• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Apropå storlekar så tycker jag att drive ser ok ut på denna bild men på tok för stor för formell klädsel. Mot bakgrund av det kanske den borde ha varit en trehandare istället. Snygg dock.
E17CA523-42B4-4418-9EF9-9BF44CAD9814.png


Den här däremot...om det här är nya santos large så är den på tok för stor. Tyvärr är large den strl som kommer med datum, medium ör utan datum. Kanske ingen direkt deal breaker
2DCC14C5-B364-4681-87A6-AA27473AB1F4.png
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Apropå storlekar så tycker jag att drive ser ok ut på denna bild men på tok för stor för formell klädsel. Mot bakgrund av det kanske den borde ha varit en trehandare istället. Snygg dock.
E17CA523-42B4-4418-9EF9-9BF44CAD9814.png


Den här däremot...om det här är nya santos large så är den på tok för stor. Tyvärr är large den strl som kommer med datum, medium ör utan datum. Kanske ingen direkt deal breaker
2DCC14C5-B364-4681-87A6-AA27473AB1F4.png
Förstår att Cartier fläskar på storlekar om det är ekonomiskt gynnbart... Synd bara att man inte värnar mer om sin starka koppling till sjukt eleganta, små klockor. Men snart är vi väl där igen så fort trenden vänt totalt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hallå folket!

Tjejen vill ha ett komplement till sin JLC reverso classique jag köpt till henne för ett gäng år sedan.
Jag tänkte direkt på ett Cartier (hon gillar märket) samt Santos modellerna.

Något tips på en Santos i stål, quartz helt ok. Nätt i sin storlek. Budget 20k (begagnat såklart!)?
Finns ju lite olika modeller där. Minst är Santos dumont på länk. Sedan har vi ju Panthere som är en tillmjukad variant av Santosen. Den senaste batterivarianten är rätt mjuk och rund den med. Sedan finns den äldsta som är bra mycket kantigare och finns bara som mekanisk. Klassisk herrstorlek eller mindre dam?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag tittade igen på Hodinkees video och reagerade på att det beskrivs som att nya santos galbee har skruvad krona, något jag inte kommer ihåg att min gamla santos hade. Isf talar det för högre wr än 30 vilket ger för handen att cartier är nära att ha skapat en för mig perfekt every day watch. Inte för att jag badar särdeles ofta men jag ogillar att ha med mig flera klockor på sommarsemester.
100m nu för att det är skruvad krona vill jag minnas att jag läst.
 

Isodor

Audemars
Finns ju lite olika modeller där. Minst är Santos dumont på länk. Sedan har vi ju Panthere som är en tillmjukad variant av Santosen. Den senaste batterivarianten är rätt mjuk och rund den med. Sedan finns den äldsta som är bra mycket kantigare och finns bara som mekanisk. Klassisk herrstorlek eller mindre dam?

Tack för tipsen. Skall rota runt lite på nätet. Känns ju som vissa beggade är rätt prisvärda, både Panthere och Galbee's.. Måste studera lite fasningar och dylikt bara så man inte köper något sönderslipat..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för tipsen. Skall rota runt lite på nätet. Känns ju som vissa beggade är rätt prisvärda, både Panthere och Galbee's.. Måste studera lite fasningar och dylikt bara så man inte köper något sönderslipat..
Tydligast är det på glasringen och länkens skruvar om man ser till den klassiska Santosen. Panthere är däremot utan plana ytor och skruvar så den är lättpolerad. Nästan alla ligger under 20’ så det är bara att välja!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Proportionerna känns off.. Det var bättre förr!

Subjektiva åsikter så klart men jag tycker att de lyckats riktigt bra med att göra en trovärdig efterföljare till originalet.
Skoj också med snabbfäste på länken.
Om jag förstått det rätt så har de bara släppt bilder på Largemodellen? Eller har någon sett bilder på medium (utan datum)

Men det är nog fortfarande en repmagnet. :(
Bild från a blog to Watch
Cartier-Santos-Watch-2018-two-tone-QuickSwitch-SmartLink-bracelet-aBlogtoWatch-62.jpg
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
I mina ögon ser det ut som en jättefin och lyckad uppdatering av Santosen.
Ser ut att sitta tajt och slimmat på handleden!

186E97B9-88F2-4612-BC87-74DC25DA07A1.jpeg


5143C02A-848F-4905-9442-AA12FEEB1B40.jpeg

Ja, ska bli spännande att prova den. ag var precis på väg att slå till på den gamla XL i stål/guld men väntar nog tills denna dyker upp och jämför lite.
Ngn som vet om april fortfarande är officiellt releasedatum?
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Någon(@Aurum men säkert flera?) som har tips på webbsidor att leta äldre(60-90-tals) Cartier på? Ebay och C24 känns givna, därtill spanar jag regelbundet av de svenska auktionshusen. Men finns det något särskilt ställe där mycket säljs igenom som är bra att ha koll på? Är främst på jakt efter en tank i dagsläget.

Finns det också någon bra guide online för att hitta rätt bland klockor från dessa årtal?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Har min Santos från 90-talet inne på garantiservice hos Nymans. Snabbar sig ca 15 sek/dygn, vilket jag tycker är lite för mycket för att nyligen
ha lämnat deras verkstad. Enligt Cartiers tillåtelse för modellen så anses upp till + 25 sek/dygn ok. Är inte det riktigt mycket även om vi inte pratar ett COSC-verk? De hittade inget fel i urverket och skulle i alla fall rucka klockan till en mer lämplig avvikelse.
 

Isodor

Audemars
Hur ofta bör service ske på Galbee's quartzverk? Batteri var annat år som vanligt?
Något man bör tänka sig för när man ropar hem en quartz från 90 talet ?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Hur ofta bör service ske på Galbee's quartzverk? Batteri var annat år som vanligt?
Något man bör tänka sig för när man ropar hem en quartz från 90 talet ?
Jag tänker med äldre quartzare att de håller så länge de håller, sen kan service komma på tal.

Inget mer än att urverket har många år på nacken och att en service kommer behövas någon gång,
och att du inte kommer få igen servicepengarna (4600 kr hos Nymans) om du sedan säljer klockan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har min Santos från 90-talet inne på garantiservice hos Nymans. Snabbar sig ca 15 sek/dygn, vilket jag tycker är lite för mycket för att nyligen
ha lämnat deras verkstad. Enligt Cartiers tillåtelse för modellen så anses upp till + 25 sek/dygn ok. Är inte det riktigt mycket även om vi inte pratar ett COSC-verk? De hittade inget fel i urverket och skulle i alla fall rucka klockan till en mer lämplig avvikelse.
Min gick stört bra efter fabriksservice, ställde aldig om den pga tidsavvikelse iaf. Men det är ett litet dam-etaverk och de är lite svårare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur ofta bör service ske på Galbee's quartzverk? Batteri var annat år som vanligt?
Något man bör tänka sig för när man ropar hem en quartz från 90 talet ?
Har för mig Cartier byter ut verken när det är dags. Kommer inte ihåg vilket verk som sitter i santosen? Annars låter man de gå tills de stannar, och då bör en oberoende kunna rengör och olja upp igen.
 

nbrowall

Omega
Hej, skulle behöva lite hjälp. Är i köptankar för min första "riktiga" klocka och har spanat in en Cartier Tank Solo på länk. Min fråga är vad man bör välja, kvartsverk eller automatiskt verk och varför ?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Hej, skulle behöva lite hjälp. Är i köptankar för min första "riktiga" klocka och har spanat in en Cartier Tank Solo på länk. Min fråga är vad man bör välja, kvartsverk eller automatiskt verk och varför ?
Hej och välkommen :) Cartier är helt rätt! Har du testat den på länk? Personligen tycker jag inte länken funkar på Solo, eller de flesta modeller av Tank.
Jag skulle säga att en Tank kan likväl vara batteri som manuell som automat - helt beroende vad du är ute efter. En Solo
är ju ingen samlarklocka på det viset eller en modell med ett tekniskt eller historiskt spännande urverk så frågan är egentligen vad du trivs med. Batteri-Solon har ju ingen sekundvisare så
du slipper tickandet åtminstone. Har själv ägt en batteri-Solo och var helnöjd med den! Ser inget skäl att ha köpt automatvarianten om inte affären i sig var bättre. :)
 
Senast ändrad:

mhgard

Panerai
2-Faktor
Hej, skulle behöva lite hjälp. Är i köptankar för min första "riktiga" klocka och har spanat in en Cartier Tank Solo på länk. Min fråga är vad man bör välja, kvartsverk eller automatiskt verk och varför ?
Testa båda på din arm! Automaten har sekundvisare och datum, men framförallt är den tjockare. Nu har jag bara testat automat på läder och tror dessutom den är lite större på längd och bredd med, men gillade batteridrivna bättre.

E951FD4D-9840-41D7-A2B4-9A403DF0540A.jpeg

C5885766-23AE-40F0-B810-62A07B650F5D.jpeg

720B78BE-9F86-4142-8E1A-4FA864945614.jpeg
 
Topp