• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
sitter idag på en Linde Werdelin, Longines Heritage 1954 på 40ml, samt att par vintage med 33ml. Samtliga roteras Och används flitigt.

Är på jakt efter en mer dressad klocka än det jag har idag och har sneglat på både Reverso och Santos ett tag. Tror det är storleken i kombination med att de är fyrkantiga som gör att de känns fel då jag inte ägt nått sådant tidigare. Dom är så estetiskt snygga så jag vill verkligen att det ska kännas bra... men kanske bara behöver vänja mig helt enkelt
Tror det till stor del är så att det kommer ta lite tid att vänja sig vid de fyrkantiga. Dock omöjligt att säga vad som blir rätt för dig. Trivs du med din Longines på 40 mm vill du helt klart ha större klockor än vad jag vill. Jag tycker att 34 mm är bra för den typen och trivs med min äldre Dumont på 27 mm. Enda vettiga tipset är som sagt att testa igen och fundera lite på varför du tycker en klocka är för liten. Den största faktorn är ju mode så gäller att landa i vad man själv föredrar.
 

eau.m.g

Omega
Tror det till stor del är så att det kommer ta lite tid att vänja sig vid de fyrkantiga. Dock omöjligt att säga vad som blir rätt för dig. Trivs du med din Longines på 40 mm vill du helt klart ha större klockor än vad jag vill. Jag tycker att 34 mm är bra för den typen och trivs med min äldre Dumont på 27 mm. Enda vettiga tipset är som sagt att testa igen och fundera lite på varför du tycker en klocka är för liten. Den största faktorn är ju mode så gäller att landa i vad man själv föredrar.

jo men så är det säkert. Kanske får hitta en billig fyrkantig klocka och testköra hemma ett tag innan jag investerar i en på riktigt.

tack för tipsen!
 

oscarabc

Omega
Testade med ett enklare helt svart band från Hirsch till denna. Lite enklare look (vilket jag tyckte var positivt) ändå.

780B24BB-5646-4287-9BC2-2B01ACCD34DB.jpeg
A553D6F6-C592-42E3-801D-230EE8ED3B2B.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hej Cartiervänner.
Hänger mestadels på en annan tråd men har försökt hjälpa en släktning med identifiering av en klocka hon köpye 1987.
Letat ihjäl mig på C24 men går bet.
Det är en Santos och har ett automatverk.
15mm mellan hornen.

Någon som har bättre koll här? :)

p.s
Ber om ursäkt för fotokvaliteten....
d.s
1602583921065.png
1602583957912.png

1602584006756.png
1602584036065.png
1602584068129.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den där tavlan är läcker! Kom de med borstad "ring" från fabrik?
Yes, med de udda färgade och gråa tavlorna kunde de ha borstad ring. Vet dock inte om de ska ha det eller kunde ha det...
Alltid härligt att se en riktigt skarp Carree. Plan glasring som det ska vara men tyvärr inte alltid är.
Denna speciell då den är borstad, men håller med. En vass Carree är verkligen läckert.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ha-begäret är stillat. Var inställd på att det absolut skulle vara två-ton men den är verkligen inte dum i stål. Stor like från min sida.
6C53036E-6EB1-4B08-97EB-7EEF1373C557.jpeg

Sen har jag givetvis en fråga i tråden - verkar vara någon typ av stämpel på vänstra nedre bandhornet. Vad kan det stå för?
ED9800C7-13E4-4C31-8335-614E4A2195E1.jpeg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ja så är det kanske generellt. Men nu tycker jag att mina händer ser mindre ut med små klockor och det är väl inget som du kan rätta mig om?

en större klocka kanske kompenserar små händer 🙂
Nej jag kan inte rätta dig om vad du tycker såklart. Jag kan bara hänvisa till fakta. För att man ska kunna se att något är stort så krävs det även något mindre bredvid. Samma med allt, inte bara klockor och händer.

Men skitsamma, lycka till med valet!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Gratti
Ha-begäret är stillat. Var inställd på att det absolut skulle vara två-ton men den är verkligen inte dum i stål. Stor like från min sida.
6C53036E-6EB1-4B08-97EB-7EEF1373C557.jpeg

Sen har jag givetvis en fråga i tråden - verkar vara någon typ av stämpel på vänstra nedre bandhornet. Vad kan det stå för?
ED9800C7-13E4-4C31-8335-614E4A2195E1.jpeg
grattis ser väldigt fin ut! :)

Brukar väl vanligtvis vara ädelmetaller som har stämplar, kan det vara en superovanlig Santos i vitguld? ;)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Gratti

grattis ser väldigt fin ut! :)

Brukar väl vanligtvis vara ädelmetaller som har stämplar, kan det vara en superovanlig Santos i vitguld? ;)
Haha, resten av alla mysiga stämplar måste gömma sig inuti boettlocket, allt annat är orimligt! Jag håller tummarna ;)

Förövrigt verkar märket se ut som en gräshoppa, vad det nu kan innebära. Import-stämpel kanske?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Tittar på annonsen här på KS, en carree (väl?) med en Gordon-länk jag inte sett förut. Är det någon som vet mer om den?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tittar på annonsen här på KS, en carree (väl?) med en Gordon-länk jag inte sett förut. Är det någon som vet mer om den?
Stämmer. En rätt dåligt polerad boett men med nyare länk tycker jag det ser u att vara.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag har en Must de Cartier Tank Vermeil i storleken 30x23mm.
Bandbredden är 17mm men vid låsen är den bara 14mm. Stämmer det, eller har jag låset till den mindre versionen av klockan?
556EA570-C4FB-43E8-84D7-69613FCF6297.jpeg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Ha-begäret är stillat. Var inställd på att det absolut skulle vara två-ton men den är verkligen inte dum i stål. Stor like från min sida.
6C53036E-6EB1-4B08-97EB-7EEF1373C557.jpeg

Sen har jag givetvis en fråga i tråden - verkar vara någon typ av stämpel på vänstra nedre bandhornet. Vad kan det stå för?
ED9800C7-13E4-4C31-8335-614E4A2195E1.jpeg
Bra köp! Skitfin, känner att det är dags för mig också..
 
Topp