• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

M1984

Omega
Förstår dig. Själv tycker jag att det kvartsaren är mer estetisk tilltalande och "sann" mot originalet. Tycker inte att en tank bör ha datum och sekundvisare. Sedan är ju den stora automat och inhouse (endast nyare modeller) och därmed lite roligare :)

Svårt detta..

Haha ja verkligen! Blir några timmar på youtube ikväll och studera dom. :) som du säger, lite roligt med automat :)

Edit: Tror automat ligger högst upp nu, får se om de känns likadant imorgon
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha ja verkligen! Blir några timmar på youtube ikväll och studera dom. :) som du säger, lite roligt med automat :)

Edit: Tror automat ligger högst upp nu, får se om de känns likadant imorgon
Är du ute efter känslan som uret ursprungligen designades för skall den vara liten, tunn och utan datum/sekund. Då uret är platt sitter den lite illa när man vrider på handleden om den blir stor. Därför den designades som 23x30 mm för herr. Mao, du måste testa irl för att avgöra om de hade rätt på 1920-talet eller inte. Jag tycker det var bättre förr.
 

M1984

Omega
Är du ute efter känslan som uret ursprungligen designades för skall den vara liten, tunn och utan datum/sekund. Då uret är platt sitter den lite illa när man vrider på handleden om den blir stor. Därför den designades som 23x30 mm för herr. Mao, du måste testa irl för att avgöra om de hade rätt på 1920-talet eller inte. Jag tycker det var bättre förr.

Ok! Ja jag tänkte ta mig förbi nymans och prova. Är rädd att den mindre känns för liten, hade önskar datum då den kommer användas varje dag, men hör va du säger :) får som sagt prova :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok! Ja jag tänkte ta mig förbi nymans och prova. Är rädd att den mindre känns för liten, hade önskar datum då den kommer användas varje dag, men hör va du säger :) får som sagt prova :)
Med förbehållet att man vänjer sig vid mindre boettstorlekar efter ett antal dagar är det bara att känna efter. En Tank skall helst sitta ovanför knölen på handleden också om man är konservativ. Men bilderna nedan gör ont att titta på, tycker man helt förstört grejen med en Tank.
Cartier-Tank-Solo-XL-Automatic-Cost-Of-Entry-aBlogtoWatch-9.jpg

helpdesk_image.4167903.jpg
 

M1984

Omega
Med förbehållet att man vänjer sig vid mindre boettstorlekar efter ett antal dagar är det bara att känna efter. En Tank skall helst sitta ovanför knölen på handleden också om man är konservativ. Men bilderna nedan gör ont att titta på, tycker man helt förstört grejen med en Tank.
Cartier-Tank-Solo-XL-Automatic-Cost-Of-Entry-aBlogtoWatch-9.jpg

helpdesk_image.4167903.jpg

Ja när man ser det sådär så ser den ju lite väl stor ut!
Sånt här kan man bli tokig på! Men tack för infon. Helt plötsligt känner jag mer för den mindre. Kul att man inte är så lättpåverkad iaf :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja när man ser det sådär så ser den ju lite väl stor ut!
Sånt här kan man bli tokig på! Men tack för infon. Helt plötsligt känner jag mer för den mindre. Kul att man inte är så lättpåverkad iaf :)
Bara att ta god tid på dig när du testar, och glöm inte att vrida på handleden och se hur klockan rör sig. Jag har betydligt längre tanks, bandhornspets till bandhornspets, men då är deras baksidor böjda. Svårt att avgöra hur fyrkantiga klockor bärs på handleden utan att testa dem. Hade själv dömt ut klassikern på 23X30 mm och köpte en endast för att ta viklåset. Slutade med att jag behöll Tanken och nu är den en av mina absoluta favvoriter. Den är dock liten, men för att vara liten bär den upp sin storlek väldigt bra. Snurrigt så förstår att du velar, det är naturligt.
 

VOES

Omega
Tja. Jag har testat båda och Har också väldigt svårt att bestämma mig. Bifogar en bild med båda modellerna på. Vrist 18.5cm. Hoppas det hjälper!
985B7C21-F65E-4750-853B-F590C43EDCAB.jpeg
Köp den mindre! Jag gjorde samma val för ett år sedan och tycker verkligen de mindre storlekarna är bättre i nästan alla Cartier modeller!
Och då har jag ändå handleder på typ 19,5....
 

Sicko

Cartier
Köp den mindre! Jag gjorde samma val för ett år sedan och tycker verkligen de mindre storlekarna är bättre i nästan alla Cartier modeller!
Och då har jag ändå handleder på typ 19,5....

Tack för tipset det lutar mot den mindre för min del. Du har inte någon bild när du bär din? Intressant att se hur den sitter på större handleder :)
 
Tjenixen i Cartier-tråden, jag inväntar en riktigt härligt Must de Cartier tank som behöver ett batteribyte. Någon som har erfarenhet av det? Kostar väl inte så många hundralappar? :cool:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bägge! Spånar mest för eventuellt framtida inköp. Kan vara bra att veta vad man ha för alternativ då originalbanden inte är superkul.
Cartier har ju ett par olika viklås, men Solon ska väl ha det som skall ha en fast ände och en vanlig tunn utan hål. Gäller att det är någorlunda rätt längd då samt att det varken är slits eller hål i ändorna. Mao är utbudet klart begränsat om man inte specialbeställer. Bygel är ju som alla andra band så där gäller bara att hitta något man gillar. Hade nog velat köra på ostoppat men inte satt mig in i det allt för mycket.
 
Topp