• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, Tank LC är nog oslagbar. Däremot var jag tvungen att köpa tillbaka min Normale - kände att jag saknade den ursprungliga designen. Ja vet att Cartier påstår att Santos var först i 1904 men jag tror det är bara skitsnack - finns inga patent eller bilder på denna mytomspunna klocka så jag räknar Tank Normale som Cartiers första armbandsur i ordets sanna bemärkelse (dvs inte ett konverterat fickur).
Mycket som är oklart och hittepå där känns det som. Fortfarande ingen bra onlineguide om cartiers klockor?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Mycket som är oklart och hittepå där känns det som. Fortfarande ingen bra onlineguide om cartiers klockor?

Nej. Jag har länge funderat på att starta något sånt men vet inte riktigt hur jag ska göra kring all info som hade funnits på Cartiercodex. Känns helt enkelt fel att bara sno den samtidigt som det inte finns någon upphovsrättsinnehavare jag kan fråga.

Igår hade jag en intressant ordväxling med en ”cartierexpert” från Instagram. Folk vet inte vad de snackar om...

48E3C2A7-2A3E-45E1-AACA-F321591DA2C8.jpeg
31672526-510E-4499-A0A5-1FC2E3678D59.jpeg
661CB87D-F5F7-4399-A705-5C49BEC0975D.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej. Jag har länge funderat på att starta något sånt men vet inte riktigt hur jag ska göra kring all info som hade funnits på Cartiercodex. Känns helt enkelt fel att bara sno den samtidigt som det inte finns någon upphovsrättsinnehavare jag kan fråga.

Igår hade jag en intressant ordväxling med en ”cartierexpert” från Instagram. Folk vet inte vad de snackar om...

48E3C2A7-2A3E-45E1-AACA-F321591DA2C8.jpeg
31672526-510E-4499-A0A5-1FC2E3678D59.jpeg
661CB87D-F5F7-4399-A705-5C49BEC0975D.jpeg
Det känns ju som att cartiercodex kommer direkt från cartier? Håller förövrigt med. Vet inte ens själv vad jag ska kall det jag har. Vi borde verkligen styra upp det här.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ibland har frågan ställts vad det är för skillnad mellan Tank Solo och Tank Louis Cartier (LC) och då jag köpte dem båda här om dagen, LC till mig och Solo till min bättre hälft, tänkte jag att det kunde vara intressant att presentera lite skillnader här och nu. Man kan även se det som en ursäkt till att visa upp nyköpen med lite paketöppning :angel:

Det började för några år sedan då min sambo ville testa en ny klocka på NK. Hon föll pladask för en Tank av Cartier (kommer inte ihåg specifikt vilken), vilket jag absolut inte gjorde. Förstod inte storheten i en liten fyrkantig klocka, men det var också under de stora klockornas dominans i världen så det är troligt att jag blev alltför skärrad av storlekskontrasten mot mina då ganska stora schabrak. Sedan dess har jag haft svårt att släppa tanken (hajar ni? höhö + hihi) och det skulle ta runt fyra år för mig att
1. inse att den är tillräckligt bra för att slå till, och
2. slå till.
Att lurka i den här tråden har förstås bidragit till suget med alla trevliga inlägg. En snygg bild dyker upp och begäret ökar - som den lättpåverkade svagis jag är.

Det fick bli en tur till butiken och plocka ut en LC. Min sambo som hjälpt mig att öppna ögonen fick en Solo som tack. Här min nya LC nedan.

IMG-0239.JPG


Skillnaderna är flera och jag hoppas kunna täcka de flesta av dem här.
1. Kanske för min del det mest påtagliga är boettformen. LC har rundare ytor längs glaset medan Solons ovansida är platt på höger och vänster sida. Sett från sidan är Solon mer symestrisk medan LC har en baksida som är något större än framsidan

IMG-0283.JPG


IMG-0287.JPG


IMG-0285.JPG


2. Boettlocket är i guld på LC medan den är i stål på Solon (guldmodellen).

IMG-0286.JPG


3. Urverket i Solon är kvarts som jag tyvärr saknar uppgifter kring. Kanske inte det mest spännande urverket där ute? Medan i denna LC sitter ett manuellt verk Cartier kallar 8971 MC och ska enligt utsago vara tillverkat inhouse.

4. På kronan på Solon sitter en syntetiskt framtagen spinell, medan på LC sitter en safir.

IMG-0291.JPG

IMG-0292.JPG


5. De medföljande banden är i ungefär samma färg, men det som sitter på Solon har mindre sköldar än det som sitter på LC.

IMG-0290.JPG


6. Solons tavla är matt och slät medan LC har guillochering på sin. Dessutom sitter den lilla skriften "Cartier" på olika ställen, kl 7 på LC och 10 på Solo.

IMG-0288.JPG

IMG-0289.JPG


Just denna Solo är av typen Small och mäter 31 x 24,4 mm. Denna LC kallas Large av Cartier och är 33,7 x 25,5 mm. Det måttet tillsammans med det rosa guldet tycker jag tyder på att Cartier gjort ett försök att skilja den en aning från den klassiska tanken som är något mindre och i gulguld. Om jag inte läst galet tog de fram den här modellen i samband med tankens 100 årsjubileem 2017 och i mitt tycke är det en intressant modell, även om många nog hävdar att en tank LC ska vara i gulguld och några mm mindre. Det finns också en som kallas XL men den har jag aldrig förstått mig på då urtavlan täcker hela armen på de flesta som bär den.

Efter några dagars användande måste jag säga att jag är nöjd med köpet och jag tror att även sambon är nöjd med sin Solo.

IMG-0297.JPG

IMG-0280.JPG


Antalet Cartier i hushållet ökar.

IMG-0295.JPG

Jobbigt att se jämförelsen. Var väldigt sugen på en Solo small i guld och har plöjt tråden för att få det bekräftat. När jag ser denna jämförelsen så är jag rädd att det skulle bli en "nästan klocka".
 

Oktogon

Panerai
Var inte din Basculante i guld lite mer avlång än dessa i stål eller missminner jag mig?
Jag fixar bilderna under veckan - alla Cartier är i valvet nu :) Men här har du lite mått.

25x38 - 2390(stål, manuell, guilloché)
23x35 - 2405 (stål, kvarts)
23x38 - A10 (guld, manuell, guilloché)

23x38 verkar vara den historiska storleken för Basculante sedan 30-talet.

e6a12ad7d1c69c55f07587ec20e04552.jpg
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jobbigt att se jämförelsen. Var väldigt sugen på en Solo small i guld och har plöjt tråden för att få det bekräftat. När jag ser denna jämförelsen så är jag rädd att det skulle bli en "nästan klocka".
Haha förlåt :D
Nja men i min värld är det just en ”nästan klocka”. Det är inte för att låta dryg eller snobbig men LC är helt enkelt finare på alla plan tycker jag. Men konstigt vore det väl annars, lite också med tanke på att det är en påtaglig prisskillnad. Är du intresserad av dagens utbud listar de ca 51 000 för Solo och 139 000 för LC i de utföranden jag behandlade i min jämförelsetext.
Men tänk så här: istället för ”nästan klocka” så går du in med inställningen ”vägen till en ev LC klocka”.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jobbigt att se jämförelsen. Var väldigt sugen på en Solo small i guld och har plöjt tråden för att få det bekräftat. När jag ser denna jämförelsen så är jag rädd att det skulle bli en "nästan klocka".
Sedan kommer ju då den stora frågan om det bara är nytt eller om beg är ok. Den klassiska 23 mm breda kan man väl få för 35' och uppåt begagnad.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Sedan kommer ju då den stora frågan om det bara är nytt eller om beg är ok. Den klassiska 23 mm breda kan man väl få för 35' och uppåt begagnad.

Gärna beg förstås. Får kika på det. Tänkte att den klassiska 23 mm kunde kännas något liten medan Solon var liiite större.

Bra poäng av Aurum, såklart finns massor av surt förvärvade slantar att spara om man kollar begagnat och i det utförandet.

Vill du testa min LC får du såklart gärna göra det över en fika eller så. Finns Sthlm. Bara att flagga.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Bra poäng av Aurum, såklart finns massor av surt förvärvade slantar att spara om man kollar begagnat och i det utförandet.

Vill du testa min LC får du såklart gärna göra det över en fika eller så. Finns Sthlm. Bara att flagga.

Snällt av dig. Testade en sån på NK och det är sweet spot på den nya herrstorleken tyckte jag.
 

eau.m.g

Omega
Va inne i Sthlms butiken idag och testade Santos Dupont. Otroligt vacker klocka men såg inte lika vacker ut på min handled. Finns det någon liknande modell men som är större? Eller är det en vanlig Santos som gäller då?

föredrar läder över stål..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Va inne i Sthlms butiken idag och testade Santos Dupont. Otroligt vacker klocka men såg inte lika vacker ut på min handled. Finns det någon liknande modell men som är större? Eller är det en vanlig Santos som gäller då?

föredrar läder över stål..
Oj, större? Du testade den större av de två? Förstår inte riktigt hur man kan tycka att designen passar i ännu större format, men alternativet för dig är ju då Santos. Finns även äldre Santos 100 XL som är väldigt stora.
 

eau.m.g

Omega
Jag har ganska små händer och med mindre klockor så ser dom ännu mindre ut jag älskar designen som den är men tycker inte den är lika din när jag väl har på mig den
 

eau.m.g

Omega
Oj, större? Du testade den större av de två? Förstår inte riktigt hur man kan tycka att designen passar i ännu större format, men alternativet för dig är ju då Santos. Finns även äldre Santos 100 XL som är väldigt stora.

Ser på officiela hemsidan nu att det finns en small, large och XL.
Dom hade bara två modeller framme så det var den mellersta som jag provade då det var ett Quartz ur. Får gå tillbaka och fråga efter XL
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser på officiela hemsidan nu att det finns en small, large och XL.
Dom hade bara två modeller framme så det var den mellersta som jag provade då det var ett Quartz ur. Får gå tillbaka och fråga efter XL
Sedär, trodde faktiskt den mekaniska var i samma storlek som den större batteridrivna. Men så var det inte nej. Vad trivs du med för andra klockor på läderband? Tänkte bara för storlekspreferens.
 

eau.m.g

Omega
Sedär, trodde faktiskt den mekaniska var i samma storlek som den större batteridrivna. Men så var det inte nej. Vad trivs du med för andra klockor på läderband? Tänkte bara för storlekspreferens.

sitter idag på en Linde Werdelin, Longines Heritage 1954 på 40ml, samt att par vintage med 33ml. Samtliga roteras Och används flitigt.

Är på jakt efter en mer dressad klocka än det jag har idag och har sneglat på både Reverso och Santos ett tag. Tror det är storleken i kombination med att de är fyrkantiga som gör att de känns fel då jag inte ägt nått sådant tidigare. Dom är så estetiskt snygga så jag vill verkligen att det ska kännas bra... men kanske bara behöver vänja mig helt enkelt
 
Topp