• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Zed

Swissera
Professional Dealer
Har blivit nyfiken på armbandsurets fader, Cartier. Någon som äger en sådan här och vill dela med sig av sina erfarenheter och bilder på klockorna?

Jag är sjukt sugen på en Santos på länk. Kan man bära upp de små Santos på länk? Verkar väldigt små med ca. 24mm?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Santos herr, de som ofta refererat till som galbee och senare Santos de Cartier är 29 mm breda, men finns sedan ett par år tillbaka även i 32 mm. 29an bär lite mindre än DD men mest är det en annan typ av ur. Steget upp är väl Cartier 100 vilka är lite krafigare och finns i 32 och 38 mm. Här är en modern batteridriven 29 mm:

DSCN0769.jpg


Sedan har vi ju denna tanken som är ca 25x42 mm.

UtX5vTo.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för svar Aurum.

Det är mest den första jag är ute efter. Fanns det mekaniska urverk i dessa också? Vad ska man ge för en sådan i fint skick?
 

naggge

Panerai
Har också ägt den som Aurum visade upp tidigare i tråden. Fantastisk klocka med en fantastisk länk. Numera en f.d. kollega som sitter på detta ex. Skulle du vara sugen på den så kan jag se om han är villig att sälja Zed

Edit: Tror det är samma som Aurum hade i alla fall. Köptes på forumet men inte av honom.
DSC_1382-0013_zps224d281a.jpg

DSC_1258-0033_zpsbccf8348.jpg

DSC_1257-0043_zps606e3b44.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Elaborate please... :)

Eta låter ju bra i alla fall. Så slipper man krångla med service när det väl är dags.

Släng upp bilder vid varandra så ser du. Den äldre automatiska är mycket kantigare men plana länkbitar medan de nyare har stabilare länkar, böjda länkbitar och bättre viklås.
 
  • Like
Reactions: Zed

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Elaborate please... :)

Eta låter ju bra i alla fall. Så slipper man krångla med service när det väl är dags.

Släng upp bilder vid varandra så ser du. Den äldre automatiska är mycket kantigare men plana länkbitar medan de nyare har stabilare länkar, böjda länkbitar och bättre viklås.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ärvt denna som har ett enormt affektionsvärde för mig.
Det är den större av tankmodellerna, i min mors brukande i talande stund.
Underbar klocka som har en härlig länk!
Lånad, trist bild tyvärr.
RDwDozE.jpg
 

DrDre

Patek
Cartier är ju ett väldigt fint gammal märke med spännande historia och som förtjänar mkt mer uppmärksamhet än vad det får här på KS. Jag har en Santos som jag köpte för något halvår sedan men vet inte så mycket om den egentligen. Med dagens mått så är den ju en ganska liten klocka, men jag tycker den funkar.

Tyvärr har den väl blivit lite av en "skuggklocka" för mig, dvs den hamnar alltid i skuggan eller som no 2 efter min Reverso GT om jag vill bära något lte elegantare. Men så här ser den ut.

Sedan behöver ju inte qvartz vara något negativt på en dress watch. Iom att de oftast inte används varje dag så är det ju rätt smidigt att bara ta den direkt från byrålådan utan att behöva ställa den.

 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Cartier. Ännu en tråd av mig för att få bättre kunskap kring, för mig, intressanta klockval.

Vad har ni för erfarenheter av Cartier i allmänhet och Tank modellerna i synnerhet?

Har Tank någon historia?

Varför finns det så få Cartier på forumet?

Några modeller och refs som är särskilt "bra"?
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Gillar min Santos!
Cartier har en intressant historia. Gjorde bland annat världens första moderna armbandsur.

Stort jäkla gilla på den där! För övrigt tycker Cartier Americaine i guld är för jäkla fin och verkligen en klocka jag hade kunnat tänka mig att äga. Cartier verkar få ett litet uppsving här på forumet det senaste, nu är det väl iaf tre-fyra som äger någon form av tank?
 

Ricrob

Patek
Jag har en liten softspot för Cartier och har varit snubblande nära att klippa en sådan här Santos 100 XL två ggr faktiskt, problemet har varit tokdiss från frun ( ping leben ) men kanske en dag..?
image.jpg
 

DrDre

Patek
Det är ju ett av de allra mest klassiska klockmärkena, främst när det gäller lite elegantare/dress watches. Deras Tank är väl deras mest kända men de har ju en uppsjö av andra modeller också som Santos och Pasha. På senare år har man också satsat på nya urverk och de har även släppt ett par lite sportigare varianter, Calibre och äver förstorat upp Santos:en en del. Solo är väl vad jag vet inte en modell utan snarare än line som är lite billigare än de övriga. Deras Solo Tank är ju inte alls dum.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Solo är grymma men jag föredrar dem i guld. Varit nära att knipa en men nypriset på guldklockor är enligt mig oftast väldigt omotiverat. Eller, snarare att värdeminskningen blir otroligt markant vid eventuell försäljning. Men en Ref. No. W5200004 är för mig en våt dröm
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Solo är grymma men jag föredrar dem i guld. Varit nära att knipa en men nypriset på guldklockor är enligt mig oftast väldigt omotiverat. Eller, snarare att värdeminskningen blir otroligt markant vid eventuell försäljning. Men en Ref. No. W5200004 är för mig en våt dröm

Sälj ena dykaren och köp en Cartier?
 
Topp