• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

April

Breitling
Hej!
Jag har sett ut en Ballon Bleu 33mm i stål på Jarl Sandin här i Göteborg. Listpris är 64 500, men de kunde tänka sig att landa strax under 60 000 kr för den. Det jag gärna hade velat få lite perspektiv på är att köpa på uret.se där de tar 53 600 kr. Jag har förstått att man t ex får ostämplade certifikat på uret.se, vilket naturligtvis inte verkar optimalt. Det känns ju också bra att stödja en butik med kunnig personal här i Göteborg. Uppskattar input från er här i forumet då det är mitt första större klockköp. Tack!
Nu har jag införskaffat en Ballon Bleu 33mm i stål från WatchesWorldUK på Chrono24. Bra pris, men det tog lite tid från det att jag satte in betalningen på Chrono24:s escrow account. Mycket vänliga säljare som uppdaterade ofta om köpprocessen. En väldigt trevlig julklapp får jag säga!
20201228_180349.jpg
20201228_180333.jpg
20201228_180228.jpg
20201228_180256.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jo de har vi sett. Har diskuterat med någon på forumet, har för mig man kunde se det mha hur datumfönstret var placerat. Jäkligt lurigt dock.
Var med mig (kanske fler). Man ser det iaf på att datumfönstret på 29mm linjerar med ytterkant på index medans datumfönstret på 27an slutar närmare boetten än indexen
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Ja, du har säkert rätt. Frågan är bara om det finns någon smuts på ett ocirkulerat ex.
Vad jag förstått så är den emaljerade målad i flera omgångar och sedan lackerad. Typ som moderna Rolex tavlor.
Tror också de patineras men väldigt ”sparsamt över tid”. Har sett flera exemplar med samma tavla, med vad jag kan tolka, olika ”nyanser” av krämvit. Min Santos har jag upplevt har en ganska markant patinering (för att vara Galbee från sent 80-tal el tidigt 90 tal) som framförallt syns i bra ljus eller direkt solljus. Här ett exempel med fel ljus men ändå.
0F9DC6D0-E28E-4DF6-AC31-4A3D0EA178ED.jpeg
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Galbee vs Carree. Lite tydligare skillnader än på Evkis bilder.

Rakt uppifrån ser man inte skillnaden i form lika tydligt som snett framifrån. Förvånad att den betydligt nyare Galbeen har en mer ”off white” tavla.
EC023A67-90BB-4342-952D-ADDCEE6A2FE6.jpeg

F539C601-75BB-42F9-B3C4-6ED8E1A20731.jpeg
Dessa emaljerade tavlor verkar vara tillverkade med så hög standard att de förblir riktigt vita över tid. Senare modellerna utan emaljerade tavlor verkar bli mer krämiga, vissa mer än andra.
 

JP-Montoya

Breitling
2-Faktor
Hej alla Cartier-fantaster!
Har scrollat en del i denna tråd och har fastnat för Cartier Santos Carree 2961.

Har märkt att vissa har Cartier loggan på låset medans vissa har ett osynligt lås.
Någon vänlig själ som kan reda ut detta?
/ J.P
 

evki

Audemars
2-Faktor
Hej alla Cartier-fantaster!
Har scrollat en del i denna tråd och har fastnat för Cartier Santos Carree 2961.

Har märkt att vissa har Cartier loggan på låset medans vissa har ett osynligt lås.
Någon vänlig själ som kan reda ut detta?
/ J.P

Länken med det dolda låset är en senare ersättningslänk. Originalet ska ha ett viklås med en applicerad Cartierlogga.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Den större varianten (Galbee XL) har också dolt lås :) väldigt skönt faktiskt, fastnar inte i alla snören och trådar som hänger överallt i djungeln
 

JP-Montoya

Breitling
2-Faktor
Länken med det dolda låset är en senare ersättningslänk. Originalet ska ha ett viklås med en applicerad Cartierlogga.
Okej, tack för infon.
Gissar att det är no-go på en med ersatt länk?
tänker då på värdet på klockan, borde väl rimligtvis sjunka med en ersättningslänk eller har jag fel?
/J.P
 

evki

Audemars
2-Faktor
Okej, tack för infon.
Gissar att det är no-go på en med ersatt länk?
tänker då på värdet på klockan, borde väl rimligtvis sjunka med en ersättningslänk eller har jag fel?
/J.P

Om du köper för att sedan sälja ska du satsa på det bästa skicket och inte använda uret för mycket. Men annars är det helt upp till dig - välj det du gillar till ett pris du är redo att betala.
 

doublepleats

Breitling
Har blivit mer eller mindre besatt när det gäller Cartier efter att ha gått igenom nästan samtliga sidor i tråden. Så.... nu måste jag köpa en.

Ska tilläggas att jag är ny när det kommer till klockor (har alltid beundrat hantverket bakom men har inte kommit till skott när det kommer till att faktiskt köpa mig en)

Tänker nog att min första riktiga klocka får bli en Tank modell mindre (Small?)

Borde jag titta på att köpa en ny direkt från Cartier eller begagnad från exempelvis detta forum alternativt auktionssida? För min del spelar det inte någon roll om det är en ny eller begagnad, så länge skicket är fint. Budget får bli +- 25000kr.

Vore oerhört tacksam om ni ville dela med er av era tankar kring hur jag borde gå tillväga.

Trevlig kväll!
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Har blivit mer eller mindre besatt när det gäller Cartier efter att ha gått igenom nästan samtliga sidor i tråden. Så.... nu måste jag köpa en.

Ska tilläggas att jag är ny när det kommer till klockor (har alltid beundrat hantverket bakom men har inte kommit till skott när det kommer till att faktiskt köpa mig en)

Tänker nog att min första riktiga klocka får bli en Tank modell mindre (Small?)

Borde jag titta på att köpa en ny direkt från Cartier eller begagnad från exempelvis detta forum alternativt auktionssida? För min del spelar det inte någon roll om det är en ny eller begagnad, så länge skicket är fint. Budget får bli +- 25000kr.

Vore oerhört tacksam om ni ville dela med er av era tankar kring hur jag borde gå tillväga.

Trevlig kväll!
Kul! Det finns många Tank modeller på uret.se, https://www.uret.se/cartier-tank-solo-c-72_248.html

Tank modeller förekommer inte alltför ofta på sälj genom KS, är väll Santos som dyker upp mest. Men då och då kommer någon Tank till salu men det finns väll något fint i att köpa en ”första Cartier” som ny om den är ämnad som en keeper. Har själv resonerat att en ny Tank Small i stål är en väldigt prisvärd klocka.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har blivit mer eller mindre besatt när det gäller Cartier efter att ha gått igenom nästan samtliga sidor i tråden. Så.... nu måste jag köpa en.

Ska tilläggas att jag är ny när det kommer till klockor (har alltid beundrat hantverket bakom men har inte kommit till skott när det kommer till att faktiskt köpa mig en)

Tänker nog att min första riktiga klocka får bli en Tank modell mindre (Small?)

Borde jag titta på att köpa en ny direkt från Cartier eller begagnad från exempelvis detta forum alternativt auktionssida? För min del spelar det inte någon roll om det är en ny eller begagnad, så länge skicket är fint. Budget får bli +- 25000kr.

Vore oerhört tacksam om ni ville dela med er av era tankar kring hur jag borde gå tillväga.

Trevlig kväll!
Ja det är lätt att bli besatt av Cartier. Från 0 - 100. Finns många härliga småfilmer på Youtube om historiken och modellerna.
 

maxvh

Omega
God fortsättning. Någon som kan bidra med sin expertis gällande hur andrahandsmarknaden ser ut för den klassiska Tank LC? Precis som @das_heuer nämner så säljs inte allt för många här på KS. Tips på vart man kan hålla koll samt vad som är rimligt att betala förutsatt att man kan avvakta tills rätt klocka dyker upp?
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Fast nu blir det 25% moms på det beloppet.

Jasså, är det brexit nu?
Inte riktigt än, men väldigt snart! Efter årsskiftet som det ser ut nu. Nya frihandelsavtal förhandlas det väl om just nu har jag läst, men som jag tolkar det är det 31/12 2020 som är det som gäller tills dess.

 

evki

Audemars
2-Faktor
Jasså, är det brexit nu?
Inte riktigt än, men väldigt snart! Efter årsskiftet som det ser ut nu. Nya frihandelsavtal förhandlas det väl om just nu har jag läst, men som jag tolkar det är det 31/12 2020 som är det som gäller tills dess.


Enligt tullverket kommer det nya avtalet implementeras fr.o.m. 1/1/21 så det blir ingen tullavgift på det vi på KS brukar köpa men Storbritannien blir ett icke EU land så moms tillkommer oavsett (förutom försändelser från privatpersoner med värde upp till 1600 kronor).
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Enligt tullverket kommer det nya avtalet implementeras fr.o.m. 1/1/21 så det blir ingen tullavgift på det vi på KS brukar köpa men Storbritannien blir ett icke EU land så moms tillkommer oavsett (förutom försändelser från privatpersoner med värde upp till 1600 kronor).
Precis! Lite tråkigt men som sagt inte oväntat nu när de trätt ur.

En dag kvar alltså, bara att shoppa loss! 😉
 
Topp