittar ett med vanlig söm i kanterna. De smäckra Cartiermodellerna kom faktisk på sidenband förr i tiden, lite samma i utseende även om de är mycket tunnare. Då din är så pass sportig tror jag nog den klarar av mycket. Mocka hade säkert kunnat se helt ok ut. Det jag främst tänker på är ett slätt Hermesband fast lite tjockare. Sportigt men klassiskt.
Coolt, har du bild på siden?
 

A.Broccoli

Breitling
Hej,

Hoppas allt är bra,

Jag behöver ert råd/vägledning,

Jag är i processen att köpa en Cartier Santos Galbee,

Hur stor betydelse har avsaknaden av originalhandlingar (låda finns) ?
Klockan har genomgått en polering (Den typen som innebär att man "slipar ner" ytan på klockan, vad innebär detta generellt för klockan och som mig som köpare ?

Bör jag undvika klockor som genomgått denna typen av polering ?

Tack på förhand,

Mvh,
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Hej,

Hoppas allt är bra,

Jag behöver ert råd/vägledning,

Jag är i processen att köpa en Cartier Santos Galbee,

Hur stor betydelse har avsaknaden av originalhandlingar (låda finns) ?
Klockan har genomgått en polering (Den typen som innebär att man "slipar ner" ytan på klockan, vad innebär detta generellt för klockan och som mig som köpare ?

Bör jag undvika klockor som genomgått denna typen av polering ?

Tack på förhand,

Mvh,
Som sagt bifoga bild. Finns ju annars en kanonfin Carree här på KS, om du kan tänka dig en sån.

 

evki

Audemars
2-Faktor
Tack för snabbt svar,
Går det att säga generellt om en sådan polering är positiv eller negativ ?
Jag bifogar bilder på två olika klockor,

bild2.JPG
Bild1.JPG
Bild3.JPG


Klocka 2:
Bild 4.JPG


Bild5.JPG

Beror på hur bra poleringen är och hur komplicerad det är att efterlikna nyskick. Just på Santos Carree är det extra svårt pga skruvskallen som ska förbli blanka medan länken ska vara borstad. Av någon anledning blir också glasringen ofta fulpolerad. Jag misstänker att man struntar i att slipa den först och kör direkt glanspolering vilket gör kanterna runda. Jämför med en oanvänd och bestäm själv om du vill ha de polerade exemplar eller inte.

_2024598.JPG
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för snabbt svar,
Går det att säga generellt om en sådan polering är positiv eller negativ ?
Jag bifogar bilder på två olika klockor,

bild2.JPG
Bild1.JPG
Bild3.JPG


Klocka 2:
Bild 4.JPG


Bild5.JPG
Båda klockorna är modell Carree. Inte Galbee. Det speciella med Santos är länkens borstade yta med polerade skruvar. Det är svårt att bevara vid en polering. Som Evki säger så blir ofta ”glasringen” rundad vid polering.

Båda klockorna ger ett gott helhetsintryck trots viss rundning av glasringen och nedpolerade skruvar.
Vad kostar dom?
 
Topp