• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Guld finns ju i 36 också, men blir annat djur på länk. Inteså säker på att jag gillar länk däremot. Den är redan så stöddig. Men som sagt en kul lite annorlunda sportklocka.
Ja den känns maffig, det är därför jag tänker att 35 är en vettig storlek som borde funka även på länk. Men jag har aldrig provat modellen på armen så jag har egentligen inget att basera det på.
Såg en stål på länk för 20 och för de pengarna känns det som man vågar chansa och sälja vidare om det inte funkar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja den känns maffig, det är därför jag tänker att 35 är en vettig storlek som borde funka även på länk. Men jag har aldrig provat modellen på armen så jag har egentligen inget att basera det på.
Såg en stål på länk för 20 och för de pengarna känns det som man vågar chansa och sälja vidare om det inte funkar.
Ja, det är ju överkomligt. Betalade typ 27' för min.
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Ja den känns maffig, det är därför jag tänker att 35 är en vettig storlek som borde funka även på länk. Men jag har aldrig provat modellen på armen så jag har egentligen inget att basera det på.
Såg en stål på länk för 20 och för de pengarna känns det som man vågar chansa och sälja vidare om det inte funkar.
Jag har en 35mm Gmt på länk från 2008, gillar den skarpt! Bra storlek (oväntat tunn) och sådär lagomt kaxig, inte för skrikig men inte heller helt "normal". Kan rekommendera ☺️👌
20201130_084358.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Går det under benämningen dykarur ?

Det är faktiskt en mycket bra fråga - vilka krav på design eller den tekniska sidan ska en klocka uppfylla för att vi ska identifiera den som dykarur? Naturligtvis finns det ISO-standarden nu men de flesta ”dykarur” inte har testats mot dessa krav.

Tror att den vridbara enkelriktade glasringen är den viktigaste elementen och det är inte många sådana klockor som inte är vattentäta till minst 10atm. Sedan det är klart skillnad på hur uthållig klockan är när det gäller vattentäthet, hur stor är marginalen och hur mycket stryk kan den ta utan att vattentätheten påverkas negativt.
 
Senast ändrad:
Vad är era tankar på prisbild på Tank Normale här jämfört med C24? Där går dem för runt det dubbla jämfört med här på forumet. Säljarna på C24 som grovt missbedömer priset?

Mvh
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Vad är era tankar på prisbild på Tank Normale här jämfört med C24? Där går dem för runt det dubbla jämfört med här på forumet. Säljarna på C24 som grovt missbedömer priset?

Mvh
Vet du faktiska priser som försäljningen genomförs på Chrono24 eller går du på listade priser? Det har nämts förr att priserna är mycket höga på C24 och det lär finnas prutmån inbyggd där...
 
Ok. Det dubbla låter ändå häftigt även om man räknar in att det är handlare som ger någon sorts garanti vs privatpersoner och att det finns prutmån.
Dubbelkollade nu och dubbla priser var att ta i från mig innan. Men ändå betydligt dyrare än här: dem med ’Paris’-märkt tavla listas för 72-77 000:- (runt 38k här) samt utan Paris för cirka 50 000:- (sålts här för 30k). Nåja, man bör hålla sig till köp härifrån i största utsträckning helt enkelt! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dubbelkollade nu och dubbla priser var att ta i från mig innan. Men ändå betydligt dyrare än här: dem med ’Paris’-märkt tavla listas för 72-77 000:- (runt 38k här) samt utan Paris för cirka 50 000:- (sålts här för 30k). Nåja, man bör hålla sig till köp härifrån i största utsträckning helt enkelt! :)
@evki har bättre koll men kan vara värt att notera att Tank Normale är en väldigt ovanlig klocka. Underlaget är helt enkelt för litet. Litet utbud på chrono24 ger inte heller en bra prisindikation. Sedan försvåras läget av den rätt kraftiga värdeökningen mycket från Cartier har just nu.

Jag har tex inte riktigt koll på vad mina Cartier är värda idag.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Dubbelkollade nu och dubbla priser var att ta i från mig innan. Men ändå betydligt dyrare än här: dem med ’Paris’-märkt tavla listas för 72-77 000:- (runt 38k här) samt utan Paris för cirka 50 000:- (sålts här för 30k). Nåja, man bör hålla sig till köp härifrån i största utsträckning helt enkelt! :)

Du jämför gamla KS prisuppgifter med de aktuella på Chrono. En mekanisk Normale kostar runt 70k nu, så 38k är billigt men det finns inga till salu till det priset ändå. När jag sålde min för 38 var det mer eller mindre marknadspris.
 
Dubbelkollade nu och dubbla priser var att ta i från mig innan. Men ändå betydligt dyrare än här: dem med ’Paris’-märkt tavla listas för 72-77 000:- (runt 38k här) samt utan Paris för cirka 50 000:- (sålts här för 30k). Nåja, man bör hålla sig till köp härifrån i största utsträckning helt enkelt! :)
Min bild är att det alltid funnits handlare på c24 som legat långt över egentliga marknadspriset på Cartier men objekten blir inte sålda. Har bevakat några stycken flera månader för att se om de sänker eller blir sålda men inget händer. Det får man också ta med när man bedömer prisbilden på c24.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Funderar på att komplettera med ett viklås eller ett vanligt spänne i 18k till min Tank, vad är rimligt att betala för 14 eller 16mm?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Funderar på att komplettera med ett viklås eller ett vanligt spänne i 18k till min Tank, vad är rimligt att betala för 14 eller 16mm?
Innan var det typ 7' när jag kollade på 16 mm viklås. Vet att det äldre jag har är smalare än det som kom på Paris-LC. MIn Paris LC kom med 16 mm. Finns ju även lite olika varianter på viklåsen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Min bild är att det alltid funnits handlare på c24 som legat långt över egentliga marknadspriset på Cartier men objekten blir inte sålda. Har bevakat några stycken flera månader för att se om de sänker eller blir sålda men inget händer. Det får man också ta med när man bedömer prisbilden på c24.
Ja tittar man på C24 blir man ofta helt uppgiven. Nu har ju ändå kronan stärkts en del mot dollarn.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Innan var det typ 7' när jag kollade på 16 mm viklås. Vet att det äldre jag har är smalare än det som kom på Paris-LC. MIn Paris LC kom med 16 mm. Finns ju även lite olika varianter på viklåsen.
Alright, ja jag får försöka läsa på lite, har satt några bevakningar på c24 och ebay så får vi se.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Alright, ja jag får försöka läsa på lite, har satt några bevakningar på c24 och ebay så får vi se.
Mycket är ju beroende på vilka band du vill kunna använda. De äldre är gjorda föra att man ska ha två skräddarsydda ändor. Sedan kan man pressa in väldigt tunna band och använda de på nuvarande sätt. Lite knepigt. Har skräddarsytt på min LC.
 
Topp