• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

ErikDg

Omega
Ett lite udda tillskott: Cartier Tank Américaine 18k vitt guld. Små klockor har alltid lockat mig, speciellt Cartier av olika slag.
Jag ser verkligen inte balansen och proportionerna i många av de moderna modeller som Cartier idag säljer.
Som nya Santosserien. Cartier-signerade Moby Dicks. Likaså de flesta storlekar av Tank-familjen.
För mig gäller regeln: ju mindre Tank desto bättre.
IMG_1080.JPG
IMG_1084.JPG
IMG_1132.JPG
Word!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Tror inte det är så illa, men jag tror folk blandar ihop de olika manuella verken. Paris-märkta blir lätt väldigt dyra. Har du rätt säljer jag nog mammas och byter upp till något roligare för pengen.
Dessa har stuckit lite va? Typ 30-40 för en vettig?
Sett så få säljas i Sverige senaste året så jag skulle gissa att det finns en efterfrågan där ett ganska stort antal personer
kan betala lite vad som helst för att få en Tank på handleden. I höstas skulle Sthlm Auktionsverk sälja en, men den drogs tillbaka efter ett missförstånd - de blev totalt nerringda av folk som var frågvisa och intresserad när annonsen plockats ned.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Tror inte det är så illa, men jag tror folk blandar ihop de olika manuella verken. Paris-märkta blir lätt väldigt dyra. Har du rätt säljer jag nog mammas och byter upp till något roligare för pengen.
Vad pratar vi om för något som är roligare för pengen?
Börjat snegla mot guld en del nu då det fattas i samlingen. Där den klassiska Tanken är ett av alternativen.

Och när vi ändå är inne på manuella Tanks, detta känns lite rörigt:

Tank Louis:
- Tank med manuellt ETA 2512 (Cartier cal. 078), märkt CARTIER kl 12 och SWISS kl 6 (80-90tal)
- Tank med manuellt ETA 2512 (Cartier cal. 78-1), märkt CARTIER kl 12 och PARIS kl 6 (70-tal)

Tank Louis Extra Plate:
- Tank CPCP med manuellt F. Piguet 21 (Cartier cal. 021 MC), märkt CARTIER PARIS kl 12 och SWISS kl 6 (Slutet av 90-tal)
- Tank med manuellt F. Piguet 21 (Cartier cal. 021), märkt CARTIER kl 12 och SWISS kl 6 (80-tal)
- Tank med manuellt F. Piguet 21 (Cartier cal. 021), märkt CARTIER kl 12 och PARIS kl 6 (70-tal)

Det finns alltså Tanks som är märkta CARTIER - PARIS kl 12 och 6 med både ETA-verket och F. Piguet?
Jag som hade hoppats på att det skulle vara enklare att särskilja dessa än att försöka behöva göra det med ett otränat öga..
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad pratar vi om för något som är roligare för pengen?
Börjat snegla mot guld en del nu då det fattas i samlingen. Där den klassiska Tanken är ett av alternativen.

Och när vi ändå är inne på manuella Tanks, detta känns lite rörigt:

Tank Louis:
- Tank med manuellt ETA 2512 (Cartier cal. 078), märkt CARTIER kl 12 och SWISS kl 6 (80-90tal)
- Tank med manuellt ETA 2512 (Cartier cal. 78-1), märkt CARTIER kl 12 och PARIS kl 6 (70-tal)

Tank Louis Extra Plate:
- Tank CPCP med manuellt F. Piguet 21 (Cartier cal. 021 MC), märkt CARTIER PARIS kl 12 och SWISS kl 6 (Slutet av 90-tal)
- Tank med manuellt F. Piguet 21 (Cartier cal. 021), märkt CARTIER kl 12 och SWISS kl 6 (80-tal)
- Tank med manuellt F. Piguet 21 (Cartier cal. 021), märkt CARTIER kl 12 och PARIS kl 6 (70-tal)

Det finns alltså Tanks som är märkta CARTIER - PARIS kl 12 och 6 med både ETA-verket och F. Piguet?
Jag som hade hoppats på att det skulle vara enklare att särskilja dessa än att försöka behöva göra det med ett otränat öga..
Hmm, visste inte att de skall finnas Parismärkta tanks kl 6 som inte är eta. Undra hur ovanliga de kan vara? Nu har ju jag redan en som är ännu lite roligare men ska se om jag kan hitta hur man särskiljer dessa lättast.

Angående roligare för samma peng tänkte jag i detta fall främst på damvarianter med länk som man då kan få för samma peng. Annars är du ju uppe i VC, AP och JLC-pengar. Dock svårt att slå Cartier i Tank-klassen men finns mycket annat guld att titta på.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hmm, visste inte att de skall finnas Parismärkta tanks kl 6 som inte är eta. Undra hur ovanliga de kan vara? Nu har ju jag redan en som är ännu lite roligare men ska se om jag kan hitta hur man särskiljer dessa lättast.

Angående roligare för samma peng tänkte jag i detta fall främst på damvarianter med länk som man då kan få för samma peng. Annars är du ju uppe i VC, AP och JLC-pengar. Dock svårt att slå Cartier i Tank-klassen men finns mycket annat guld att titta på.
Ref 78086 har just ETA och Parismärkning kl 6 enligt Cartiercodex

Men annars hittade jag detta skrivet av dig gällande skillnaderna på ETA och de tunnare:
Skulle helt klart vilja påstå att det är ett ETA-verk i din, ser ut som min. Lägg märke till skarven mellan boettlocket och övriga boett, det är sjukt tight passning. Var inte helt lätt att öppna och stänga den boetten. Läckert! Sedan kan jag ju iofs säga att jag nyligen googlat runt på dessa och fått dra mina egna slutsatser mha bilder då det finns lite info om dessa. F Piguet (Tank Louis) har inte skruvarna i linje och har mechanique på baksidan. Många av JLC har en vinkel på ovansidan av bandhornen. Framförallt är de andra lite finare versionerna tunnare.

Damvarianter av Tank på länk då?
Nu ska vi inte kladda för mycket i tråden men t.ex. Reverso Classique i guld finns på listan över möjliga kandidater. Ska kika runt lite på övriga.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ref 78086 har just ETA och Parismärkning kl 6 enligt Cartiercodex

Men annars hittade jag detta skrivet av dig gällande skillnaderna på ETA och de tunnare:


Damvarianter av Tank på länk då?
Nu ska vi inte kladda för mycket i tråden men t.ex. Reverso Classique i guld finns på listan över möjliga kandidater. Ska kika runt lite på övriga.
Ja, men då hade jag nog inte sett någon som var Parismärkt kl 6 som inte var ETA. Lägg gärna upp ett exempel i tråden om du hittar en med f piguet som är parismärkt kl 6. Det är inte helt enkelt detta. Oftast har ju f piguet guilloche-tavla men inte på de tidiga om jag minns rätt.

Finns många dammodeller, just Tank brukar vara dyrare. Kul-länkarna tycker jag är läckra. tex:
https://www.chrono24.com/cartier/calandre-18k-gold-with-original-box--id9606968.htm
https://www.chrono24.com/cartier/colisee-rivoli--id6539886.htm
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Ja, men då hade jag nog inte sett någon som var Parismärkt kl 6 som inte var ETA. Lägg gärna upp ett exempel i tråden om du hittar en med f piguet som är parismärkt kl 6. Det är inte helt enkelt detta. Oftast har ju f piguet guilloche-tavla men inte på de tidiga om jag minns rätt.

Finns många dammodeller, just Tank brukar vara dyrare. Kul-länkarna tycker jag är läckra. tex:
https://www.chrono24.com/cartier/calandre-18k-gold-with-original-box--id9606968.htm
https://www.chrono24.com/cartier/colisee-rivoli--id6539886.htm
Tittar på en sån "Romane" faktiskt. Riktigt kul modell som man inte ser så ofta.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Letade lite efter någon databas där jag kan årsbestämma min Santos.
Hittar bara suspekta sidor och ickesvar.
Någon som kan skicka mig åt rätt håll?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ja, men då hade jag nog inte sett någon som var Parismärkt kl 6 som inte var ETA. Lägg gärna upp ett exempel i tråden om du hittar en med f piguet som är parismärkt kl 6. Det är inte helt enkelt detta. Oftast har ju f piguet guilloche-tavla men inte på de tidiga om jag minns rätt.

Finns många dammodeller, just Tank brukar vara dyrare. Kul-länkarna tycker jag är läckra. tex:
https://www.chrono24.com/cartier/calandre-18k-gold-with-original-box--id9606968.htm
https://www.chrono24.com/cartier/colisee-rivoli--id6539886.htm
Djungel!
https://www.chrono24.se/cartier/lou...ow-gold-manual-wind-watch-rare--id9826207.htm

Coola. Men känns svårburna. Iaf för mig som är rätt mellanmjölk..

Förövrigt gick graalen under hammaren igår. 195' inkl slag

H5051-L159463239.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Djungel!
https://www.chrono24.se/cartier/lou...ow-gold-manual-wind-watch-rare--id9826207.htm

Coola. Men känns svårburna. Iaf för mig som är rätt mellanmjölk..

Förövrigt gick graalen under hammaren igår. 195' inkl slag

H5051-L159463239.jpg
Den är lite boxigare i formen och sen har du ju ref-nummer på baksidan. Lär dock säkert finnas några fallgropar men tror man rätt lätt kan avgöra vad det är på dessa lite modernare modellerna.

Gillar verkligen den jump hour tanken. Är den en gral för dig skulle jag rekommendera någon annan vintagevariant. Tyvärr oftast i kromade boetter dock.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Den är lite boxigare i formen och sen har du ju ref-nummer på baksidan. Lär dock säkert finnas några fallgropar men tror man rätt lätt kan avgöra vad det är på dessa lite modernare modellerna.

Gillar verkligen den jump hour tanken. Är den en gral för dig skulle jag rekommendera någon annan vintagevariant. Tyvärr oftast i kromade boetter dock.
Cartier-graal kanske ska tilläggas. Men ja, jag har börjat snegla lite på andra varianter också ifall suget blir för svårt. Är inte aktuellt att hosta upp typ 150' för rosé-varianten och inte heller 200' för platina hehe
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Cartier-graal kanske ska tilläggas. Men ja, jag har börjat snegla lite på andra varianter också ifall suget blir för svårt. Är inte aktuellt att hosta upp typ 150' för rosé-varianten och inte heller 200' för platina hehe
Inte aktuellt idag, men kanske imorgon? Kanske växer ifrån Cartiersekten innan det sker iofs, ingen som vet.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Grämer mig ofta över att jag inte högg på din, var riktigt sugen.
Och dessutom ivrigt påhejad av mig... ;)

Den är lite boxigare i formen och sen har du ju ref-nummer på baksidan. Lär dock säkert finnas några fallgropar men tror man rätt lätt kan avgöra vad det är på dessa lite modernare modellerna.

Gillar verkligen den jump hour tanken. Är den en gral för dig skulle jag rekommendera någon annan vintagevariant. Tyvärr oftast i kromade boetter dock.

Varför är det så? ”Slutade” man göra jump hours innan dess att stål i klockboetter blev en grej? Fortfarande lite lack att jag inte budade högre på 9-karataren på bukten, som till slut hamnade hos dig. :D

Lite off topic, kanske.
 
Topp