• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

joca

Patek
2-Faktor
A1655620-EC83-4A06-8918-9BBD443331A7.jpeg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Behöver lite hjälp av er Cartier experter. Hittat en Tank som jag är intresserad av. Är tydligen en ”pre” Must. Tillverkad någon gång mellan 1973-1976 för Cartier New York när Cartier New York var ett oberoende företag. Stämmer det att New York butiken var oberoende under denna tid. Och är detta då en ovanlig modell? Eller är det en citron..
Kan tillägga att urverket är signerat på ena kugghjulet med *Cartier* INC i mörkblå text

Vilken metall pratar vi om?
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Smygläst en del i tråden och detta blir första inlägget. Är i kontakt med en handlare gällande en Galbee med automatiskt verk. Bad om kompletterande bilder på klockan då den enligt säljaren blivit polerad sen tidigare. Nu har jag själv inte egen erfarenhet av modellen så nyfiken på era intryck. Har ingen vidare brådska att handla klockan men priset på denna var väl ”okej”, dvs runt ~20
30CA6BC9-8908-4227-ADCC-766C0A9C2BCF.png
BC0EC19E-D7D8-4ED5-B2CD-3CC4E430E059.jpeg
1699E613-2453-49E2-9394-0612FD369525.png
4E70D673-11BB-4CD1-8ECA-18DE9F279453.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tre rätt olika klockor som kompletterar varandra bra. Tanken som fantastisk tidlös klassiker som passar till det mesta. Svårt att bli arg på men inte speciellt tålig. Santosen som en vulgär stekarklocka som jag kan tänka mig såldes till en dam 1980 i Cannes. Sist är vulgobeatern, ett dykarur som tål lite mer. Safirglas och tryckt till 100 m. Man slipper också repa upp länken. Klockan med band klarade fint saltvattenbad och stänk som enda klocka under en tvåveckorsseglats på västkusten. Fint gäng även om Pashan inte fått en permanent plats än.
FE6FB9C7-1EBE-4558-9054-82FEF084839C.jpeg
8A04F7F8-977B-4747-96AC-1CEA9000B528.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tre rätt olika klockor som kompletterar varandra bra. Tanken som fantastisk tidlös klassiker som passar till det mesta. Svårt att bli arg på men inte speciellt tålig. Santosen som en vulgär stekarklocka som jag kan tänka mig såldes till en dam 1980 i Cannes. Sist är vulgobeatern, ett dykarur som tål lite mer. Safirglas och tryckt till 100 m. Man slipper också repa upp länken. Klockan med band klarade fint saltvattenbad och stänk som enda klocka under en tvåveckorsseglats på västkusten. Fint gäng även om Pashan inte fått en permanent plats än.
FE6FB9C7-1EBE-4558-9054-82FEF084839C.jpeg
8A04F7F8-977B-4747-96AC-1CEA9000B528.jpeg
Mkt bra! Hade själv gärna haft de två mindre diskreta klockorna i trion :D
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bland det manligaste man kan ha, men förstår vad du menar.
Förstår att många kommer reta sig på det men jag kände att jag hade ett damur på mig. Kan såklart vara ngt som ändras efter en del bärande men..

Edit: Missförstå mig inte. Designen är otroligt vacker och väl avvägd. Men på handleden blev den för mig allt för elegant och liten.
 
Smygläst en del i tråden och detta blir första inlägget. Är i kontakt med en handlare gällande en Galbee med automatiskt verk. Bad om kompletterande bilder på klockan då den enligt säljaren blivit polerad sen tidigare. Nu har jag själv inte egen erfarenhet av modellen så nyfiken på era intryck. Har ingen vidare brådska att handla klockan men priset på denna var väl ”okej”, dvs runt ~20
30CA6BC9-8908-4227-ADCC-766C0A9C2BCF.png
BC0EC19E-D7D8-4ED5-B2CD-3CC4E430E059.jpeg
1699E613-2453-49E2-9394-0612FD369525.png
4E70D673-11BB-4CD1-8ECA-18DE9F279453.png
Hårdpolerad, jag skulle leta vidare.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Förstår att många kommer reta sig på det men jag kände att jag hade ett damur på mig. Kan såklart vara ngt som ändras efter en del bärande men..

Edit: Missförstå mig inte. Designen är otroligt vacker och väl avvägd. Men på handleden blev den för mig allt för elegant och liten.
Man vänjer sig rätt snabbt. För ett par år sen när jag fick upp ögonen för Cartier så tänkte jag att Santos var det minsta jag skulle vara bekväm med. Ack så fel jag hade.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Man vänjer sig rätt snabbt. För ett par år sen när jag fick upp ögonen för Cartier så tänkte jag att Santos var det minsta jag skulle vara bekväm med. Ack så fel jag hade.
Ja man ändrar sig. Men jag kommer förhoppningsvis köpa en Elegante 48 senare i år så jag försöker snarare vänja mig vid större ur nu ;)
Skämt åsido. Fattar absolut vad du menar och jag har själv haft en Santos som jag tycker är grym (men ville ha helguld men hittade aldrig).
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Tre rätt olika klockor som kompletterar varandra bra. Tanken som fantastisk tidlös klassiker som passar till det mesta. Svårt att bli arg på men inte speciellt tålig. Santosen som en vulgär stekarklocka som jag kan tänka mig såldes till en dam 1980 i Cannes. Sist är vulgobeatern, ett dykarur som tål lite mer. Safirglas och tryckt till 100 m. Man slipper också repa upp länken. Klockan med band klarade fint saltvattenbad och stänk som enda klocka under en tvåveckorsseglats på västkusten. Fint gäng även om Pashan inte fått en permanent plats än.
FE6FB9C7-1EBE-4558-9054-82FEF084839C.jpeg
8A04F7F8-977B-4747-96AC-1CEA9000B528.jpeg

Magiskt bra!
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Himla fin:). Har senaste tiden sneglat en del på Cartier men undrar hur de bärs i jämförelse med t.ex. en Rolex 34-36mm?
Är den 29mm?

Bärs betydligt större än vad sitt mått på 29mm antyder. Jag upplevde den som precis mitt emellan 34mm och 36mm från Rolex (ej nyare modellerna). Finns ju såklart även modernare Cartier på 32mm men det blir en helt annan klocka, på tok för stor IMO.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Bärs betydligt större än vad sitt mått på 29mm antyder. Jag upplevde den som precis mitt emellan 34mm och 36mm från Rolex (ej nyare modellerna). Finns ju såklart även modernare Cartier på 32mm men det blir en helt annan klocka, på tok för stor IMO.
Tack för snabbt svar!. Är bekant med äldre Rolex:ar, har just nu en äldre 34mm men har ägt DJ 36mm både gamla som nya så då kan jag förstå storleken:)
Jag har 17-17,5cm handleder så 29mm blir säkert kalas.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tack! Klart du ska testa Cartier:)
Tycker att den bärs ungefär som en vintage 34mm Rolex. Den är 29mm och 41mm lugg till lugg.
Santos vs 36mm Rolex
3E857E36-9A75-4BBB-8C6E-9B184FB46699.jpeg
Kalasfin jämförelsebild, tack för det!:)
Med det sagt, har jag verkligen ett hum om storleken.
En 29mm Cartier är ju inte alls liten och hoppas jag inte fegar ur och testar en Cartier:p
Grymt skoj duo!
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Kalasfin jämförelsebild, tack för det!:)
Med det sagt, har jag verkligen ett hum om storleken.
En 29mm Cartier är ju inte alls liten och hoppas jag inte fegar ur och testar en Cartier:p
Grymt skoj duo!
Håller med Tommy_83 i jämförelsen mellan DJ och Santosen. Jag skulle dock också säga att Santosen är extremt härlig att bära på grund av hur tunn den är. Tycker den ofta känns som ett stabilt armband på handleden och det är oslagbart med skjorta/kavaj. Men världens bästa kombo IMO. ;)
0DF5F40D-4605-4CD2-A52A-0E85DFA6D2AC.jpeg
 

joca

Patek
2-Faktor
Tack för snabbt svar!. Är bekant med äldre Rolex:ar, har just nu en äldre 34mm men har ägt DJ 36mm både gamla som nya så då kan jag förstå storleken:)
Jag har 17-17,5cm handleder så 29mm blir säkert kalas.
Absolut inga konstigheter. Tycker det flyger på mig med 19cm handled. Har postat bilder tidigare i tråden om du är nyfiken :)
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Håller med Tommy_83 i jämförelsen mellan DJ och Santosen. Jag skulle dock också säga att Santosen är extremt härlig att bära på grund av hur tunn den är. Tycker den ofta känns som ett stabilt armband på handleden och det är oslagbart med skjorta/kavaj. Men världens bästa kombo IMO. ;)
0DF5F40D-4605-4CD2-A52A-0E85DFA6D2AC.jpeg
Verkar som en oslagbar kombo med DJ+Santos, att man får både sport och dress i ett samt lagom storlek:cigar:
Sjyst jämförelsebild precis som @Tommy_83. Gillar tunna klockor så det är ingen fara men visst lär det bli en kontrast när man växlar från en speedy pro 42mm till en Santos:D. Men så fyller klockorna olika behov för ibland vill man ha ngt elegant och smidigt på handleden.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Verkar som en oslagbar kombo med DJ+Santos, att man får både sport och dress i ett samt lagom storlek:cigar:
Sjyst jämförelsebild precis som @Tommy_83. Gillar tunna klockor så det är ingen fara men visst lär det bli en kontrast när man växlar från en speedy pro 42mm till en Santos:D. Men så fyller klockorna olika behov för ibland vill man ha ngt elegant och smidigt på handleden.
Helt klart är det så. Sen är det något med just Cartier, man tenderar att leta behov för att använda just dessa klockor ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Verkar som en oslagbar kombo med DJ+Santos, att man får både sport och dress i ett samt lagom storlek:cigar:
Sjyst jämförelsebild precis som @Tommy_83. Gillar tunna klockor så det är ingen fara men visst lär det bli en kontrast när man växlar från en speedy pro 42mm till en Santos:D. Men så fyller klockorna olika behov för ibland vill man ha ngt elegant och smidigt på handleden.
Tycker Santosen är sport, men handlar ju mest om vad man är van vid och vad man mer har i lådan.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tycker Santosen är sport, men handlar ju mest om vad man är van vid och vad man mer har i lådan.
Håller med. Har börjat titta på Tank modellerna som då skulle fungera som den dressade och Santosen till casual. Gillar att dessa är så tunna jämfört med mycket annat. Tycker mycket av charmen med Cartier är att klockorna är så mångsidiga och fungerar ofta till det mesta.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Tycker Santosen är sport, men handlar ju mest om vad man är van vid och vad man mer har i lådan.
Ja det har du rätt i för något som gör klockan riktigt tuff är alla skruvarna, särskilt tycker jag länken är riktigt ball!. Förstår bättre nu när det slog mig att indexen är kursiva vilket bidrar till sportigheten!?. Sportig köper jag absolut:)
 
Senast ändrad:
Topp